mamma1980 Skrevet 24. januar 2007 #1 Skrevet 24. januar 2007 hei jeg har en sønn på snart tre år han har hatt vanskelig med å sove i sin egen seng samt sove der hele natten. Jeg startet med å si til han at " er du flink gutt å sove i din seng og sove der hele natten så skal du få en liten pakke (eller ting) i morgen" ofte er det kinderegg (tar bort farlige deler) er det galt dette med tanke på sjokolade for det virker nemlig best med det heh blir det bestikkelse da eller.....? for nå sover han i sin egen seng og hele natten. han sier "sove si seng hele natta få pakke (eller det jeg har sagt)" og på dagen sier han "ikke sutre være snill gutt få pakke (eller ting jeg har sagt)" hehe syntes deter søtt jeg heh. eller.......
It's all about me Skrevet 24. januar 2007 #2 Skrevet 24. januar 2007 Kan fort bli en like vond trend det, at han forventer seg pakke for hver bra ting han gjør. Da tror jeg mer på det som SOS Barnevakten gjør noen ganger, gi små merker som når det har kommet til et bestemt antall kan byttes inn i en ting. Å få noe hver gang er litt for mye av det gode.
Maud Skrevet 24. januar 2007 #3 Skrevet 24. januar 2007 Små barn trenger belønningen tett opptil det de har gjort dersom det skal virke, har derfor liten tro på å samle opp klistremerker e.l. for en gutt som ennå ikke er tre år. Jeg tenker at det er viktig å ikke fortsette med belønning etter at han har vist noen ganger at han får det til. Nå vet dere at han kan sove hele natten i sin seng. Hvis det er viktig for dere at han skal fortsette med det, må dere si at dere heretter vil at han skal sove i egen seng, at dere vet han kan det og at dere kommer til å følge ham tilbake hvis han kommer. Er enig i at det er litt søtt at han "forhandler", men det er lett å komme inn i et vondt spor hvis alle positive handlinger skal belønnes.
mamma1980 Skrevet 24. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 24. januar 2007 takk for tips ja er enig med dere begge kan jo bli en uvane til slutt. ang klistremerker hmmm er han egentlig for liten tro ? han skjønner mye og er ganske gløgg.
Gjest Skrevet 25. januar 2007 #5 Skrevet 25. januar 2007 Vet du hva jeg syntes det er supert. Har tre gutter og med 7 åringen måtte jeg begynne med bellønninger, men det hjelper. Her har gutten fått klistremerker og opparbeidet seg 10 stk og får da en overaskelse, men han er selvsakt større så jeg syntes det er viktig å kunne sette pris på barna da de presterer slike ting gjerne med belønning. Mange voksne får det på jobb:bonus. I idrett får man det. Det skjer overalt. Lykke til
It's all about me Skrevet 26. januar 2007 #6 Skrevet 26. januar 2007 Skal ikke undervurdere han selv om han bare er tre. Nå har jeg bare en lite en på 9 måneder, så har ingen erfaring. Men tenker som så at utifra det du skrev så skjønte han nå på forhånd at hvis han gjorde noe bra så ville han få belønning, han sa det jo selv. Så hvorfor vil han da ikke skjønne systemet med å samle opp merker?? Å gi en belønning hver gang kan uansett bli en vanskelig trend å bryte ut av til slutt, og han vil garantert utnytte det med tiden. Prøv da vel, i verste fall så fungere det ikke og du kan prøve igjen senere.
Mamman til Astronauten Skrevet 26. januar 2007 #7 Skrevet 26. januar 2007 Litt betenkelig synes jeg. Man lærer jo at man skal gjøre ting for å få belønning! Ikke fordi det er nødvendig elelr tilfredsstillende i seg selv.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2007 #8 Skrevet 27. januar 2007 Før jeg sier noe måtte jeg sjekke med min kone, som forøvrig er en ivrig skribent på dinbaby.no. Måtte sjekke om jeg var for streng når jeg sa at finnes det virkelig forledre som kan lage så store problemer av så lite?? Hun svarte at hun blir så skremt at hun bare overser disse inleggene! Men det klarer jo ikke jeg!! Herregud! Det er ingen andre som bestemmer hvor ungen skal ligge en vi!! Jeg har tre barn, 10, 6 og 6 mnd. Ingen av de har noen gang måtte belønnes for og få noe igjennom! Vi har gitt klare rettningslinjer og regler for barna ! Mine barn får ikke sjokolade fordi de gjør noe bra, de får kjærlighet. Uhemmet mengder av det! Og det og sette klare grenser er en form for kjærlighet iseg selv! Det er jo selvsagt? Det virker som om det har kommet så langt i dag at foreldre, speielt mødre er livredde for og "såre" ungene! Eller virke for strenge! Det er riv ruskende galt! Selvfølgelig må barn få belønninger. Det at vi har vært konsekvente ovenfor barna har gitt noen flotte små unger! Hvordan noen i det hele tatt kan tillate og la barna sove hos de voksne er ufattelig! Nei, jeg synes ikke synd på ungene, så lenge de får oppmerksomhet fra mor og far, blir de trygge og sover godt i sin egen seng. Har de hatt et mareritt så er det bare og trøste de. Vi må jo ha et voksent liv også? Hvordan skal det skje hvis barnet skal sove hos mor og far hele tiden? Hva sier far om dette? Jeg har noen tragiske familiehistorier pga at mor har latt barna få bestemme for mye. Ja dette er bestikkelser og hører ikke hjemme i barne oppdragelese! Uansett hvor "søtt" det er. Les litt Jesper Juul, så skjønner du hva jeg mener! Tenk deg hvordan han blir som ung gutt på skolen? Skal jeg høre på han derre lærer'n der? Uten belønning? Nei det gjør jeg ikke det!! Ikke særlig sjarmnerende. Kanskje nå når han er tre, men ikke når han er 9. Lykke til!
Mamman til Astronauten Skrevet 27. januar 2007 #9 Skrevet 27. januar 2007 Kjære Herr anonym Det var veldig mye skråsikkerhet og veldig mange utropstegn. Det er jo fantastisk at du og din eminente kone klarer å bedrive perfekt barneoppdragelse. Dette forumet er imidlertid for alle oss andre, som tviler, lurer, undres og rådfører oss med hverandre. Når det gjelder kjønnsdebattten du drar opp, om "snille" og ettergivende mammaer, og konsekvente "strenge" pappaer, velger jeg å overse den... Ha en festlig lørdag!
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2007 #10 Skrevet 28. januar 2007 Ja, jeg er en enkel sjel. Og det er ganske deilig! Her kommer det rett fra levere'n! Så du tålte ikke litt kritikk altså? Og bare fordi jeg virker skråsikker som du kaller det så skal ikke jeg få lov til og debattere? Eller svare kritisk? Vi er hverken eminete eller skråsikkre. Og klarer nok ikke alltid og bedrive det du så fint kaller for perfekt barneoppdragelse! Men det er ikke langt fra,,,,,, ( det var en spøk! ) Og det er ikke så vanskelig som noen får det til og høres ut! Ja, det er forum for alle som lurer, undrer og tviler. Men det er åpent ikke sant? Kommer man med et innlegg her, får man ta imot litt kritikk også! Og hvor i all verden har jeg startet en kjønnsdebatt i det innlegget? ...snille" og ettergivende mammaer..? Ikke tale om! ...konsekvente "strenge" pappaer..? Hvert fall ikke tale om! Dette må du ha missforstått noe fullstendig! Jeg snakket om at min kone og jeg BEGGE er konsekvente ovenfor barna! Leste du ikke at barna få uhemmet mengder med kjærlighet? Det var faktisk min kone som lærte meg dette! Selv var jeg alt for lite konsekent med mine to jenter da jeg traff henne! Når jeg leser at en mor vil gi et barn et kinderegg i belønning og atpåtill må skrive i parantes at hun tar ut "de farlige delene" ?? Ja da begynner jeg virkelig og lure! Vi hadde foressten en veldig "festelig" lørdag takk! :-) Og i dag skal vi ut og grille pølser i skogen med unga. Så ønsk oss en god tur a? ;-) God søndag!
Mamman til Astronauten Skrevet 28. januar 2007 #11 Skrevet 28. januar 2007 Jeg tåler både kritik og debatt! Ellers hadde jeg nok signert med anonym jeg også ;O) Jeg kommenterte tonen i ditt inlegg, jeg synes den var så nedlatenede overfor hun som startet tråden. Sitat: "Måtte sjekke om jeg var for streng når jeg sa at finnes det virkelig forledre som kan lage så store problemer av så lite?? Hun svarte at hun blir så skremt at hun bare overser disse inleggene! " Når det gjelder kjønnsdebatt - dette er nok et sitat fra ditt innlegg: "Det virker som om det har kommet så langt i dag at foreldre, speielt mødre er livredde for og "såre" ungene! Eller virke for strenge! "Jeg har noen tragiske familiehistorier pga at mor har latt barna få bestemme for mye" Ja, ja, det virker ganske tydelig for meg at du her mener at mor har en større tendens til å være for snill og ettergivende. Det er en påstand jeg er uenig i. Om det ikke er det du mener så beklager jeg! Jeg er også enig i at det ikke er hensiktsmessig med sjokolade som belønning for å sover, det har jeg også skrevet. Og jeg var nok litt ilter i tonen... det skal jeg innrømme. Skogtur høres veldig bra ut! Det er deilig med snø og vinter og litt uteaktiviteter for små og store : ) Ha en festlig søndag også da...
HalvMaraton Skrevet 28. januar 2007 #12 Skrevet 28. januar 2007 ah, endelig en fornuftens stemme! jeg signerer innlegget ditt, med utropstegn og alt
Gjest Skrevet 29. januar 2007 #13 Skrevet 29. januar 2007 Når man ekstra krevende barn med hysteri annfall osv da skal jeg fortelle deg at man prøver alt for å komme til en enighet så lenge det ikke innebærer å gi seg. Det er ikke alle barns som tar til takke med et klapp på skulderen.
Mamman til Astronauten Skrevet 29. januar 2007 #14 Skrevet 29. januar 2007 Det skjønner jeg godt! barn er ulike, og det som fungerer for oss trenger ikke fungere for dere og vice versa. At det kan være lurt å bryte en ond sirkel og kamp om legging med en belønning eller noe som barnet oppfatter som positivt, kan sikkert ha noe for seg. Og de færreste toåringer tar til takke med et klapp på skulderen... raseri og viljeutprøvning er vel ganske vanlig hos de fleste toåringer. Hos oss er det fast takst før legging (som også kan være en kamp her...) at vi ser ut av vinduet om lyset er slått av i huset til hesten, da sover hesten, og da skjønner veslepia at det er kveld. Så tar vi med bamsen og smokken inn på soverommet. Når vi første har gått inn dit, går vi ikke ut igjen. Det tar ofte laang tid! Det er som du skriver viktig å ikke gi seg!! men jeg tror altså ikke at sjokolade som belønning er lurt i lengden.
Gjest Skrevet 30. januar 2007 #15 Skrevet 30. januar 2007 Beklager H.I, men jeg er helt enig med den anonyme pappaen. Få kinderegg for å sove? Hva gjør du hvis han ikke vil spise middag da...skive med nugatti...? Jeg satt det litt på spissen nå, jeg vet det, men det finnes andre løsninger en et stykke sjokolade (hver dag!).
mamma1980 Skrevet 31. januar 2007 Forfatter #16 Skrevet 31. januar 2007 ok har skjønt det !! heheh skal si det ble debatte her...bra det... ja har sluttet med at han får kinderegg det var bare en start..kanskje en dum start... er vel en dårlig mor da.... :/.. men uansett har nå avtaler som : "sover du fint nå i natt så skal vi bake, lage pannekaker,vafler,leke hytte inne på rommet (hans) +++ i morgen" Han elsker nemlig det heheh. eller noe annet så klart han liker ågjøre. var ikke det bedre tro ?
mamma1980 Skrevet 31. januar 2007 Forfatter #17 Skrevet 31. januar 2007 ps : til herr anonym hva gjorde dere da , da barnet deres ikke ville sove, gråt og belja ? gikk ut av senga og rommet x antall ganger på kveldene ? forresten ungen vår får såååå mye kjærlighet og oppmerksomhet +++ at det er rart han vil ha mer for å si det sånn.... men nå sover han greit i senga si stort sett om han ikke har drømt eller tenker på noe som han er redd for eks en hund som står hos naboen er han redd for skal ta han stakkar. er da redd for å sove alene og vil ikkealltid sove da hva gjorde dere da ???
Gjest Skrevet 1. februar 2007 #18 Skrevet 1. februar 2007 Dårlig mor er du nok ikke, men akkurat det der kinderegget var vel ikke det smarteste. Men herregud, vi har vel alle våre blemmer og derfor er det jo også fint med disse sidene for konstruktiv (og noen ganger mindre konstruktiv...) kritikk. Eller hur?
mamma1980 Skrevet 3. februar 2007 Forfatter #19 Skrevet 3. februar 2007 ehh nei var nok ikke lurt :/ men men vi har vel alle våre feil som foreldre inni mellom... enig med deg der
Gjest Antarctica Skrevet 5. februar 2007 #20 Skrevet 5. februar 2007 Ja, det er bestikkelse... Men det er ikke sagt at det er galt å bestikke! Ei jeg kjente vente ungen av med smokken ved å si at han skulle få bli med i lekebutikken og kjøpe Brio-togsett når han hadde sovet en hel måned uten smokk. Da var hen offisielt slutta med smokk, og skulle etter avtalen ikke be om den mer, og togsettet skulle være den synlige påminnelsen om det. Tror de kryssa av i kalenderen hver dag han sov uten. Hva med å samle opp noen dager eller uker og si at nå er han slutta med å komme til deg, og da kommer den store belønninga en gang for alle?
Sunroad Speach:) Skrevet 7. februar 2007 #21 Skrevet 7. februar 2007 Hei hei! Jeg synes det er helt greit å gi belønninger til treåringen din når han sover hele natten på eget rom. Slik jeg oppfatter deg er det kanskje sjokoladen du stusser på og det skjønner jeg, for det er kanskje ikke den beste belønningen over lang tid. Mitt råd til deg vil være å finne en annen belønning med noe han interesserer seg for. Mange treåringer liker kanskje en spesiell tegnefilm eller tema. eks. Eliasbåten..,det finnes sikkert noen stilige klistermerker som han selv kan få lime på f eks sengen sin ( hvis det går) . Da får han en positiv påminnelse når han skal legge seg også. Lykke til da!
mamma1980 Skrevet 16. februar 2007 Forfatter #22 Skrevet 16. februar 2007 sant det dere sier begge to pashla og suroad speach....sant det skal prøve det ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå