Gå til innhold

For å være fadder, må man da....

Anbefalte innlegg

Skrevet

være innmeldt i statskirka?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn egentlig skal man være medlem av statskirka, men hvis man ikke er det og likevell kan si at man er kristen så blir man godkjent likevell..

Men kirka har ingen mulighet til å sjekke dette..

Men hele poenget med å være fadder er jo å delta i den kristne oppdragelsen så å ha noen som ikke er kristne blir jo litt teit da..

Skrevet

Man skal være kristen. Ellers tror jeg det er mye opp til presten som døper å avgjøre. Hvis hun/han er skikkelig sær, kan hun/han nekte å godkjenne faddere som f.eks. er pinsevenner, men jeg tror det er VELDIG få som gjør det i praksis.

Skrevet

Hvor mange av fadderene er det som oppdrar barnet i den kristne tro???Ingen som jeg vet om,,,,ikke har noen av mine faddere prøvd det med meg heller, så det blir dumt å si at man ikke kan være fadder om man ikke er kristen. For meg betyr det mer å være der for de om de trenger oss, ta oss av de om det skulle skje noe med mor/far osv...

Skrevet

Dette står på DNK sine heimesider:

Fadderen skal ”be for den døpte, oppmuntre denne til å høre Guds ord og finne sin plass i menigheten og ved nattverdbordet”, som det heter i dåpsliturgien [...] Å være fadder innebærer ingen sivilrettslig forpliktelse, som for eksempel å skulle overta omsorgsansvar for barnet hvis foreldrene dør. Dette er en gammel tankegang som fortsatt har fotfeste mange steder, men den er ikke riktig. Selve fadderansvaret dreier seg om barnets trosopplæring, ikke om andre forhold.

Så fadderen sitt ansvar er å oppsede bornet i den kristne tru, det er faktisk det ein seier ja til når ein tek på seg ansvaret for å vere fadder.

Skrevet

Ein MÅ ikkje vere innmeldt i statskyrkja, men ein må tilhøyre ein religion som ikkje forkastar barnedåpen (kan vere katolikk foreksempel)

Skrevet

Man må ikke være innmeldt i statskirken nei.. Ingen av mine faddere var det, og det er 21, snart 22 år siden =) Så du kan nok velge akkurat hvem du vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...