Gå til innhold

Innføring av fast føde. Når amme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er gutten min litt 6 mnd. Har starta med grøt, men han nattammes fortsatt og melkemengden er på topp. Jeg syns det er vanskelig å vite når jeg skal amme. Før eller etter grøt. Minsker mengden betraktelig om jeg kutter ut tre måltid som det ser ut til at det blir framover?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Vi innførte grøt fra litt over 5 mnd. Jeg har hele tiden ammet etter fast føde slik at hun kunne spise seg mett på feks. grøt og ikke bryst. HAr hele tiden tatt brystet etter maten så blir ikke så mett.

Ammet også mye mellom måltidene frem til rundt 8 mnd. ad begynte det å stabilisere seg med kun bryst morgen og etter hvert måltid med fast føde + 1-2 ganger om natten.

Nå er hun 11.5 mnd. og jeg ammer fortsatt 4 ganger om dagen kutett ett måltid når hun nærmet seg 11 mnd. og da tok jeg lunsjen.

Jeg har i hvertfall fortsatt melk til å amme 4 ganger om dagen til tross for at jeg hele tiden har ammet etter fast føde, så hvor mye det har å si for melkeproduksjonen vet jeg ikke.

har kun ammet hele tiden på ett bryst siden fødelen.

Skrevet

Ammer før mat fortsatt fordi mm skal være hovedernæring enda i mange måneder (6 1/2 mnd baby). Ser ut som han vet nå at det blir grøt etterpå, så jeg tror melkemengden regulerer seg selv. Han er ganske sulten selv om han har fått mm først, spiser ca. halv posjon grøt (50-80 ml mm blandet med grøtpulver). Middag har jeg enda ikke fått han til å like, så på ettermiddagen blir det fortsatt 2-3 måltider før kveldsgrøt.

Melkemengden regulerer seg selv etter behovet så lenge du ammer 2-3 ganger i døgnet.

Skrevet

jeg syns det var best å amme etterpå. ellers spiser de seg mett på pupp... mengden minskes ja, men så lenge han ammes så regulerer dette seg selv. Han suger det han vil ha. Og hvis han ikke vil ha pupp etter grøt, så er han mett... enkelt og greit.

Skrevet

For å opprettholde melkeproduksjonen din, bør du amme før grøt. Mengden vil regulere seg etter det babyen din trenger. Pass på at du ikke går med spreng, for å unngå tette melkeganger/brystbetennelse!

Skrevet

Jeg gir ett bryst før grøt, og tilbyr det andre etterpå. Sjelden han vil ha særlig etter grøten, da pumper jeg og har i kveldsgrøten :o)

Skrevet

Det er helt individuelt hva som er lurt å gjøre. Anbefalingen er å amme før grøt, for hovedernæringen i alle fall til 9 mnd bør være pupp. Men noen vil da ikke ha noe grøt i det hele tatt etter pupp, da får man prøve seg litt fram. Her måtte jeg gi mat først, selv da ville hun bare ha et par te-skjeer av gangen til hun var rundt 10 mnd,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...