Gå til innhold

Hva syns dere egentlig om kaffegjester.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har delte meninger om dette. Er egentlig ikke så glad i det. Føler meg selv litt annenrangs når jeg bare blir invitert til kaffe, men så sa samboeren min noe som utrolig nok var litt lurt. Han mener at middagen og alle talene er litt privat og veldig familiært. Venner og søskenbarn man ser sjeldent trenger ikke akkurat ta del i det, men det er jo veldig hyggelig å samle familie og venner i bryllup.

Hva er ditt synspunkt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vært en link om dette for litt siden, ganske masse meninger der. Jeg for min del er enig med deg (og det skrev jeg også på den linken), jeg synes kaffegjester er en rangerering av gjester, og det liker jeg ikke. hadde det ikke i mitt bryllup.

Talene var private ja, men det er jo venner det er snakk om. De kjenner deg jo.

Skrevet

Jeg hadde ikke følt noe på det hvis jeg bare ble bedt til kaffe. En må jo ha forståelse om at bryllup er dyrt og mange som gifter seg er i startfasen. Jeg skal gifte meg i 2008 og kommer til å be noen til bare kaffe og kaker, og alkohol etterpå! Blir de fornærmet av det, synes jeg de er egoistiske og kommer ikke til å ta meg nær av det. Vi ber inn så mange vi har råd til, og håper de andre setter pris på at vi ønsker dem i vårt bryllup, men middag er for de vi har regelmessig kontakt med.

Det var min mening...

Skrevet

Ja enig, men samtidig så har vi svært lite felles venner og vi kjenner nesten ikke hverandres. Jeg kommer ikke til å invitere mine kusiner for jeg har ingen kontakt med de mens han vil invitere noen av sine (les: stooor familie) og de har jeg kanskje møtt to ganger og vi har vært sammen i 10 år. Han snakker aldri med de utenom begravelse og bryllup, men jeg er jo enig i at det er koselig at familie kommer sammen en gang i blant.

Litt vanskelig dette, men jeg føler at dette er dumt å krangle om. Har nemlig brukt en god stund for å få han til å begynne planleggingen.

Noen andre synspunkter?

Skrevet

Helt enig med deg også jeg da...:-) Tror nok det blir kaffegjester også ellers blir det jo 80 til middag og vi skal liksom ha et uformelt og ikke så veldig dyrt bryllup.

Har egentlig ikke vært i så mange bryllup. Et som forlover og et som kaffegjest. Reagerte egentlig ikke når jeg ble bedt som kaffegjest. Kjente de jo ikke så godt. Venner av samboeren.

Hovedsaken er at vi er enige:-)

Skrevet

Man skal ikke be inn for man føler det som en plikt, man skal be inn de man har lyst, de man har kontakt med, noen som har en betydning i ditt liv. Jeg vil heller ha gode venner enn en tante fra hottiheita jeg aldri prater med, dette er mitt/vårt bryllup, vår dag!

Skrevet

Ser ikke noe problem med å be inn kaffegjester jeg:) Er faktisk enig i at til middag så har man famile og sin nære FELLES venner! Noen av samboers venner kjenner jeg knapt og omvent! Vil synes det er rart å ha alle i den tette sirkelen som en bryllupsmiddag er! Har vært kaffegjest selv i noen bryllup, og føler meg ikke annenrangs av den grunn!

Skrevet

Jeg er vant til kaffegjester, og syns ikke det er unormalt i det hele tatt. Vi har bedt alle fettere, kusiner og venner til kaffe, både av økonomiske og praktiske hensyn. Hadde nok vært verre for de som er bedt til kaffe om enkelt av vennene var bedt til middag, vi har tatt alle under samme kam.

Skrevet

Spørs litt hvordan man blir tatt i mot. Var kaffegjest en gang, alle kaffegjestene kom sammen (vennegjengen, ca. 15 stk) og vi ble møtt av en av forloverne som ga oss bonger... Brudeparet så vi ingenting til, verken da eller resten av kvelden så vi følte oss ikke spesielt velkomne.Det er en del år siden, men en gang i blant er det noen som snakker om det enda. Jeg synes det er greit hvis hele vennegjengen blir bedt til kaffe, men en kompis av mannen min delte gjengen i to, de som bare ble bedt til kaffe synes ikke det var noe hyggelig (de var fire stk.,) og det ble ikke spart på noe annet i det bryllupet..)

Skrevet

Jeg liker ikke å være kaffegjest. Det er vanskelig å komme midt i en fest, klarer liksom ikke å koble meg helt på. De "ordentlige" gjestene har spist den samme maten, hørt de samme talene, sett brudeparet komme seg opp på stolen for å kysse et utall ganger. Kort sagt - de har mange felles opplevelser som jeg ikke kjenner til.

Jeg skjønner at vi tenker forskjellig om bryllup. For meg var det en fest for kjærligheten og en markering som jeg tenker mine nærmeste skal være en del av. Mine nærmeste er i stor grad venner. Vi utelot derfor onkler og tanter og søskenbarn fra gjestelisten og inviterte alle de vennene vi ville ha der. Alle til middag, ingen til kaffe.

Skrevet

Vi skal ha middagsgjester og kaffigjester. Vi inviterer familie, søskenbarn med følge og de aller nærmeste vennene til middag (det er to-tre vennepar hver). Det blir ca 80 stk til middag. Til kaffi inviterer vi nesten 100 venner. Alle de er venner som vi gjerne vil skal være sammen med oss denne dagen, men av økonomiske grunner kan vi (selvfølgelig) ikke ha 180 til middag! Dette er en veldig vanlig måte å gjøre det på her vi bor, og tror ingen reagerer på det. Vi begynner kaffien kl 1930, for at kaffigjestene skal få mest mulig utav kvelden også. Og selvfølgelig vil vi selv ta imot hver enkelt gjest! Noe annet ville være utenkelig.

Skrevet

Vi skal invitere søskenbarn til kaffi. Synes dette er en fin mulighet til å treffe de igjen. Bor spredt over hele landet og ser hverandre skjelden.

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Har ingen ting imot kaffegjester jeg. Selv har både sambo og undertegnede så store familier at det blir umulig å be alle til middag. Derfor er det ca 25 ekstra som ble bedt til kaffen. Kun 1 forløpig som har takket nei og det er pga at de skal ha konfirmasjon dagen etter....

Skrevet

Samboeren din har helt rett. Det er helt greit og helt vanlig at de aller nærmeste (familie) inviteres til middag og alle andre til fest. Alternativet for mange er å kutte kraftig ned på antall inviterte eller utsette bryllupet til man får råd til å invitere alle man ønsker.

Jeg begriper ikke folk som er så opptatt av hvordan de selv er rangert at de ikke skjønner dette. Da får de heller takke nei til invitasjonen.

Skrevet

Vi har delt inn middags og kaffe gjester og grunnen er enkelt og greit : vi har for det første ikke økonomi til å ha alle til middag og for det andre blir middagsdelen litt "stivere" enn festen etterpå. Da skal vi bare ha litt kake for barnas del og så fort de (barna) har fått litt kake skal de hjem og vi voksne skal rett og slett feste. Med stor "F"

Skrevet

Til Anonym-du over. Jeg lurer på hvordan dere gjør det med tanke på deres bryllups todeling. Voksenfest på kvelden, det er nemlig slik jeg ønsker å gjøre det på min dag. Skriver dere det spesifikt i innbydelsen og ber melde seg på det? Vet ikke enda hvordan jeg skal formulere hvordan barn ikke er inkludert på kvelden. Setter dere aldersgrense? Når skal dere ha voksenfesten? Håper du svarer. Takk!

Skrevet

vi skal heller ikke ha barn i bryllupet vårt Morango foruten sønnen til venninna mi som er 18 år neste år men han kaller jeg ikke for barn lengere hehe

og på invitasjonen kommer det bare til stå Hans & Grete

og da må de skjønne at barna ikke er invitert...håper jeg da hehe

ellers så kommer jeg til å si fra til mine kusiner som fikk barn i fjor at det er ikke med barn, det er jo heller ikke noe galt i å si ifra på en hyggelig måte..

Da jeg var i bryllup for 2 år siden til den ene av kusina mi så hadde hun heller ikke barn i bryllup..

Sander kommer til å være hos barnepika når vi begynner med middagen kl 17.......

Skrevet

Det høres ut som en ok løsning. Jeg er veldig redd for å såre de med barn, men så er det planen å innbyde mine nærmeste familie og venner til vielsessermonien og middag da... Da får de jo vært med på mye. Alkohol forventes i bryllupsfeiringene jeg er vant med, og jeg føler man kan slippe seg løs på kvelden når man vet barna ikke er tilstede.

Skrevet

Vi har ikke tenkt å skrive på innbydelsene at barne ikke kan være utover kvelden. Til middag er det kun søsken, foreldre, forlovere, egne barn og tantebarn. Vi har begge to veldig liten familie så det blir ikke noe problem å si fra muntlig . Egne barn og tantebarn skal få være med til de har spist litt kake og når flaskene sprettes , må ungene ut :) Da kommer vi til å ha en muntlig avtale med søskenene våre som har barn om at da må også de ut (om man kan si det så brutalt). De av vennene våre som blir invitert vil nok komme til kakene og da er barna der ennå. Vi har ordnet med barnevakt som skal overnatte hos oss og hun henter også våre barn i lokalene der vi skal være.

Tror ikke dette vil bli noe problem. Vennene våre vet også at vi skal gjøre det så enkelt som mulig og jeg har faktisk bedt om synspunkter fra dem og de sier de er helt enig i måten vi har tenkt å gjøre det på . De må også ha med alkohol tileget bruk. Vi kommer nok til å han litt konjakk og baylis til kaffen , men resten må de ha med seg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...