Gjest Skrevet 22. januar 2007 #1 Skrevet 22. januar 2007 Etter å ha jobbet i flere barnehager ute i "marka" både som ped.leder og som styrer har jeg en del erfaring og en del kursing ang dette med babyer og kulde. For det første er den generelle reglen -10 er max for barn under 3 år og -15 for barn over 3 år. Men, denne max grensen er ikke absolutt, i tillegg skal du ta hensyn til luftfuktighet og vind. Og det viktigeste, barn puster på er annen måte enn oss. De puster raskere og de drar all luften godt ned i lungene også når det er kaldt. Derfor kan selv svært godt innpakkede småbarn fryse og forfryse seg innenifra og ut. Det finnes plansjer med veiledende vind, luftfuktighet og tempratur grafer...med bilder o.l så det er lettere å finne ut når det er for kaldt.
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #2 Skrevet 22. januar 2007 Heia:) Hvor finner man slike plansjer?Bor i Tromsø,og det er veldig kaldt her nå når man ser på graderstokken-men ikke vind....Og da er det litt vanskelig å vurdere hvor mye -8 grader er egentlig...Noen ganger er det mye surere når det er 0 grader og vind..Sier seg jo selv,men det hadde vært kjekt med en plansje:)Til nå har jeg bare brukt min "sunne fornuft":)
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #3 Skrevet 22. januar 2007 hør på helsestasjonen, tror de skal ha. I det minste burde de skaffe det. Ps sunn fornuft er nok bra nok =)
Murmeline Skrevet 22. januar 2007 #4 Skrevet 22. januar 2007 O store baby-ekspert! Har det noe å si hvor lun vognen er? Har stor duo-vogn m sauepose, den er nesten vindtett pga at den er så tykk. Og så har jeg jo sånn vindtrekk i tillegg, og det går ganske høyt opp, så det var utrolig lunt oppi vognen i dag da vi var ute. er det tilfeller, værmessig altså, hvor man kan gå ut selv om det er kaldere? snuppa er avhengig av trilletur, jeg også
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #5 Skrevet 22. januar 2007 Det er nettopp det at det blir varmere for babyer som ligger i en god vogn, så er det vindstille så går det fint å ta en trilletur selv ved kaldere enn -10. tempraturen i vognen er nok varmere enn utenfor. Men ikke gå alt for lenge ute og følg nøye med. Og må man ut så må man ut.
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #9 Skrevet 22. januar 2007 åh, endelig noen som virker som hun har peiling som jeg kan spørre! Er fersk førstegangsmamma med en gutt på 8 uker. samboer har to jenter fra før som jeg kjører på skole og barnehage om morgenene, men i morges fikk jeg rimelig angst... gradestokken viste 15 minus og jeg må jo ha med lillegutt når jeeg leverer jentene.Starta bilen så den var varm før jeg tok ut babyen og lot eldstejenta gå alene fra parkeringsplass til sfo fordi jeg ikke turte å ha babyen ute lenger enn jeg måtte(2 min å gå kanskje).. er jeg hysterisk? vil jo ikke at lunger skal kollapse og alt annet jeg her hørt.....
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #10 Skrevet 22. januar 2007 dytter litt... vil så gjerne ha svar... andre som vet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå