La Perla Skrevet 22. januar 2007 #1 Skrevet 22. januar 2007 Gir dere barna deres ukepenger? HVor mye? Gjør dere forskjell på barna etter hvor gamle de er? Jeg har to jenter på 9 og 13, og har ikke gitt dem ukepenger de siste par årene. Tenkte å begynne igjen, men er litt usikker på hvordan vi skal legge det opp. Forslag?
Attpåklatten :-)™ Skrevet 22. januar 2007 #2 Skrevet 22. januar 2007 Vi har aldri gitt faste summer, men de får etter behov. Prøvde et system vi fikk en gang, hvor de skulle få betalt pr gjøremål, men det fungerte skikkelig dårlig. Da ville de jo selvfølgelig kun gjøre det som ga best inntekt, de er jo såpass smarte:-) Så her går det på behov. Skal de på kino så får de penger til det, trenger de nye klær så får de det. Så hender det at vi gir dem en jobb hvor de får muligheten til å tjene litt ekstra innimellom. Fungerer greit. Eldstemann har ekstrajobber ved siden av skolen, så hun tjener sine egne lommepenger, men får muligheten på lik linje som søsteren til å tjene litt ekstra (barnevakt, klesbretting, vasking, støvsuging, matlaging etc)
♥Snulder Skrevet 22. januar 2007 #3 Skrevet 22. januar 2007 Mine får også etter behov. Har 2 stk som er late som fy... og en som gjerne gjør noen tjenester. Klabert vi belønner han som gjør litt!!! Vil de andre sitte der blakke så er det deres egen feil...hehe...
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #4 Skrevet 22. januar 2007 her fungerte det også dårlig med penger etter gjøremål... men di får når di trenger det,eller hvis di viser litt interesse for å slenge inn litt hjelp der det trengs.han som er 15 er bare nødt til å gjøre litt,skal han ha penger til bensin på mopeden osv =0) di to på 10år hjelper litt med diverse,så di får fast 50kr hver lørdag,og litt mer hvis di har behov for det.men å lage liste,og betale etter det...nei,det fungerte ikke her. =) ble nemlig kryssa ut,uten at ting var gjort,hehehe...
phantomet Skrevet 22. januar 2007 #5 Skrevet 22. januar 2007 Her i huset har vi prøvd å finne en mellom variant når det gjelder lommepenger. Eldstejenta er 10 år, og hun får 20 kroner på lørdagen, med muligheten for å få 20 til dersom hun bidrar ekstra...Vi har ikke brukt de første 20 som lønn i alminnelig forstand, men hun må bidra med sitt.. Hun rydder bort eget tøy, tar ut hunden om morgenen, rydder sitt eget rom og hjelper til med dekking av bord til middag og rydding etterpå.. Om hun er mye sammen med lillbror eller tar annet ekstra ansvar og hjelper til med forefallent, så vanker det en bonus.. Gutten på 7 får ikke lommepenger. Dersom det er spesielle ting som skjer så hender det at vi sponser med penger.
Superlis Skrevet 22. januar 2007 #6 Skrevet 22. januar 2007 Vi har også prøvd endel når det gjelder lommepenger,er ikke enkelt. Har vel blitt sånn at de får dekket mobil,og får litt penger utenom....Er stor forskell på de eldste,gutten lat som fy,jenta mye flinkere og det må jo belønnes!
-Lin Skrevet 22. januar 2007 #7 Skrevet 22. januar 2007 Vi har prøvd det meste her med storesøster på 16 Hun fikk lenge 50 kr uka i lommePENGER. Hvis hun ønsket seg lørdagsgodt og ukeblad feks måtte hun bruke disse pengene. Det fikk hun ikke av oss. Det hun alltid har måttet gjort (men skjelden gjør, dessverre) er å rydde rommet hver uke og støvsuge og vaske annenhver. Hvis vi hadde kalt det ukelønn hadde det blitt helt feil for enten hadde hun da fått penger for noe hun ikke gjorde, eller hun hadde aldri hatt penger til kos. Så fikk hun mobil med netcom young-talk. Da måtte hun støvsuge hele huset to ganger i uka for å dekke den regningen. Det fungerte veldig dårlig. Hun støvsugde, men ikke uten at vi maste i det uendelige og hun gjorde en dårlig jobb. Da gikk vi over til noe vi kalte PRISLISTE -det hun får for det vi setter pris på. Da listet vi opp foskjellig som ta inni og utav oppvaskmaskina 20 kr, passe lillesøster mens vi lager middag 20 kr, støvsuge og vaske kjellerstua 50 kr, vaske badet hun og gjester bruker 70 kr, barnevakt om kvelden minst 100 kr osv... De faste 50 kr i uka går til mobilabbonnementet. Dette fungerer faktisk. Det blir ikke gjort mye, men trenger hun penger ser hun på listen hva hun må gjøre for å få nok penger. Nå får hun velge helt selv hva hun skal gjøre og da er det mye greiere. Når hun har gjort noe skal vi godkjenne det. Ikke en krone blir utbetalt hvis ikke vi er fornøgd har vi sagt. Og det skjønte hun første gangen hun "glemte" å sette inni det som var skittent i oppvaskmaskina. Etter det har hun gjort jobbene strålende! Når vi har godkjent det skriver vi det opp i en bok. Det er bare jeg eller pappan som får skrive i den. Utbetaling skjer når hun har samlet en del og da stryker vi det ut og begynner på nytt. Dette var helt supert før jul når ørtogfjørti venninner skulle ha julegaver ) Kravene nå er at hun må vaske, henge opp, legge sammen og på plass sine egne klær. Så må hun ta rommet sitt som før. Og hun må alltid rydde bordet etter seg selv når hun har spist. Dette gir ingen penger, det er en selvfølge. Sitter hun barnevakt får hun gjerne litt å kose seg med selvfølgelig. Og busspenger, heiskort til alpintbakken, klær, sminke, toalettsaker, kino, bowling osv får hun uten å måtte gjøre noe for det. Det er fordi det er sunne og sosiale interesser. Klær er noe hun ikke er særlig opptatt av, så der kommer vi billig unna. Jeg vet ikke hvordan det hadde vært om vi hadde hatt to store barn så der kan jeg ikke hjelpe, men nå har du fått et forslag hvis ting ikke fungerer i allefall )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå