TKH71 & Halvor :-) Skrevet 21. januar 2007 #1 Skrevet 21. januar 2007 Jeg trenger hjelp til oppskrifter uten melk, hvitløk, løk, kål etc. Gutten min på 8 uker får fort luft i magen og vondt. Jeg ammer og det virker som om det kommer an på hva jeg spiser. Synes det er vanskelig å finne på middager som vi alle kan spise. Er det noen som har noen tips til meg?
FruMamma med nr 2 Skrevet 22. januar 2007 #2 Skrevet 22. januar 2007 Det finnes mange oppskrifter på mat uten det du nevne over. Jeg vil ikke tro at barnet ditt reagere på melk, men jeg ville holdt meg unna løk, hvitløk og kål istede, samt brus eller ting med kullsyre. Men tror du han reagerer på melk, så kutt det ut en periode og se om han blir bedre da. Har selv ei datter på 2 år, og hvitløk reagerte hun på iallefall. Jeg kutta dette ut i en periode, men prøvde meg på det igjen etterhvert som hun ble eldre. Det samme med brus. Magen er ømfintlig i starten, men etter noen uker så er det ikke sikkert de reagere på det mer. Det erfarte jeg iallefall. En huskeregel jeg fikk var; Ikke spis/drikk det som du selv får luft i magen av. Det samme får mest sannsynlig barnet ditt luft i magen av også. Håper dette hkalp deg litt, selv om jeg ikke kom med så mange oppskrifter...
Gjest Skrevet 22. januar 2007 #3 Skrevet 22. januar 2007 Bare du kutter ut de varene du nevnte, kan jo has ved siden av etc. Men har du prøvd amme te. Den inneholder urter som fordriver luft og øker melkeproduksjonen din. Jeg hadde tatt bort alle de matvarer den lille reagerer på. Melk er rene gass for mange, jeg hadde det på samme måte som deg ved forrige ammeperiode. Du kan unngå mange ting i fremtiden hvis du nå er flink. Du kan unngå allergi, astma og faktisk endel autoimmune plager, som ofte starter som reaksjon på denne måten. Når jeg fikk min forrige datter fikk hun atopisk eksem, 6 uker gammel, tok bort youghurt isen jeg heiv i meg hver dag, og problem løst, eksemen forsvant, hun har ikke fått noe særlig melkeprod. opp gjennom årene, men nå er hun snart 7 år og immunsystemet hennes tåler det fint i ok mengder nå. Gode tanker
TKH71 & Halvor :-) Skrevet 23. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 23. januar 2007 Tusen takk for tips! Det er jeg som har melkeallergi (proteiner). Har også diverse andre allergier og hadde eksem som barn/tenåring. Har også en autoimmun sykdom, lavt stoffskifte. Kan det komme av hva mor spiste? Jeg kan iallefall forsøke å unngå å overføre dette til Halvor, ved å være forsiktig med hva jeg spiser. Godt med litt nye tips i matveien. Det blir ofte til at det er det samme som går igjen uke etter uke... Ha en fin dag! :-)
Gjest Skrevet 24. januar 2007 #5 Skrevet 24. januar 2007 Hei igjen, Ja da holder du deg helt unna melkeprodukter så slipper du å overføre det til lillegutt. Jeg bruker selv rismelk når jeg lager pannekaker, kakao, den er søtere, ikke like "sunn" som melk, men den duger til typiske melketing, på frokostblanding, vaffler etc. Jeg bruker også litt soyamelk, prøv deg frem. Soyamelk har litt innhold av kvinnelige hormoner så det er ikke noe for lillegutt, men skulle gå fint i litt mengder til deg. Soyamelk har den fordelen at den inneholder proteiner, det gjør ikke rismelk, som har mest karbohydrater. Har du fått utredet hva du ikke tåler? du kjenner det mest sannsynlig på kroppen, hold deg unna det, mens du ammer så har du gode muligheter for at lillegutt går fri. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå