Anonym bruker Skrevet 21. januar 2007 #1 Skrevet 21. januar 2007 Vi skal skrive den i morgen, men er ikke helt sikre på hvordan vi skal gjøre dette, da dette er nytt for oss. Hvilke dager må vi huske å skrive opp? Det jeg har kommet på er, sommerferie, juleferie, nyttårsaften, 17.mai og påsken... høst og vinterferie blir uaktuelt siden far jobber. Barna er 8 mnd og 2 år. Vi skal ha den vanlige samværsavtalen, annenhver helg og en dag i uka. Men siden barnefar jobber sent, så slår vi sammen den dagen i uka til helga, slik at de ligger hos han onsdag til søndag annenhver uke.. Men ang. påskeferie og sånn, deler dere opp påskeuka? Eller har dere dem annenhvert år? Og hva med bursdager, feirer dere dem sammen eller hver for dere?
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2007 #2 Skrevet 21. januar 2007 Jeg vet om noen som deler opp påska og jula. Og om sommaren er det rundt 3 uker. Bursdagane feirer enkelte sammen, men kommer vel litt an på om man går i hop el. ei vil jeg tro. Og om man bor nær hverandre
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2007 #3 Skrevet 21. januar 2007 De spm du har er det meningen at du og far skal avtale dere i mellom (hva som passer dere best altså). Men skjønner at du spør etter råd. Jeg hadde skrevet en avtale ut fra deres forutsetninger nå, men bedt om en revurdering om 4-6 mnd i tillfelle det dukker opp ting som gjør den vanskelig å praktisere, dere ikke er fornøyde pga noe osv. Kan være greit å avtale en del praktiske ting i samme slengen. Feks hvem som henter og hvem som leverer, tidspunkt, møtested om det ikke er hjemme hos dere (feks dere kjører halve vegen hver, henter i barnehagen) etc. Om klær skal reise med barnet (det vanlige er at den ene har klær, fordi utg. til klær dekkes av bidraget) eller om begge foreldrene skal ha garderobe til barna. Og så kan det være greit å avtale om dere skal dele reiseutgifter osv, feks dersom det er langdistanse og tog eller fly må brukes. Dess mer dere avtaler, dess mer blir det å diskutere senere. Mht hvordan dele julen og påske, så må dere bli enig om hva som passer dere best. Men tror kanskje du (særlig, siden barna bor med deg) vil føle at det blir en lang jul uten barna. Da kan det jo være greit å dele jule mellom seg om praktisk mulig. Tror det vanlige da er fat den ene har fra 23. des kl 17 til 3. juledag kl 17 og den andre fra 3. juledag til 1. nyttårsdag og motsatt neste år. Selv om det er dager som er uaktuell for far å ha barna (vinterferie osv), så ville jeg ha tatt det med i avtalen at disse dager er dine da far ikke har mulighet til å ha dem eller noe lign. Ellers kan han komme å forlange dem senere om han klarer å få fri. Men da må du finne på noe lurt å skrive som ikke legger opp til at han kan få dem om de betingelser ikke er oppfylt. (dersom det er det du ønsker vel og merke) Dere kan jo også bare skrive: at disse ferier skal avtales nærmere. Ønsker dere lykke til
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2007 #4 Skrevet 21. januar 2007 Glemte å skrive at man som oftest har ordinært samvær i tillegg til ferie om sommeren. Dvs avtaler dere 2 uker ferie, så kommer det samvær dere har avtalt tidligere i tillegg. Dersom du ønsker noe annet, bør du presisere det i avtalen.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2007 #5 Skrevet 21. januar 2007 Vi har annenhver fred-søndag. Far henter og bringer. Henter eldstemann her hjemme, søsteren i barnehagen. Hver onsdag har vi litt slækk på, rett og slett fordi det foregår så mye i barnas fritid, at vi vil være fleksible den dagen. Vil barna til pappa får de det, skjer det noe annet gjør vi heller det. Annenhver påske, dvs hele skoleferien. Annenhver 23.-25 desember, og 30.des-1.januar. 2 uker sommerferie. Høst og vinterferie: disse er mine, men om far får til å ta seg fri får han såklart ha barna!! Skulle da bare mangle. Har vi planlagt noe selv i disse feriene går det jo selvsagt ikke. Fleksibilitet er tråden i vår samværsavtale. Den skal gavne barna og ikke oss som foreldre. Vi har en avtale aller er fornøyde med, og den fungerer!
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2007 #6 Skrevet 22. januar 2007 Vi har annenhver torsdag + annehver torsdag til søndag. Jula deles i 2, og den som ikke har julaften har lillejulaften (bor nært hverandre) Påska er annenhver, med mulighet for å flekse litt om man vil. Høst- og vinterferie er annenhver. Sommerferie er 3 uker til mor og 2 uker til far. Ellers vanlig samvær, samt mulighet til fleksibilitet. Ellers stiller far opp som barnevakt ved behov. Godt samarbeid er grunnpilaren!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå