Gå til innhold

mat man ikke bør spise som gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant ut i dag at jeg endelig har blitt gravid:) er helt i himmelen over det, men begynte å tenke litt på maten plutselig. Er det matvarer man bør holde seg mest mulig unna 1 tri. eller/og utover? er førstegangs så jeg er blank her kan du si:) he he

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

er visst en del oster, samt vakumpakket kjøttpålegg osv.. man bør holde seg unna...

hvis du søker litt på forumet her.. finner du det nok..

Men min lege sa, spis hva du vil.. men prøv å spis minst mulig karbohydrater da det gjør at du og barnet vokser veldig fort

Skrevet

vakumpakket kjøttpålegg er ikke farlig og spise, men det bør helst ikke ligge i kjøleskapet åpnet så lenge. Det man bør holde seg unna er rått kjøtt....speket gravet ustekt kjøtt........OSter som ikke er pasteuriserte bør man også holde seg unna...

Skrevet

Det er faktisk veldig lite som er farlig i norge om det er ferskt. Til og med speke pølsene har vært fryst før de blir speket så det er heller ikke så farlig bare hold deg til norsk og ikke serano ol.. Spis alt ferskt ikke pakker av hverken ost eller kjøtt som har ligget lenge i kjøleskapet.

Skrevet

Hva med saltpølse? Den er jo speket...Og hva med leverpostei? Vi skal jo ikke ha lever...

Skrevet

hvorfor skal man ikke spise lever?

Skrevet

Jeg har hört at man ikke burde spiste for mye leverpostei fordi det kan inneholde samme bakterier som kjött som ikke er gjennomstekt.

Skrevet

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Her står det som er anbefalt at gravide holder seg unna.

Kjempefin side!

Ellers er det meste av norsk mat trygt!

Vask frukt og grønnsaker, pass på at kjøttet er gjennomstekt, ikke spis kjøtt og ost som er nærme utløpsdatoen og så går det nok helt fint

Skrevet

Norsk leverpostei går visst greit, men utenlandske pateer skal man være forsiktig med fordi da blir dyrene gjerne foret med antibiotika, noe som hoper seg opp i akkurat leveren. Ikke bra for babyen.

Det var et spørsmål om dette akkurat på EkspertSvar sidene :-)

Skrevet

Hei, støtter det solskinnsjenta skriver over - men en liten presisering - kjøtt (og fisk) som har vært frosset kan man trygt spise selv om det ikke er gjennomstekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...