Gå til innhold

Er det mulig??? (Ang betalingssats i bhg...)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene med 2 små. Jenta på 4 går nå fulltid i barnehage. jeg er hjemme med minsten i noen mnd til. Jeg søkte om moderasjon på økonomisk grunnlag, og fikk avslag. Begrunnelsen for avslaget var for høy inntekt...Jeg har bare overgangsstønad, bostøtte, barnetrygd og barnebidrag. Skatteplintig inntekt på ca 110 000. Kommunen (Trondheim) går ut ifra hva jeg totalt får inn på kontoen hver mnd (også barnetrygd/kontantstøtte og barnebidrag for minstemann. Det gjorde de selvfølgelig ikke da jeg søkte om lån...da var det bare skattepliktig inntekt som ble regnet med!). Videre ser de på mine utgifter kontra inntekter. Jeg får ikke trekke fra på regnestykket de 7-900,- som går til strøm/tlf hver mnd, ei heller avdragene / forsikringen(bil og barneforsikring) på ca 2500,- som jeg betaler på bilen (Er avhengig av bilen fordi vi har fått barnehageplass langt unna bosted...var uten bil en mnd før jul og brukte da 4(!) timer HVER dag for å hente/levere med kollektivtrafikken).

Deretter bruker de faste satser for livsopphold som de trekker fra all inntekt...Med sitt regnestykke har de kommet fram til at jeg har mer enn 4000 igjen etter at all "nødvendig" er trukket fra, og av skal jeg kunne betale 85%.

Jeg har skattepliktig inntekt på ca 110 000 i året nå. Hadde jeg bodd i oslo ville jeg betalt 777,- for full plass...i trondheim må jeg ut med 2330,- Dette fører nå til at jeg seriøst må vurdere å ta datteren min ut av barnehagen...Har også søkt plass til minsten nå, da jeg ønsker å begynne å jobbe igjen. Men vet ærlig talt ikke om det går dersom jeg fortsatt må betale full sats...

Hvordan går jeg frem for å klage...Hvem henvender jeg meg til? Kan jeg be om et møte med barnehageservice for selv å legge frem all dokumentasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er forskjellig praksis for forskjellige byer.

Her i Lillehammer har barnehage med mat gått opp til litt over 2600,- pr mnd.

Men du får jo dekt 64% av barnepass fra trygdekontoret da.. Det hjelper på masse her i hvertfall

Skrevet

Søren, det stemmer det......NÅ blir det værre for oss å takke ja til plass også ja:(((

Husker det var noe styr pga dette i adressa for en tid tilbake, studentene klaget fordi kommunen regnet studielån som inntekt, og dermed fikk ingen økonomisk moderasjon.

Jeg bodde i en annen kommune i trøndelag før, og da tok de med BARE overgangsstønaden. Fikk 50% avslag i bhg og deretter dekt 64% av trygdekontoret. 500 kr for en heltidsplass det!

Men altså..nå bor jeg også her i trondheim da...Ikke rart det er full barnehagedekning, når studenter og alenemødre ikke lenger har råd.............

Jeg skal søke litt rundt på nettet etter mere om dette. Vil absolutt råde deg til å gå inn på adressa.no med engang, og skriv på "ordet fritt" (som skal inn i papirutgaven)

Skriv et litt sint innlegg om dette.

Så oppsøker du kommunen personlig på mandag. (om du ikke finner ut mer om henvendelser)

Litt press og action i media fører alltid frem;))))

Egentlig skulle vi fått adressa til å skrive en sak om deg, de elsker jo å sette sånt på dagsorden.

Skrevet

Det får hun sikkert ikke hvis hun bare er hjemme med minste barnet. Må vel gå skole eller jobbe.

Skrevet

hei. har akkurat det samme problemet som deg her.

fikk høyeste sats på barnehage, dermed måtte jeg ta henne ut.

sjekket litt. og de regner utfra brutto lønn, og de tar IKKE hensyn til noen utgifter på noe som helst.

dermed faller vi utfra de som er par som har to inntekter..

angrer så bittert at jeg startet, for endte med at jeg mistet kontant støtta, og må vente i to mnd før jeg får den tilbake, og barnehagen er det to mnd oppsigelse, men jeg kan ikke bruke den barnehagen fordi jeg ikke har RÅD til og bet den, så må dele opp beløpet over en tid.

prøvd og snakke med barnehagen, kommunen, men de har sine regler....

jeg skjønner ikke hvor de får 180 000 fra i min brutto inntekt....

Skrevet

en ting til...de skal kun gå ut fra skattemessig inntekt da, ikke barnetrygd osv.. hørtes rart ut.

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Jeg ha nå tatt kontakt med barnehageservice og skal "på kontoret" og snakke med dem. Kan ikke skjønne annet enn at det må være en misforståelse et eller annet sted i paprimølja...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...