Gå til innhold

Til mamman til Astronauten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du skrev i et innlegg at du har blitt holdt fast da du var liten. Kan du si noe om hva du følte da og hvordan det har preget deg som voksen? Blir glad for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

jeg har vel ikke skrevet at JEG har blitt holdt fast, jeg har skrevet at jeg har erfaringer fra relativt nær familie med en ganske så fysisk og kontant "barneoppdragelse". Jeg har ikke lyst til å gå veldig i detalj på dette, fordi anonymitet er et relativt begrep på nettet og nOrge er et lite land der de fleste kjenner noen som kjenner deg eller naboen din, sånna t det vil jeg ikke synes var riktig. Det jeg kan si er at for et barn som holdes fast mot sin vilje (og jeg snakker da om noe annet enn den høyst ordinære nå-må-du-pusse-tenner-varianten) så er dette en negativ opplevelse, som særlig hos litt støre barn, og særlig når det skjer med folk tilstede som ikke tilhører den nærmeste familie, så er dette en ydmykende opplevelse som fester seg godt. jeg tror det er viktig å være bevisst på sånne ting.

Effektene jeg har sett av dette er at den det gikk utover har hatt hatt to dårlige forhold i voksen alder, der fysisk vold har vært tilstede i ett av dem. Nå vil jeg ikke forenkle veldig og påstå at dette er en direkte årsak-effekt, men man gjør seg visse tanker om evnen grensesetting på egne vegne - eller retter sagt: en manglede evne til dette. Men som sagt, i detalj ønsker jeg ikke å gå.

Skrevet

TAkk for svar!

Du skrev sikkert ikke at det var du som ble holdt fast som liten, men da jeg leste over innleggene i den tråden var jeg ikke nøye nok slik at jeg derfor forstod det feil. Beklager det!!

Skjønner at du ikke vil gå i detalj om dette, jeg respekterer det! Det er dumt for hvis du hadde kunnet skrive om det kunne jeg forstått mer om meg selv, eller kanskje ikke. Godt at du verner om deg og dine!

Det er så vanskelig å være foreldre, å alltid skulle tilstrebe å være det beste for dem og vanskelig å skjønne når man gjør noe feil (ikke alltid opplagt).

Vet du om litteratur som omhandler dette temaet?

Skrevet

Hei igjen,

Den er grei.

For utdypende litteratur, må jeg nok melde pass (men jeg husker vagt fra grunnfagsstudiet i kriminologi at det var noe med voldstutsatte kvinner og deres opplevelser av vold i barndommen... kanskje noen andre kan hjelpe?)

Der er kjempevanskelig å være foreldre! Det er vanskelig å holde hodet kaldt når det stormer, og det er mye lettere å mene noe om hva man skulle ha gjort på forhånd - og etterpå.. ; )

Men jeg mener nok at når det kommer til å bruke det fysiske overtaket enn har i forhold til barn, så må en være meget bevisst - det er selvsagt nødvendig å av og til holde fast en sprellende unge som nekter å pusse tenner sånn at en får pusset, men en må snakke med barnet, ikke være veldig sint og gi barnet følelsen av at en mister kontrollen. Og en må aldri ydmyke barnet. (et kontrollspørsmål kan væøre: ville du gjort dette dersom det var noen andre utenfra tilstede?)

Lykke til!! - uansett hva det er som du tenker sånn på...

Skrevet

Kontrollspørsmålet du nevner tror jeg er kjempeviktig å stille seg!

Og jeg tror vi gjør en kjempeviktig jobb når vi stiller oss slike spørsmål i forkant og etterkant, nettopp fordi vi blir mer forberedt og bevisste ved bruk av den metoden. Bedre å være etterpåklok enn å ikke være klok i det hele tatt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...