Gå til innhold

Et spørsmål til alle dere som bor i utlandet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flyttet dere før eller etter at barna ble født? Flyttet dere bort fra den ene siden av familien?

Tenkte dere noen gang på hva som vil skje om det skulle bli slutt i forholdet? At dere da sitter i et annet land uten familie, og uten å kunne dra hjem med barna/barnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har bodd i utlandet i 9 år og gutten ble født i 2004. Min familie bor i Norge og hans familie her.

Har tenkt litt på problematikken hvis det skulle bli slutt, men har ikke kommet fram til en perfekt løsning. Synd for barnet hvis jeg tar han bort fra alle vennene og det han kjenner + langt vekk fra pappa'n, men vet jo ikke om jeg vil bo her hvis vi ikke er gift lenger.

Er heldigvis ikke et aktuelt problem for tiden, men når det knaker litt i ekteskapet kan slike tanker dukke opp :(

Blir veldig ensom da, og får hjemlengsel...

Skrevet

Både jeg og min mann er norske, så hvorfor skulle jeg ikke kunne dra hjem med barnet?

Dessuten har vi ingen planer om å skille lag....

Skrevet

Vel, når begge er norske så vet jeg ikke hvilke regler som gjelder. Dette var mer til de som flytter til mannens hjemland.

Det er ingen som har planer om å skille lag;)

Skrevet

det du mente var til de som flytter til et land hvor far har hoved-foreldrerett til barnet....Det vil si stort sett strengt muslimske land.

Det er ikke så mange her inne det gjelder for....

Skrevet

Haha, nei, jeg selv skal flytte til Sverige og siden vi har delt foreldreansvar så kan jeg IKKE ta med barna tilbake til Norge uten hans godkjenning. Så jeg mente alle de som bor i mannens hjemland, som jeg skrev.

Skrevet

Jeg flyttet til min manns hjemland før vi fikk barn (venter nå nr 2), så min familie bor i Norge.

Jeg må vel innrømme at jeg tenker på hva som skjer om vi skulle bestemme oss for å ikke bo sammen. Det jeg vet er at det eneste som binder meg her er ham og at jeg savner min familie veldig. Så skulle det utenkelige skje, tror jeg at jeg ville prøve alt på å flytte tilbake til Norge. Men vil jo heller ikke ta fra pappaen muligheten til å være pappa. Planen vår er heldigvis å prøve å komme oss til Norge så fort minstemann er stor nok til at jeg kan begynne å søke jobber.

Det er et vanskelig spørsmål du stiller. Man tenker ikke så rasjonelt når man er forelsket. Tankene kommer senere når problemene dukker opp. Men, jeg tror at i forhold der en av partene bor i utlandet prøver man kanskje enda hardere å holde sammen selv om det skulle være problemer (bare mine tanker).

Skrevet

Loyloy: man trenger ikke bo i et muslimsk land for at det skal skje. Det er vel stort sett slik at det ved skilsmisse tas hensyn til hvilket land barnet har størst tilknytning til. Dersom barnet har bodd i Belgia hele livet og far skal fortsette å bo der, vil han sannsynligvis få full omsorg.

Selv bor jeg i Nederland og vi har delt foreldreansvar. Det betyr at jeg ikke kan ta med meg barnet å reise til Norge uten hans samtykke ved et evt. samlivsbrudd. Vi har valgt å ha delt foreldrerett nettopp fordi vi ved et samlivsbrudd, skal være nødt til å finne en løsning som vil være bra for vårt barn.

• 4 uker senere...
Skrevet

jeg flyttet til pappan da datteren vaar var nesten 6 mnd. jeg var alenemor fram til da. vi bor i uk naa. om vi skulle skille lag (ikke aktuelt hehe) vil jeg ta med datteren vaar tilbake til norge. jeg har ingen familie her og vil av den grunn ikke bli boende. hun har masse familie i norge, og lite her(pappan har liten familie). datteren vaar er kun norsk statsborger, har ikke delt statsborgerskap.

Skrevet

Hvis partner sier seg enig, etter at man har skilt lag, sá kan man ta med barnet ut av landet og til sitt hjemland. Men sáklart hvis partneren plutselig blir en drittsekk - sá har man ikke det store valget nei..... Men man bór jo oxo tenke pá at selv om man skiller lag sá har man ingen rett til á ta i fra partneren sin mulighet til á vaere mamma/pappa overfor barna. Men det er et vanskelig dilemma, og jeg har tenkt mye pá det. Heldigvis har jeg en samboer som er veldig forstáelsesfull og klar pá akkurat det omrádet og har sagt til meg mange ganger at jeg kan ta med barna hjem igjen til Norge hvis alt skjaerer seg......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...