Gå til innhold

Ang. når søke om vuggestueplass i DK?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker at babyen som blir født (termin 7 mai) skal starte i samme vuggestue som storebror går i ifra ca 1 mars-08. For øyeblikket er alle plassene der opptatt og jeg vet at det er venteliste. Har jeg noen fortrinnsrett siden jeg har et barn der ifra før? Og kan jeg søke om plass der så fort babyen har motatt sygesykringsbeviset/er født? Takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du har litt fortrinnsrett på den måten at lederen/souschefen i vuggestuen kan foretrekke/ "ønske" ditt barn når de er til visitasjons-møtene i kommunen hvor fordelingen av barn og nye plasser foregår. Men jeg er ikke sikker altså...

Jeg tror det er "godt nok" om du søker innen det har gått 4 uker etter fødselen. Så får barnet fødelsdatoen som ansenitets-dato (hvordan skrives ancenitet på norsk???) Men dette er jeg heller ikke sikker på. Tror det skifter fra kommune til kommune. Første plass jeg bodde var det inne 6 måneder, andre gang innen 4 måneder, og for noen dager siden snakket jeg med en nybakt mor som sa det var innen 4 uker... Ring til "Pladsanvisningen" i kommunen så kan de oppplyse deg den rette tiden for søknaden :)

Skrevet

Ja du har fortrinnsrett, og ja du kan søke med en gang..

de anbefaler faktisk at du gjør det for å korte ned ventetiden.

ellers går det jo an å bytte kommune når permisjonen nærmer seg slutt.. innflyttere har også fortrinnsrett.

Her i Greve fikk vi pass bare en og en halv mnd etter at vi søkte.

Skrevet

Det er ikke i alle kommuner at innflyttere har fortrinnsrett! Sånn var det hvertfall ikke der hvor vi flyttet hen.

Synes du skal snakke med pladsanvisningen i kommunen jeg. De kan sikkert opplyse hvilke integrerede institutioner som det er størst mulighet for å få plass, hvordan du søker mest taktisk, og ikke minst...tidsfrister.

Lykke til med prosjektet og graviditeten :)

Skrevet

Jeg flytter jo ikke ut av kommunen for at minsten skal i vuggestue! Vil jo ikke ta ut han jeg har i vuggestuen allerede da vi trives og vil bo hvor vi bor. Og nå har vi jo heller ikke fortrinnsrett da vi allerede bor her. Hadde det med første mann og fikk den plassen vi ønsket. Nå ønsker vi bare at storebror og det nye medlemmet skal gå i samme vuggestue. Men takk for hjelpen alikevel=:-) Skal høre med kommunen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...