Gå til innhold

"Get plenty of calcium!"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så står det skrevet i diktet til Attpåklatten. Men hvordan får en i barnet kalcium når det ikke liker melk (verken søt eller sur), yoghurt, ost (verken gul eller brun) eller prim??? Mammaen er heller ingen melkedrikker, men elsker yoghurt og tok det som en selvfølge at barnet også ville bli glad i noe som er så godt. Men, nei....

Foreløpig har vi puppen, men det varer vel ikke så lenge før vi avvikler, tenker jeg. Hva da? Sjokolademelk er vel litt i tidligste laget....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I ernæringslære-boka mi står det at det er vanskelig å få i seg anbefalt dagsbehov (800 mg) kalsium uten å spise melkeprodukter. "Nesten alle matvarer inneholder noe kalsium, men melkeprodukter står i en særklasse". Men det står at sterkt grønne bladgrønnsaker er rike på kalsium. Fordi de utgjør en beskjeden plass i norsk kosthold, står de ikke for så stor del av inntaket.

Skrevet

Mener at jeg har hørt spinat...?

Skrevet

men hvis man leser bakpå pakkene med frossen spinat så står det: bør ikke spises av barn under tre...

Skrevet

Det finnes andre ting som inneholder mye mer kalsium enn det melk gjør - sardiner i olje f.eks. inneholder 382 mg kalsium pr 100 gram... til sammenligning så inneholder melk (3,25% fett) kun 113 mg kalsium..

Vil du holde deg på meierisiden såfinnes det jo smøreoster som kanskje har mer barnevennlig smak?

Skrevet

Takk for svar! :-) Det finnes jo en mengde land der melkeprodukter ikke er en naturlig del av kostholdet, men de er vel flinkere til å bruke andre kalsiumkilder i kostholdet sitt. Leste at sesamfrø er en god kalsiumkilde, samt visse grønnsaker, belgvekster, frukt og nøtter. Kan jo prøve tahini (sesampuré) på brødskiven eller hummus bi tahini (kikertpuré med tahini.) Jeg har også hørt ett år i forbindelse med spinat. Smøreost er et godt tips. Har prøvd philadelphia med urter og baconosost, men begge deler kom ut igjen. En må nok bare bli ekstra bevisst på hvilke matvarer som inneholder de aktuelle næringsstoffene i slike situasjoner.

Skrevet

Hodekål var det beste fikk min mor med melkeallergi beskjed om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...