pixelmamma til 2 fine gutta:) Skrevet 17. januar 2007 #1 Skrevet 17. januar 2007 Vi har en sønn som blir 2 år på fredag Og nesten uansett hvor vi er,blir vi møtt med liten forståelse for at han bare får vann å drikke...noe som er helt ubegripelig for meg. "Stakkars,han må da få brus/saft" er noe vi stadig hører. Synes det er helt unødvendig å gi han sukker-drikker,når han er glad i vann (og heller ikke er vant å få noe annet) Vi er litt konsekvent når det gjelder slike ting. Han er heller ikke bortskjemt med å få masse snop. Det begrenser seg til engang i blandt. Hva mener dere andre? Er det virkelig en nødvendighet å gi så små barn brus? Selv drikker jeg heller ikke brus.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 17. januar 2007 #2 Skrevet 17. januar 2007 Jeg synes det må være opp til dere. Samtidig er det jo kjedelig hvis det er andre barn som drikker noe annet og han ikke får, iallfall om han bryr seg om det. Men å finne frem saft / brus til bare han fordi han er et barn, blir bare teit. De savner ikke det de ikke vet om!
Hufsla Skrevet 17. januar 2007 #3 Skrevet 17. januar 2007 jeg gir min sønn også mest vann, men han liker jo saft/brus bedre dersom han får valget. Dersom jeg har besøk av noen med barn så er det naturlig for meg å servere kaffe til de voksne, og saft til barna. Dersom ikke foreldrene sier noe annet selvsagt:-)
Snupidupi Skrevet 17. januar 2007 #4 Skrevet 17. januar 2007 Mi frøken på to og et halvt år lika ikke brus... ho får da smak når ho spørr men ho syns det e skikkeli fælt... ho drekk normalt vann, melk og litt juice... men når vi e f.eks. hos føreldran mine og mine tanteonga e der og di får saft så e ho nu bidd så stor at ho også må få det.. ellers bi det urettferdi... men e heilt enig i at det e unødvendig... nu e det ikke så ofte ho får saft da.. Snop får ho stortsett også når ho e borte og andre spis snop... også hend det sæ at ho en og anna gang får et kinderegg hjemme... men ikke nå fast...
2barns mor Skrevet 17. januar 2007 #5 Skrevet 17. januar 2007 Jenta mi på 2 år liker ikke brus, så det er jo veldig greit. Men stort sett når vi er borte blir det saft på henne. Her hjemme drikker hun for det meste vann, til tider frokostjuice (den er uten sukker). Hun har også fått smake på iste, men likte heller ikke det. Kakao liker hun ikke, så det går mest i vann, melk og sukkerfri juice her. Men hun får selvsagt saft en gang i blant her hjemme også. På lørdager kjøper jeg en slik drikkeboks til henne, hun får også lørdagsgodter....
Mammaen til ... Skrevet 18. januar 2007 #6 Skrevet 18. januar 2007 Helt enig med deg. Men jeg synes det er vanskelig å nekte barnet mitt brus eller saft når det er andre barn som drikker det. Hun vil jo gjerne ha når de andre får, men har aldri fått det servert hjemme. Jeg tenker at det ikke skader når det er så sjelden, men det er selvfølgelig irriterende med kommentarer som "Stakkars,...........".
Gjest Skrevet 18. januar 2007 #7 Skrevet 18. januar 2007 vi drikker aldri brus her heller, og vår gutt på 2 1/2 liker det ikke. han har fått smake, men spør etter vann. saft blir det en gang iblandt, men da sukkerfritt. det er vi som skaper vanene til ungene våre! syns ikke noe om denne sukker-manien til mange foreldre, det blir tidsnok snop og brus på de små og.
Guttemamma x 3 Skrevet 18. januar 2007 #8 Skrevet 18. januar 2007 Det er ikke anbefalt å gi sukkerfri saft (vanligvis tilsatt kunstig sukker) til barn under 3 år. se:http://matportalen.no/Saker/1168514031.0
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2007 #9 Skrevet 18. januar 2007 Vann er jo det beste! Er så teit om man først skal venne barna til å drikke brus, for at de så må avvennes med det senere. Her i huset drikkes det mest vann. Av og til har vi juice uten tilsatt sukker. Kan ikke huske sist vi hadde brus i huset... Ikke noe problem å unngå brus, egentlig. Barna til vennene mine får heller ikke brus, eller får det svært sjelden. Er nok den nye trenden, i hvert fall blant de som har litt bevisst forhold til hva de stapper i seg
ekogm Skrevet 18. januar 2007 #10 Skrevet 18. januar 2007 Helt enig, også små barn liker andre drikker enn de som er søte. Sønnen vår er f. eks. svært glad i kefir, av og til drikker han kun vann,men for det meste får han en blanding av juice og vann, ikke for søt, men med litt smak.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2007 #11 Skrevet 18. januar 2007 Jeg har alltid fått hørt at vann er det beste tørstedrikke, så om du velger å gi sønnen din bare vann, så gjør du det. Det er alltid noen som mener at barn burde få lov å "kose" litt innimellom, men så lenge sønnen din liker vann så syns jeg ikke at du skal bry deg så mye. Jeg prøver å gi vann til sønnen min hele tiden. Men innimellom gir jeg han litt juice eller saft, men det er mitt valg. Og det er for kosens skyld bare når vi er i byen eller på en lang tur. Men ellers holder jeg til vann.
Gjest Skrevet 19. januar 2007 #12 Skrevet 19. januar 2007 svar til deg som sa at unger under tre ikke skal få sukkerfri saft.. vi drikker så lite saft her i hus, og den jeg kjøper er sukkerfir, så da får han det. jeg gidder ikke kjøpe en sukkerholdig til han så lite som han drikker. tror nok det skal gå helt fint!
Gjest Skrevet 19. januar 2007 #13 Skrevet 19. januar 2007 Enig med 2barns mor! :-) Viktig å ikke bli hysterisk mht dette, men samtidig vise barna at man ikke MÅ ha sukker for å kose seg..!
Guttemamma x 3 Skrevet 19. januar 2007 #14 Skrevet 19. januar 2007 Det går sikkert bra med kunstig sukker i små mengder. Jeg er nok i utgangspunktet ganske skeptisk til tilsetningsstoffer og spesielt til kunstig sukker. Hjemme hos oss bruker vi ikke mat/drikke med kunstig sukker i det heletatt. Bruker heller juice blandet med vann eller farris. Jeg er nok like anti-kunstigsukker som du er anti-sukker ;-))
Viva_oslo Skrevet 19. januar 2007 #15 Skrevet 19. januar 2007 Som mange over her påpeker, vil det jo være naturlig å la barna få det samme når det f eks er barneselskap eller besøk hos noen. Jeg synes saft er bedre enn brus, særlig fordi man kan blande safta tynt, og vanlig bærsaft inneholder ikke alle de kunstige smaksstoffene som brus gjør. Det er vel totalmengden som teller - et glass saft i uka f eks er vel ikke den store sukkerbomben, særlig når "et glass" i alle fall for min toåring tilsvarer ca en desiliter... Hjemme har vi saft til grøt, eller hvis veslejenta har feber/er syk og jeg forsøker å få i henne mer drikke. Ellers drikker hun vann, lettmelk, juice (blandet ut med vann) og farris. Farris synes hun av en eller annen grunn er kjempegodt! Men hun får ikke så mye av det, kullsyra i seg sjøl er vel heller ikke så bra.... Hun er så lita at vi ikke har begynt med lørdagsgodt ennå - hun er ikke vant til å få godteri og ber aldri om det. Men har vi gjester og det er kaker, sjokolade e.l. på bordet, så er hun nesten ustoppelig og må styres. Tror det ligger til familien - noen andre som har erfaring med det? Ellers er det et greit kompromiss å gi barna et glass melk, synes jeg - når det er en sammenkomst og de voksne får kaffe og kaker, så kan barna heller tilbys melk enn saft/brus.
Guttemamma x 3 Skrevet 19. januar 2007 #16 Skrevet 19. januar 2007 Du er kanskje inne på noe der Viva_oslo, det kan hende det ligger i familien. Hverken jeg eller Lilleman spiser ubegrenset av kaker, is og brus når det står på bordet. Det hender han ikke har noen begrensning på sjokoladespising, men da tar vi over og bestemmer at det er nok.
Meg + 2 prinsesser Skrevet 19. januar 2007 #17 Skrevet 19. januar 2007 Her har lille smakt brus kanskje to ganger, og da bare en liten slurk. Ho er veldig glad i vann/melk og det er det ho drikker mest. Spø ho etter juice får ho meieriens juice, blandet med vann 50/50. Som godis får ho litt ostepop i en skål på lørdagen, og kanskje en liten sukkertøy eske, men adri noe ellers i uka, så sant vi ikke er i bursdag. Ho ble 2 år i desember.
AnKi! Skrevet 24. januar 2007 #18 Skrevet 24. januar 2007 Heisann! Jeg er helt enig!! Liker di vann og melk så trenger di ikke noe annet. Min på 2,5 får brus i helgene ikke ellers. I bursdagen hans lagde jeg smoothie, som slo veeeldig godt ann både hos voksne og barn!
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 26. januar 2007 #19 Skrevet 26. januar 2007 Her går det i Prosobee (melk fra apoteket pga. melkeallergi), juice og vann. Vi pleier å vanne ut juicen litt så ikke den skal være så sterk. Brus liker han ikke og bare spytter ut igjen. Han skal egentlig ikke ha noe særlig sukker pga. at han får forstoppelse av det. Men det hender en skjelden gang at han får et halvt glass tynn saft når han er hos oldeforeldrene eller bestefaren på gamlehjemmet. Egentlig mest fordi de gamle maser.. For når han ber om mer da etterpå sier jeg at han kan ta litt vann istedet for det er nok med et halvt glass saft, så protesterer han aldri på det. Vi foreldrene drikker også kun juice og vann. Så hvorfor skal vi kjøpe saft til han. Unntaket er at jeg har drukket litt brus nå under svangerskapet fordi det har hjulpet på kvalmen. Men han liker jo ikke brus uansett, så det er jo ikke noe problem. Tror at det med å måtte ha smak på det man drikker er en vane, og så lenge de er fornøyd med vann kan man holde seg til det.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2007 #20 Skrevet 26. januar 2007 hjelpes meg... her var det mange fornuftige... hmm... min sønn drikker ofte brus han. i hvertfall et glass om dagen.Etter det får han vann og juice. Selv drikker jeg nesten ikke brus, men det er en mannlig rolle i huset som nekter å drikke annet enn brus! Litt sint på han for det, men han nekter å gi opp brusen så
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2007 #21 Skrevet 26. januar 2007 Hallo? Brus hver dag? Må vel gå an for faren å drikke brus etter barna har lagt seg, eller iallefall ute av syne? Merkelig unnskyldning...
Lanrete Skrevet 29. januar 2007 #22 Skrevet 29. januar 2007 Trenger ikke å servere verken saft eller brus til ungene i det hele tatt! Men man kan gjøre det, men det er en annen sak.
Salsa Skrevet 31. januar 2007 #23 Skrevet 31. januar 2007 Hos oss er problemet at guttungen ikke klarer å drikke vann! Jeg har forsøkt helt siden han var liten. Først med kokt, lunkent. Så med litt kaldere. Så ukokt. Alt bare kommer ut igjen. Han har skikkelig aversjon mot vann uten smak, men han drikker gjerne Imsdal som er tilsatt smaker (pære/ingefær er favoritt). Men vi kan jo ikke kjøpe flaskevann til ham hele tiden! Så her går det mest i tynn, tynn saft (sånn med 30 % mindre sukker), melk (han orker nesten ikke det heller, så jeg har begynt å kjøpe sånn smaksmelk), Biola, juice av forskjellige arter, gjerne blandet med vann. Vi har prøvd alt, men vil ikke tvinge ham når han nærmest brekker seg. Og han er ikke av dem som maser om drikke hele tiden heller, bare fordi det smaker noe av det. Han drikker stort sett kun til mat. Så jeg tror nok ikke han skaper seg for å få noe med smak på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå