Gå til innhold

rettigheter ved samlivsbrudd????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å avslutte forholdet til min samboer. Vi er ikke enige om noe som helst og bare krangler/kjekler om alt og ingenting. Nu orker jeg ikke mere. Vi har en nydelig gutt på 1 år, som vi begge er utrolig glade i. Han har sagt at han vil gjøre alt for å få 100 % foreldrerett over gutten vår ved samlivsbrudd. Jeg vil jo ha gutten hos meg, det er jeg som har hovedansvaret for han, selvom vi bor sammen. Alltid jeg som er hjemme fra jobben når han er syk osv. Kan ikke tenke meg å leve hverdagen min uten gutten, helt utelukket!!!!!! Noen som har noen erfaringer/gode råd de vil dele< med meg??

Vet det blir trangt økonomisk,

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er det virkelig ingen som har opplevd/hørt om noe lignende??? vær så snill,trenger svar................

Skrevet

Vel.. han kan gå rettens vei for å forsøke få hovedomsorgne, men da må han bevise at du er uegnet som mor, og at han er en bedre omsorgsperson.

Først må dere uansett til mekling. Den kommer dere ikke utenom.

Retten kan dømme en av dere til å ha hovedomsorg, aldri 50/50. Den som ikke vinner frem får da ordinært samvær, en dag i uka, annehver helg, annenvher jul/påske og 2 uker på sommeren.

Skrevet

en liten korreksjon til anonym over her. en mor trenger ikke bli bevist uegnet som mor for at en far skal få daglig omsorg i retten. Ofte er begge bevist like egnet, og da er det andre ting som avgjør en slik sak.

Skrevet

Takk for svar. Forstod jeg det riktig, så har jeg som mamma automatisk hovedomsorg sålenge han ikke bestrider dette??

Skrevet

Så lenge han ikke bestrider det er det helt greit. Men hvis jeg var deg ville jeg tatt kontakt med advokat for å få istand en midlertidig samværsavtale til en evt rettsak. Siden han sier som han gjør. Dette for å hindre at han holder gutten igjen hos seg etter samvær.

Skrevet

har dere skrevet under på delt daglig omsorg og del foredreansvar? for da stiller situasjonen seg litt annereledes. hvis dere har skrevet under på delt daglig omsorg skal barnet være 50% hos hver av dere. om dere ikke har skrevet under er det automatisk du som får hovedansvaret. men jeg ville anbefalt deg å snakka med familievernkontoret. der har de oversikt over alle regler og du kan få samtale med egen behandler for å få råd til hva du skal gjøre. familievernkontoret kan også være med på mekling mellom dere to og sette opp samværsavtaler. hvis disse ikke blir overholdt må dere inn på ny konsultasjon. jeg fikk ihvertfall mye hjelp der da jeg flytta.

lykke til!! bedre å være alene enn i et parforhold som ikke fungerer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...