Gå til innhold

Hvor mye sover barna deres i løpet av et døgn?


pippi78 & prinsessa :)

Anbefalte innlegg

Hei

 

Her har søvnmønsteret endret seg drastisk siden før jul en gang. Min datter sover sammenhengende 5 timer om natten. Etter det er det alt fra 15 min til maks 1 1/2 time mellom hun våkner - som regel med gråt og kan først sove igjen om hun får litt melk (behøver ikke å være mye).

 

Tidligere hadde hun minst to ganger om dagen tre timer med sammenhengende søvn + ca tre timer fordelt ut over dagen. Hun sov også mer rolig om natten fra kl 20 til ca kl sek hvor hun våknet ca hver tredje time.

 

Jeg kan se på henne at hun ikke sover nok. Hun er helt grå i ansiktet og rød rundt øynene. Vil ingenting som leke, bæres rundt osv og spiser dårlig. Hun kan saktens strekke våkentiden i ti timer.

 

Vi begynner å bli litt fortvilet nå. Har prøvd forskjellige ting i ro og orden: egen seng, mer mat, prøver å legge henne oftere, lange turer i vognen (hjalp til å begynne med), soneterapi.

 

Har sjekket at hun ikke har urinveisinfeksjon. Kan heller ikke merke noen tenner på vei.

 

Noen med lignende erfaring?

Gode tips?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, Vi har samme erfaring om natten, Siden før jul har han sovet max 4 timer i strekk og deretter våken ca kvar time, han får da litt mat og sovner kjapt igjen. Det er og et styr med ålegge han om kvelden, ender med at han ikke legger seg før vi skal i seng.

 

I løpet av dagen har vi det bedre. Om formiddagen har han en lang lur på to til tre timer om ettermiddagen sover han max 1 time i strekk. Prøver ikke å la han sove etter kl 6, men det er ikke alltid det fungerer. Han er og stort sett blid om dagen, liker å ligge på gulvet. Vi har akkurat begynt med grøt for å se om det hjelper på soverytmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei pippi!

Mi lille pie på snart 5mndr sover 12-14t hver natt (uten å våkne), da iberegner jeg oppvåkningstiden på ca 0,5-1t hver morgen. På dagen er det smålurer så lenge hun er inne, 10-30min mellom hvert måltid dvs 3 ganger pr. dag. Ute i vogna sover hun ca 1,5 time, så våkner hun og jeg går ut og vugger litt på vogna (etter råd fra noen her inne faktisk!) og da sover hun gjerne 1t til.

 

Vi har problemer med å legge henne om kvelden hvis det er mye styr rundt henne, så vi demper belysningen og tv'en, og bærer litt på henne inne på soverommet hvor det er helt mørkt og litt kaldt før vi legger henne i senga si og da sovner hun som regel ganske fort. Hun har hatt egen seng fra hun var født. Hun er også avhengig av gode rutiner, er vi på besøk en kveld og utsetter mat og leggetiden hennes så blir hun vanskeligere de neste par dagene og vi må jobbe for å få henne inn i rutinene igjen.

 

Det høres slitsomt ut med prinsessa di si soving. Jeg har aldri opplevd slike problemer, men vet at mange sliter med dette. Håper det går bedre etter hvert!! Hilsen meg =-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for svar!

 

Hun er heldigvis lett "å legge for natten". Det har egentlig alltid gått ganske lett, men nå for tiden kan det jo også skyldes at sovingen er så bra i løpet av dagen.

 

Vi må vel bare se tiden an. Jeg vet faktisk ikke helt hva vi skal gjøre. Tror mye av grunnen er at hun tar powernapper. dvs sovner i alt fra 1 min til ti min og så er hun helt gira etterpå eller sur - nærmest fornærmet: "hvem prøvde å få meg til å sove?" :)

 

Har på følelsen av at det er noe som plager henne, men det behøver jo ikke være det. Hun er også ekstremt nysgjerrig og vil ikke gå glipp av noe.

 

Men skulle det være noen flere med tips så taes de imot med takk :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...