Rådløs Skrevet 17. januar 2007 #1 Skrevet 17. januar 2007 Vi bor i en storby, på störelse med Oslo. Vi bor i utkanten av byen i et relativt rolig område og med relativt lite biler. min eldste sönn (7 år) har mange venner som bor ca 15 min gange bort. Han vil gjerne gå til de selv etter fritids (runt 1700), men jeg er kjempe nervös, särlig fordi han må gå gjennom en uåpplyst skogsdynge på vegen dit, og disse vennene bor i ett blokkområde hvor det har värt en del problem med bråkete ungdommer...hvor mye frihet er det rett å gi en 7 åring i en stroby?? Bör jeg la ham gå selv (frihet under ansvar)?. De bruker treffes ute i blokkområdet og leke ute, så det er ingen andre foreldre som vet om han har kommet fram eller ej. Jeg har blitt veldig sugen på å kjöpe mobil til ham, bare så jeg kan kontrolere at alt står bra til. Men mobil til en 7 åring??? Det föles IKKE bra
køben Skrevet 17. januar 2007 #2 Skrevet 17. januar 2007 Hadde selv ikke turt å snede han avgårde selv nei.Det går jo somregel bra, men hvis det hadde skjedd han noe hadde du ikke fått fred med deg selv etterpå.Det er jo så mye rart som lurer alle steder.det er best å være på den trygge siden. det mener nå ihvertfall jeg.Disse små er jo det kjæreste vi har, og vi må beskytte dem. Skjønner godt frustrasjonen din.det er ikke greit å være foreldre i dag.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2007 #3 Skrevet 23. januar 2007 Nei aldri i livet om jeg hadde sluppet min 7 åring i en by på str med Oslo! En 7 åring er ikke stor!! Selv om det normalt tar 15 minutter å gå fra a-b tar det ofte det tredobbelte for en 7 åring fordi de finner på så mye annet på veien. Gjør heller avtaler om å hente/brine på sfo/skole for å gå hjem til dere eller hvor en det skulle være. Men en annen ting, hvor er det BLITT av foreldrenes tilstedeværelse for ungene.. Når jeg har min 7 åring på sfo til 1630 syns jeg i utgangspunktet at dagen for han har vært for lang borte fra hjemmet og da er det ikke snakk om å fly ute etterpå.(på sommeren er ting annerledes) Da er det middag, lekser,barnetv, kos, samvær, og en god prat i senga om åssen dagen har vært. Så er dagen over ca kl 20.00 Må ikke glemme at barna faktisk bør og skal ha samvær med foreldrene i løpet av en uke... Så å kreve at barna holder seg hjemme er ikke stygt gjort. samvær med andre barn får de på skole og sfo....
Florry- m 1 stor og 1 liten Skrevet 26. januar 2007 #4 Skrevet 26. januar 2007 Hmmm, høres litt skummelt ut. Men jeg hadde definitvt kjøpt mobil til han. Jeg vurderer det til min 6 åring jeg.... det har med trygghet å gjøre.
M@mm@ til 6 småtroll <3 Skrevet 26. januar 2007 #5 Skrevet 26. januar 2007 Nei, det hadde jeg nok ikke turt! Min sønn på 7,5 har ikke engang begynt å gå til skolen (ca 1,2 km), enda vi bor i en mindre by, pga jeg er redd han skal bli påkjørt av biler(smale veier), spesielt nå på vinteren. Selv er han ganske så bedagelig, så han savner ikke akkurat det å gå heller da. Men til høsten må han nok begynne å gå ja..Mobil til 7 åring ja, hmm, jeg tenker nå å ordne med sånn fri familie hos telenor, og at gutten skal få en mobil som han kan låne når han begynner å bevege seg litt lenger enn rundt huset. Synes han er for liten til å ha egen mobil, er også noe med det at det kan pushe på de andre foreldrene (alle andre har mobil, jeg og vil ha!). Men om du skulle sendt din sønn ca 15 min gange bort så hadde d jo i alle fall vært betryggende at han hadde lånt en telefon når han kom fram og fikk gitt beskjed om at det hadde gått bra..Sikkert tryggest å kjøre ham enda?
sbp Skrevet 27. januar 2007 #6 Skrevet 27. januar 2007 Jeg har fått høre at jeg er en relativt liberal mor. Nå er min 7 åring andremann, og med det får jo han lov til mer enn 11 årinen fikk lov til når han var 7. Sånn blir det bare. Vi bor i et rolig boligområdet i utkanten av en middels norsk by. Men jeg må si meg helt enig med de andre som har svart på denne forespørselen. Han får ikke gå så langt alene når det er mørkt. Det har jo med at han er veldig aktiv, og da kan nyskjerrigheten overgå det han kan om trafikksikkerheten. Dessuten sier jo du at det er endel ungdommer der som kan sette en støkk i ham. Nei, han bør kjøres/følges og hentes. Ang mobil tenkte jeg med 11 åringen at han skulle ikke være en av de første som fikk det i klassen, men heller ikke en av de siste. Han fikk halvveis i 5 kl. Jeg syntes ikke du skal henge deg så opp i alder, men hvordan ståa er i omgangskretsen.En annen ting: følg magefølelsen mor! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå