Gå til innhold

Alle voksne har behov for alenetid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreldre som har barn sammen kan ordne barnevakt til barna og reise bort. De kan ordne barnevakt og dra på kino.

Mødre/fedre som har hovedomsorgen for et eller flere barn har mulighet til å få alenetid med ny samboer når barnet er hos sin andree forelder. Men hun/han har også mulighet til å ordre med barnevakt om de har behov for det.

Hvorfor skal det være noe annerledes med de som er samværsforeldre?

De kan da planlegge en helg/kveld borte selv om det tilfeldigvis er på samværshelgen. Og enda bedre er det jo når det er tanter/onkler eller besteforeldre som passer barna. Da får de tid til å se dem også, noe som ofte sjeldent når de bor hos den andre forelderen.

Ingen har noe med når et par velger at de vil ha en kveld sammen. Det spiller ingen rolle om både dine- mine og våre barn er der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er forsåvidt enig i at ingen har noe med om samværforeldren velger å ha barnevakt når de har samværshelg. Og at det er positivt for barna i forhold til kontakt med tanter, onkeler og besteforeldre.

Men så kommer det også inn den biten om at vanligvis så har samværsforeldren barnet bare 2 av 14 dager. Det gir faktisk 12 dager uten barnet, til å planlegge tid med ny partner.

Det er faktisk mye mer voksentid og alenetid enn jeg har, som har den daglige omsorgen. Og skal jeg etablere et nytt forhold, så må har jeg mindre alenetid enn barnas far har. Men jeg klager ikke på det, men aksepterer det slik som det er.

Men her må nesten hvert par velge for seg. Jeg velger mitt og andre sitt. Jeg vil prioritert barna når jeg har dem, og voksentid når dem er hos far. Også stebarna, når jeg hadde det. Planla aldri noe de helgene, for da var det deres helg med pappa. Og jeg skulle ikke ødelegge den, fordi jeg hadde ønsker om å ha ham for meg selv. Det kunne jeg ta igjen helgen etter.

Skrevet

HI her. Skjønner hva du mener om dere ikke har barn sammen.

Om det kommer barn bare fra en kant (for å si det slik), så går det jo an å legge en romantisk kveld/helg på en annen dag enn da barnet/a er der.

Men jeg var i en situasjon en gang. Vi har barn sammen, han jobbet annenhver helg (var nesten borte hele helgen, de andre helgene kom hans barn og ukedagene kunne heller ikke lages om til en kveld bare for oss to.

Når skulle vi da evt hatt en kveld sammen om vi ikke fikk legge den til de helgene hans barn var her?

Barnets mor kjeftet på oss fordi vi var på bursdag hos en venn en gang, fordi det var på barnets helg. Vi har barn vi også, men de hadde ingenting imot å være hos farmor, og barnet hans hadde ikke sett sin farmor på over 1 mnd. Men pga av hans barn skal vi være der for barnet 24 timer i døgnet og iallefall ikke ordne med barnevakt.

Barnet er hos sin mormor hele tiden, fordi moren er så sliten. Hun har 2 andre barn også. Så det er helt iorden. Han får ikke ha mere samvær, men barnet kan være hos sin mormor istedet for å komme hos sin far. Vi vil gjærne at barnet skal komme oftere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...