Gå til innhold

Barnevennlig mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med en ettåring i huset må vi nå begynne å orientere oss i en litt annen retning når det gjelder matstellet her i huset. Før Nussa ble født gikk det mye i sterk, eksotisk mat som absolutt ikke egner seg for små ganer. Nå trenger jeg idéer til hva en kan servere når flere voksne og barn er samlet. Gjerne noe som "gjør seg selv", enten i ovnen eller i en gryte på komfyren. De fleste av dere som "bor" her inne har jo flere barn, så jeg håper dere har mange gode oppskrifter som dere kan dele med oss som ikke er så erfarne på dette området.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har gitt mye av det samme som vi vpiste fra før vi, men vi kuttet ned på salt, krydder og sørget for at alt var gjennom stekt/kokt av det ungene fikk.

Så sakte har krydderet kommet til igjen, så de spiser litt sterk mat nå...

Skrevet

Om du har en hvit saus, ca 4 egg så kan du jo lage en grateng av det meste, fiskeboller/pudding/pølser/skinke/kylling i det uendelige. Og grønnsaker en har for hånden.Og gjerne noe pasta eller lignende. Dryss over kavring eller ost...

Eller noe kjøtt/fisk i en wookgryte med noen hakkede tomater, litt dempende matfløte og grønnsaker, belgfrukter eller annet. Med ris eller pasta til.

Går nok mye i sllik mat her i huset, for ungene spiser det;D og det er rimelig sunt i alle fall.

Men pasta og kjøttsaus blir mye sunnere om du rasper grønnsakene oppi. Eller mose litt kokte grønnsaker i pizzasaus ol om man skal lure i barna grønnsaker, og uten at de vet det gjøre slik at de blir kjent med og glad i smakene.

Skrevet

Vi har ikke gjort så store forandringer.Nå er thyra lit for liten enda. Men med den andre store barna mine, så kan jeg huske at jeg ofte kryddet maten etter at jeg tatt ut lit til de små. Mine unger spiser derfor nå det allre meste. Det er min samboer som er superkresen på mat i det her huset:-)

Skrevet

Vi gjør som ronja - tar til side til henne og krydrer eventuelt ekstra etterpå. I går, for eksempel, hadde vi kyllingfileter marinert i olivenolje / urter og chili. Tilsatte chilien til slutt etter å ha tatt ut en filet til snuppa og lot våre ligge en stund til i marinaden. Nam nam!!

Karosnuppa får smake på det meste og digger hvitløk, karri og andre godsaker :)

Skrevet

Takk for mange idéer! Nussa er heldigvis typen som smaker villig på det meste, men hun er veldig kresen. Har imidlertid funnet ut at hun liker mat med smak i, så hun får smake på krydret mat. Utelater kun salt og chili. Er det noen som har noen gode velutprøvde oppskrifter? Tenker litt på når en har besøk. Retter som er enkle å lage og som faller i smak både hos voksne og barn.

Skrevet

Tenkte jeg skulle anbefale deg en flott bok med mange fine oppskrifter:

Lettlaget barnemat av Margit Vea, utgitt av Cappelen.

Jeg kjøpte den via nettet; meldte meg inn i Babyglede(fant det her inne på sidene - reklame, vettu!).

c",)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...