Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #1 Skrevet 16. januar 2007 Skrev et innlegg her for et par dager siden, (http://www.dinbaby.com/forum/thread/7782155 ). Takker for mange svar og god hjelp! Jeg dro på appoteket og kjøpte Soya mme, (GRISEDYR! 80 kr for 500ml!) Nå virker det som om jeg har fått en ny gutt! Han våknet en del ganger i natt, men var mye roligere. Ikke noe hyl og grin, men bare pludring og "roping". Og plutselig har det gått helt fint å legge ham. Han virker så harmonisk! Så da er det kankje melke-allergi!? Vet ikke helt hva jeg skal gjøre videre nå, men skal til legen med han i morgen så får vi ta det derfra. Blir jo noen tusen i måneden om han bare kan drikke denne Soya melken, men det må vi jo bare ta oss rå til... Noen som vet om andre mme merker som IKKE er basert på melk? (Har forsøkt Nan H.A. men den ble han urolig av.)
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #2 Skrevet 16. januar 2007 Hvis du får "diagnostisert" han hos lege får du dekket utgiftene dere får med spesial-melk til han. Godt å høre at det går bedre!! Fortsatt lykke til!
april 06;) + mai 09* Skrevet 16. januar 2007 #3 Skrevet 16. januar 2007 spar på alle kvitteringer fra kjøp av mme uten melk. Du vil få refundert utleggene dersom dere får påvist melkeallergi. Jeg har ikke satt meg inn i dette ettersom vi gikk tilbake til fullamming, men jeg vet at det kan være problematisk å diagnostisere melkeallergi når de er så små. Vår fikk diagnosen basert på betennelse i tarmen, samt positiv laktose-prøve og ikke minst det at symptomene ble bedre når vi fjernet melk fra min diett. Vi løvemammaet oss inn på barneklinikken slik at han ble undersøkt og diagnostisert på dagen, men nå var jo vår mer alvorlig plaget med blod i avføring osv. Kanskje du rett og slett må vente på henvisning og ta allergitest, særlig siden han nå blir bedre på prosobee. Mulig du har bedre sjangse for at den slår ut hvis du ikke ammer. Pssst: bare slik at du har det i bakhodet: alt mellom 20 og 50 % av melkeallergikere reagerer også på soya (lest forskjellige prosenter på ulike websider). Reaksjonen trenger ikke komme med en gang, men kan bygge seg opp. Så om han skulle bli verre igjen hadde jeg byttet til nutramigen eller profylac. Jeg personlig ville prøvd å tilvenne han til nutramigen allerede nå bare i tilfelle, siden det smaker ^#^%^#& og kan være vanskelig å få de over på når de har blitt såpass store som din er.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #4 Skrevet 16. januar 2007 Hei igjen. Hvor får jeg kjøpt nutramigen eller profylac da? Må bare legge til at jeg la gutten vår våken (men stup trøtt) i sengen sin i kveld. Han bare pludret litt, så sovnet han! Dette har ikke skjedd på 3 måneder!!!! Så godt å se han fornøyd igjen, samtidig er det jo også litt trist at han kanskje er allergisk. Blir jo en del hensyn man må ta etterhvert... Men bare han har det bra, så er alt bra ;-) HI
Expat Skrevet 16. januar 2007 #5 Skrevet 16. januar 2007 Det er viktig at du vet at sojaallergi utvikles fort det også (og soja er det i minst like mye som det er melk i!!!) det er viktig at du kommer over på Nutramigen eller Prosobee så fort som råd. Ring fastlegen! Du kan få de på blå resept!
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #6 Skrevet 16. januar 2007 Oi da! Skal til legen med han i morgen. Fikk ikke komme til fastlegen hans, men en turnuslege, men det bør vel gå greit det også. Hva er dette Nutramigen eller Prosobee for noe? Kan evt melkeallergien forsvinne med tiden om han holdes lenge vekk fra det? Har ikke funnet grøt uten melk heller jeg. Bruker nå mais grøten til Nestle, men der står det at det er spor av tørrmelk. Dro på Helsekost for å kjøpe Hirsegrøt, men det hadde de sluttet å ta inn, da det solgte så lite... (Men det finnes jo flere helsekoster rundt forbi...) HI
Expat Skrevet 16. januar 2007 #7 Skrevet 16. januar 2007 Ja, de kan vokse av seg melkeallergien. Det er også mulig at han reagerer på melkesukkeret (se om sojamme-n sier laktosefri). Det skjer fortere forandring i oppførselen hvis det er laktosen som er problemet. Laktoseintoleranse er lettere å leve med enn melkeallergi, det er sikkert! Her kan du lese om nutramigen: http://www.nutramigen.nu/norge/Nutramigenny/nutny_no.htm
Expat Skrevet 16. januar 2007 #8 Skrevet 16. januar 2007 Og be om brosjyren "mat for spedbarn" på helsestasjonen din! Der står det mye om å lage mat fra bunnen av!
april 06;) + mai 09* Skrevet 16. januar 2007 #9 Skrevet 16. januar 2007 Holle sine grøter (hirse, ris, fullkorn og spelt) er helt melkefrie, og de selges i de aller aller fleste helsekost sjapper. Dersom du mot formodning ikke får tak i kan det bestilles på nett visse steder, eller du kan kjøpe Helios sine (men de må du koke i 2-3 min som vanlig grøt). Nutramigen og profylac er også morsmelkerstatning basert på kumelk, men melkeproteinene er denaturert (=ødelagt) og derfor tåles den av melkeallergikere. Kun noen veldig få HYPOallergiske vil reagere på disse. Er like dyre som prosobee, men kan altså få det og refundert dersom positiv prøve. Vær forberedt til legetimen i morgen og prøv å "pushe" litt på dersom du vil få kommet til barnelege innen overskuelig fremtid. Jeg har hørt ventetider på 3 mnd. Lykke til! Og ja, før jeg glemmer det; 2-5 % av spedbarn er melkeallergikere. 50 % vokser det av seg ved 1 års alder, enda flere innen 4-5 års alder osv. Kun 0,1 % er allergiske som voksne, dvs 19 av 20 vokser det av seg. Men viktig for dette er at du holder han på HELT melkefri diett. Jeg har lest at en kan teste for om allergien har gått over etter 6 mnd etter sist provosering, dvs du bør ihvertfall la være å gi han noe med melk i før om 6 mnd. Test så og kryss fingrene for at det er over.
Expat Skrevet 16. januar 2007 #10 Skrevet 16. januar 2007 Wow, det var flott svar! Forresten, denne lenken glemte jeg å inkludere: http://www.flaskeposten.org/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=44
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #11 Skrevet 16. januar 2007 Tusen takk for så raske svar! Soyamelken er laktosefri, hadde vært deilig om det bare var det han reagerte på. Ja, det er jo laaaange veltelister for å komme til barneavdelingen. (Vi står i kø med storesøsteren, pga tics.) Håper bare vi finner ut av det! Takk for hjelpen :-D
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #12 Skrevet 16. januar 2007 Oj, må man koke hirsegrøten fra Holle? Det viste ikke jeg! Lager den på vanlig måte slik som maisgrøt. Er ikke det bra?
Expat Skrevet 16. januar 2007 #13 Skrevet 16. januar 2007 Nei, den fra Helios. Holle sin er som de andre.
allergibarn Skrevet 16. januar 2007 #14 Skrevet 16. januar 2007 har han tørr hud, eksem, vondt i magen...? detter er jo typiske tegn på allergi. Sønnen vår var mye plaget av vondt i magen som liten, hadde sprutbrekninger etc og gråt jo mye pga magevondt. Det ble bedre da jeg kuttet ut melkeprodukter i min kost (da fullammet jeg). Men han tåler melkeprodukter idag (9 mnd) så legen mente han bare var overømfintlig for kumelk uten å være allergisk. Så legen sa det beste er å systematisk finne ut hva han ikke tåler. Og det holder vi på med ennå, men har nå fått henvisning til barnelege. Han får eksem av egg, fisk og nøtter (tror vi....). Så du bør føre "mat-dagbok" i tillegg til "søvn-dagbok" for da er det enklere å finne løsningen. Mange kan også være allergiske uten at det slår ut på prikk-tester, så ikke fortvil om du ikke får konkrete svar. Vi har fått beskjed om at det er ca 8 ukers ventetid på barnelege..., men jeg håper virkelig du blir prioritert! LYKKE TIL, og SOV GODT
mammsen06 Skrevet 17. januar 2007 #15 Skrevet 17. januar 2007 Hei igjen:-) Eg svarte på innlegget mitt og.. Vi får soya melka på blå resept når det er stadfesta at ho er allergisk mot det. Og da slepp vi egenandel også. Siden ho er under 12år. Vi fikk også flytende zyrtec som vi skal ha stående i tilfelle ho får et utbrudd. Håper dere og får svar, for en kan bli sprø av å ikkje vite. Så er det mykje enklare å forhalde seg til når en veit kva det er som er gale. Vår reagerer med elveblest, oppkast og slappheit. Men det er no klart det kan vere ulike måter å reagere på!!
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2007 #17 Skrevet 17. januar 2007 Hei igjen. Gutten vår ble ikke undersøkt hos legen da vi var der. Trodde kankje hun ville klemme litt på magen, eller se at andre ting var i orden... ( Ører og hals eller adre ting som kan plage han...) Fikk bare beskjed om å bruke Soya melk i 2 uker, deretter introdusere melk igjen og skjekke reaksjonen. Jeg skulle spare på alle kviteringer. Var hos akupunktøren i dag også, hun er jo helsesøster og jordmor, så jeg føler hun har litt peil. Hun mente nok det var fordøyelsen hans som plaget han og hun anbefalte meg å kutte ut grøt og bare gi Soja melk en periode. Han var urolig i natt, men skrek ikke som han pleier. Våknet vel ca 10 ganger, men sovnet raskt hver gang. Han har blitt forkjøla og fått øyekatarr, samt en tann som holder på å bryte i gjennom, så det plager han nok også! Så nå blir det bare Soya en stund. Takk for all hjelp alle sammen! HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå