MegOgAlleMine Skrevet 16. januar 2007 #1 Skrevet 16. januar 2007 han minsten er babler i vei hele tiden, og fortstår veldig mye av hva vi sier og spør om. men jeg synes han har så få ord som er "riktige". Han sier sutt(smokk), lys, se der, mamma, babbam (banan) og pappa sånn inni mellom.. hva sier deres barn?
Nuss Nuss Skrevet 16. januar 2007 #2 Skrevet 16. januar 2007 Sånn har jeg det også. Han forstår så mye men utaler ikke så mange ord riktig ennå. Han sier ma=mat. Mamma, bappa. Dæ=der. Hei, Bø, nei. Lurer på når han virkelig begynner å snakke setninger og ord riktig.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #3 Skrevet 16. januar 2007 Gutten min snakker ganske mye, eller snakker og snakker, han sier rundt 40 ord. Noen ord kan andre førstå, dvs det er nok så klar uttale, andre ord er det bare jeg og pappan som førstår. Han har også begynt å si to ord etter varandre, som "se mamma", "takk pappa", "der mamma", "stor bil", "mangen bil". Det er veldig stor forskjell på barnen. I barselgruppen min er det ikke mangen som "snakker" så mye som gutten min men jeg har en veninne som har en jente som er like gammel og hun snakker mye, mye mer enn gutten min.
Monstermamma Skrevet 16. januar 2007 #4 Skrevet 16. januar 2007 Storesøs her sa 15 ord da hun var 13 mnd, så vi ar vært litt bekymret for lillesøs! Hun er nå 18 mnd og sier "hadet" og "der." Ikke mamma og pappa heller.... MEN hun hører og forstår ALT vi sier så det kommer nok! Nok et bevis på at barn er forskjellige.....
Monstermamma Skrevet 16. januar 2007 #5 Skrevet 16. januar 2007 Og så har jeg hørt at barn som klarer å gjøre seg forstått non-verbalt ikke føler så stort behov for å snakke....
ghinsverk Skrevet 16. januar 2007 #6 Skrevet 16. januar 2007 prinsessa sier. bolle(bolle), ei(elgbamse som må være med overalt), mamma, babba, tua(Tuva,hennes navn), dett dæl(sitte der), gøk(grøt), gekk(drekk), datt ne, go(koseklut), datta(katta,dokka,bamsen)
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #7 Skrevet 16. januar 2007 Har en på 13 mnd som sier: Mamma,pappa,bebi,pus,heia,hallo,hadet,se,tatte(tante), bætte(bestemor/bestefar), boka, bamse, babba(flaske), hot(varmt), æppel(eple), æst(hest), kua, æsj, ungry(sulten), nattinah(nattinatt), øye, fish. Det var det jeg kom på nå, tror det er noen flere ord og, men som jeg ikke kommer på nå..Men jeg tror han er tidlig ute med så mange ord
brooklyn Skrevet 16. januar 2007 #8 Skrevet 16. januar 2007 åh herlighet... Her er han 17 mnd og sier bare ja nei hei der og mamma. Der brukes til det meste, og mamma sies til de fleste. Han gjør seg greit forstått og skjønner mye av hva vi sier til han og ber han om, så jeg velger å ikke være bekymret...
Bita Skrevet 17. januar 2007 #9 Skrevet 17. januar 2007 Min datter sier, eller i noen tilfeller forsøker å si, mamma, pappa, pus, hei, hallo, tante, mormor (momo), gommo (gogo), bade, nei, ja, dokka, boka, bamse, bæsj, tiss, bla bla bla, halla balla (hehehe), se der, kose, au, kloss (kolch), bil, lys, pupp, bæ, mø, vov vov, pip pip, gakk gakk, hadet, ball, synger "bæ bæ lill la la la", den, oi, nam nam, banan (anan), brødskive (bøsje), pølse (pøs) synge... Noen av ordene er det kanskje bare stolte foreldre som forstår... Jeg tror ikke det har noenting som helst å si når barn går eller prater. Det kommer til slutt uansett. Tror ikke noen av oss trenger bekymre oss. Ha en fin kveld!
*·.·»¦«´¨`ellapia´¨`»¦«·.· * Skrevet 17. januar 2007 #10 Skrevet 17. januar 2007 Mi på 13 mnd overrasker meg til stadighet med alt hun forstår. Kan be henne gjøre noe eller hente noe også gjør hun det. Artig:) Hun prater mye og har ganske mange ord...begynte når hun var 9 mnd og i ettertid har hun prata som en foss. Mye babbel, men også en del forståelige ord (kanskje mest forståelig for oss nære;)). Mamma, pappa, tatte (tante), Ella, ma (mat), va (vann), babbanj (banan), nam nam, Datt neh (datt ned), mjau, nøff nøff, lyden til hesten, basse (bamse), hei, hade, natta, yss (lys), sin (appelsin), Ella ha (når hun vil ha noe), gakk gakk, ba (bade), brrrr (bil), sandej og igu (sander og ingunn i barnehagen), nø (snø), ne (når hun vil ned), me (mer), dænne (den der), dæ (der), hæ?, ja, nei, tatt (takk), nei tatt (nei takk), ja tatt (ja takk)...ikke jeg som har lært henne å være så høflig;), putt (pupp)...ja, det er vel det hun bruker til daglig nå. Er noen ord som har kommet og gått, men det er vel normalt:o)
Makka Pakka Skrevet 17. januar 2007 #11 Skrevet 17. januar 2007 Jenta mi på 16 mnd babler i vei hele tiden. Hun forstå flere ord enn hun selv bruker/sier, men hun begynner etterhevrt å gjøre seg en del forstått. Hun kan si: mamma, pappa, nei, auau (om alt som er vondt eller farlig), bi (ball og ballong), egne (tegne), perle, sånn, der, den, baby, dadda, hei, hade, natta, mer, æsj, bleie. Det er kjempestas så som det stadig kommer nye ord, og når jeg merker at hun godt skjønner hva jeg sier til henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå