Gå til innhold

Nok en gang...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos svigers igjen i helga, og den første timen startet så bra! De koste seg med veslegutt, vi spiste litt mat og svigermor tok det helt med ro. Alt var så deilig og med den naturlige følelsen det skal være mellom familiemedlemmer :o)

Så startet det; lillegutt ble utålmodig, og farmor begynte å gå rundt med han. Veldig grei avledning det altså ;o) Men etter en kort stund ble han lei, og sutret bare mer og mer. Og jo mer han sutret, jo mer ranglet og ringlet hun leker, bjeller og alskens rare ting oppi ansiktet hans. Til slutt ble han rett og slett så sliten at han hylte når han så på meg, og strakk armene skikkelig ut. Men svigermor overså glatt alle tegnene på at han ville til mammaen sin.

Etter litt hinting som ikke førte frem, måtte jeg bare si at han sikkert var sulten slik at jeg skulle få han. Det var bare halvannen time siden sist mating, men han la seg rett til brystet og sovnet etter få tak. Han sov ca 20 minutter, og våknet pludrende og blid når han så ansiktet mitt. Han lå og "småsnakket" med meg på fanget, lekte med en snor på genseren min og bare koste seg. Det er utrolig sjelden jeg opplever dette, så jeg syns jo det var kos selv også :o) Etter en liten stund hører jeg fra siden at "komme til mor da", nå begynte dama å klø i fingrene (hun forguder småbarn). Så jeg leverte han til pappaen, som leverte han til farfaren (sitter i buesofa).

Farfar hadde ikke holdt gullet ennå, så han plasserte han på fanget sitt og begynte så smått å leke med han. Gullet har alltid vært fascinert av farfar, sikkert fordi han er så rolig. Gullet begynte også å "snakke" med han, og da var det nok for svigermor. Hun river tak i gutten, "komme til mor da", plassere han på fanget og rangler vilt med en leke oppi ansiktet hans igjen. Gutten begynner å sutre med en gang, han begynner nok å forbinde farmor med mas.. :o( Hyler og skal til meg igjen.

Da tror jeg faktisk pappaen har sett nok og, han går og henter veslemannen fra svigermor og tar en rolig runde med han. Vi har en rolig gutt som trenger litt tid, og som liker å studere en og en ting. Har nevnt det flere ganger for henne, så vet ikke om hun ikke bryr seg om det jeg sier eller bare glemmer det mellom hver gang..

Dette blir så utrolig slitsomt hver gang, jeg vet ikke på hvilken måte jeg skal takle det.. Det er jo litt kjedelig at når vi er på besøk så vil han bare være hos meg! Hadde vi sett svigers veldig sjelden så skulle jeg kanskje skjønt det, men de bor 1 minutt unna og ser han minst en gang i uka..

Noen tips?

For anledningen er jeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil ha bedt pappaen snakk med ho da... det e jo tross alt mammaen hannes...

Ellers så får du bærre vær litt meir bestemt med ho... utn å vær ufin da...

Lykke tel....

Skrevet

Er som om jeg skulle ha skrevet det selv det her, har vært med på de episodene endel ganger ja.

Eneste som hjalp her var å ta tilbake kontrollen og være mer bestemt. Har hatt flere episoder hvor svigermor liksom skal "roe" ned jenta vår på egen hånd, selv om jeg akkurat har sagt at hun er sulten. En gang skulle hun absolutt holde jenta mi mens hun hylskreik, hun la seg ned på sofaen og sa "sånn, nå skal vi slappe av her vi". Jenta skrek og skrek, og der lå svigermor og liksom skulle kose. Jeg ble så irritert, for hun vet veldig godt at hun roer seg så fort hun kommer til meg, så jeg gikk bort og tok hun fra henne og så "Nå skal hun være hos mammaen sin". Hun så ut som om hun hadde falt ned fra månen, men ærlig talt. Jeg orker ikke å se at svigermor skal ligge der og styrke egoet sitt, mens datteren min skriker seg helt blå.

Vet ikke hvor mange ganger hun gikk rundt og skulle bære mens jenta skrek og jeg sa at hun var sulten, akkurat som om hun lukket ørene for hva jeg sa og skulle roe henne på egenhånd. Til slutt bare bestemte jeg meg for at nok faktisk er nok, og begynte å bli mer bestemt og gikk rett og slett og tok jenta fra henne. Det er jo akkurat det samme hun gjorde mot meg, og det er til syvende og sist er det faktisk jeg som bestemmer.

Nå er heldigvis den hektiske spebarnstiden over her, og vi har ikke så mange av de episodene, men har nok av andre.... Men det eneste som hjelper er å ta tilbake kontrollen og si ifra, hvis ikke kommer du til å irritere deg for evig. Greit nok, de får bli fornærmet, men så får de bare bli det da! Jeg har vært med på nok av de desperate episodene med svigermor, så for meg har det iallefall vært løsningen.

Lykke til.

Skrevet

Det er det som er så fortærende, at hun iherdig prøver å være den som roer han ned.. Også går det galt. Godt sagt at de skal styrke sitt eget ego, at de skal ha såpass "greie" på småbarn at de skal klare dette.

Det hadde vært greit nok hvis hun hadde passet han, men når han er lei og ser meg, da er det klart han vil til mamman sin.

Sukk, får prøve å "vise mer styrke" ovenfor svigermor da. Hun tenker vel som mange andre bestemødre at han er mer enn nok hos meg ellers, så hos dem så er det hun som skal ta han. Bare synd at det er lillemann det går utover, han blir jo bare irritert på denne dama som holder han borte fra mamman sin.

Takk for råd!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...