Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisann,,,,

jeg skulle ønske datteren min hadde en farmor som ga henne mer oppmerksomhet jeg...

da datteren min på 4 kom til verden var det utrolig stor stas for mormor (som hadde to barnebarn fra før) og ringte og sendte små oppmerksomheter ofte.

verre var det med farmor...

hun har fire gutter fra før og ingen jenter i nærgående familie så en skulle tro at da det ENDELIG kom ei jente ville farmor bli på hugget, men neida!!

da vi var der på besøk var det akkurat som om jeg måtte tvinge henne til å ta i henne og s¨å videre.

hun mente oxo det at å leke med barnet på gulvet gjorde henne bare bortskjemt og at det ikke ville gi dem noe bedre kontakt seg imellom.

nå er datteren min 4 år gammel og farmor er fortsatt moderat interessert. hadde en oppvaske med henne for to år siden hvor jeg sa akkurat hva jeg mente og fortalte henne rett ut hva grunen til at datteren min nesten kun snakket om "beppe" (mormor) når vi var der, nemlig fordi beppe ihvertfall snakket til barnebarnet sitt og gjorde litt stas på det når hun kom...

ikke at det hjalp...

men det hører kanskje med til historien at jeg aldri har vært godt likt av henne og at hun har ment i alle år at jeg er ikke bra nok for sønnen hennes osv..

trengte bare lufte ut litt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er heller ikke bra nok for min svigermor og det går ut over ungene, helt klart. Men jeg har sluttet å bry meg om forskjellsbehandling, liten interesse og at andre barnebarn står høyere i kurs.

Jeg kan ikke forandre henne, en gammel kvinne med problemer. Men jeg kan forandre måten jeg tenker på. Jeg ønsker engasjerte besteforeldre som kan gi ungene oppmerksomhet, engasjement og kjærlighet. Besteforeldre som virkelig ønsker et godt og kjærlig forhold til sine barnebarn. Det har ungene mine i mine foreldre og besteforeldre. Levende engasjert i barna. En stor bonus.

Jeg ønsker ikke besteforeldre som mener at ungene står i veien for tv, lager for mye lyd, oppholder seg i andre rom når vi er på besøk og som aldri viser interesse mer enn 5 minutter av gangen. De har tittel som besteforeldre, men de vil aldri bli virkelig kjent med ungene.Besteforeldre som prater nedsettende om andre barnebarn som de synes de ser _for_ mye og som de må passe alt for ofte. Da tenker jeg: Jeg er glad jeg slipper.....:)

Nei, noen besteforeldre viser stolt frem bilder av barnebarna til naboen, men det betyr ingenting. De ringer aldri for å høre hvordan det går. Aldri ros eller positive ord. Men de prater høyt og mye om familie. Men i praksis velger de ut favoritter og fryser ut de som ikke passer. Det er ikke bare oss det har gått ut over.

Så vær glad for at du ikke behøver å se de for ofte.Vær glad for at ungene ikke behøver å få noe nært forhold til de. For det kan medføre store skuffelser for ungene når de blir større. Ta de for hva de er og bli heller positivt overrasket _om_ de skulle vise litt interesse. Bruk tiden på folk som vil dere og ungene vel.

• 4 måneder senere...
Skrevet

Det var så godt å lese det du har skrevet! Vår datter har lite forhold til farmor og farfar. Begge sett besteforeldre bor på et annet sted enn oss, men bare farmor og farfar er pensjonister. Alikevel har de bare besøkt oss 1 gang på nesten 2 år. De er nemlig så opptatt med å passe barna til datteren sin (Hun har nå 3barn men har alltid minst 1 av dem hos besteforeldrene......) Synes det er trist for samboeren min, men jeg er egentlig bare glad til.... De er besteforeldrene som snakker mye om at de savner datteren vår, men gjør ingentig for å treffe henne - og når de møter datteren vår klager bare farmor over at hun er mammadalt. Kanskje ikke så rart at mamma er viktig når et lite barn blir overfalt av folk hun ikke kjenner??!?!?! Vi har flere vanskelige ting i forholdet til svigers, blant annet tror jeg ikke svigermor har kommet over at datteren vår ikke er døpt. Hun har store bilder på veggen hjemme av barna til datteren (bla dåpsbildene) mens bildet de har av vår datter står lengst bort fra der de oppholder seg - selv om det er hun de ser minst, de andre barnebarna treffer de jo hver dag......

Det er frustrerende - man velger ikke svigers......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...