Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 15. januar 2007 #1 Skrevet 15. januar 2007 Har en sønn på snart 9 mnd, og har akkurat blitt alenemor. Faren har ordinært samvær så har da sønnen vår annenhver helg. Er dette vanlig når de er så små? Eivind (sønnen vår) blir kjempe urolig av forandringer, og sover kjempe dårlig hvis vi er hos andre osv. Vi flyttet ut fra barnefaren i jula, og det tok en stund før Eivind fikk roet seg, men tilslutt roet han seg og sov hele natta igjen. Helga for litt over en uke siden var Eivind hos faren sin, og siden da har det vært et mareritt!!! Jeg må gå og gå og gå for å få han til å sove godt på dagen, og om kvelden er det nesten ikke håp! Jeg legger han som regel klokka 7. Fått streng beskjed om at han er så stor at han ikke bør sove etter klokka 4 på ettermiddagen. Helsesøster som sa dette. Så fra 6 til 7 er det ikke annet enn hyl og grin.... Så våkner han igjen rundt 8, og griner og griner og griner fram til rundt 10. Så våkner han når jeg legger meg og griner til 2 tida....... Så våkner han igjen klokka 6, og da er han jo sulten....... Jeg er i ferd med å bli helt gal!!!!!!!!! Jeg aner ikke hva jeg gjøre! Faren vil jo så klart ha samvær, og det er jo viktig at han får delta i oppveksten til Eivind også.... Kan noen gi meg noen gode råd? Sånn som detta kan det ikke fortsette! Jeg både jobber og studerer, men fortsette dette kommer jeg til å stupe!
Umulia med Amalia Skrevet 15. januar 2007 #2 Skrevet 15. januar 2007 Nei, det anbefales ikke "normalt" samvær når de er så små. Nettopp fordi det ikke er så bra for babyer som blir urolige av det. Anbefales heller å ha hyppigere, kortere (et par timer feks) besøk.
ayla05 Skrevet 16. januar 2007 #3 Skrevet 16. januar 2007 unger bør sove i samme senga på samme sted som mor når de er så små. ihvertfall om det er du som er der til vanlig. unger reagerer på hvordan voksne har det og derfor fikk jeg anbefalt da datra mi var så liten at hun ikke skulle være hos faren sin. vi hadde korte samvær hjemme hos meg og hun sov ikke der. vet at det da blir mindre samvær for far, men sånn er det bare. ammer du enda? så lenge du ammer fikk jeg beskjed om at far ikke har rett på samvær som sier at barnet må være mange timer vekk fra mor, dette pga mat. hvis dere skal fortsette å ha den ordningen som er nå, må dere passe på å følge samme regler begge steder. kanskje ha en overnatting nå og da i starten som tilvenning? en annen ordning kan jo evt være at han har han flere kvelder og litt oftere men ikke på overnatting i starten? viktig at det ikke blir en brå overgang erfarte jeg ihvertfall. dette er bare mine erfaringer og råd. håper det ordner seg for dere. lykke til.
lab79 Skrevet 16. januar 2007 #4 Skrevet 16. januar 2007 Det virker ikke som om sønnen din er klar for å måtte ha så store omveltninger enda. Har selv en gutt på 9 mnd og han har fått overnatte hos mormor og morfar 2 netter totalt, og etter det tar det over 1 uke før han sover gjennom natten igjen. Slitsomt!! så blir en stund til jeg lar ham overnatte borte fra meg igjen. barn er forskellige. Noen tåler helt fint å sove forskjellige steder, andre er ikke så hardføre... Snakk med pappaen, si hvordan lillegutt har det etter samvær. De kan jo treffes mye på dagtid, men er kanskje best for ham å sove der han er vant til for nå.
ukjent Skrevet 16. januar 2007 #5 Skrevet 16. januar 2007 Som det ble sagt over her, det anbefales ikke så langt samvær når de er så små. Dette sier jeg til stadighet,men tar sjansen på å gjøre det igjen: Ta kontakt med familiekontoret! De vet mye om barn og samvær. Jeg har fått så mange gode råd der:)Lykke til
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 16. januar 2007 Takk for svar! Ja, jeg ammer litt enda, men bare morgen og kveld. Barnefaren blir nok ikke glad nå, men det kan jo bare ikke fortsette sånn som dette......
3 blå Skrevet 16. januar 2007 #7 Skrevet 16. januar 2007 Lillegutt var 10 mnd når jeg og faren hans gikk fra hverandre, og han har hatt vanlig savær med gutten siden det. Har aldri merka noe på lillegutt, så her fungerer det fint. I sommer var jeg å prata med to forskjellige familevernkontor, i to forskjellige byer. Det ene mente at jeg aldri i livet burde sende gutten til faren, mens det andre mente at det ikke skadet barnet på noen måte. Etter mye styr fant jeg ut at faren har like mye rett som meg til å treffe gutten, og min mening er iallefall at det blir litt hysterisk å mene at barn ikke har godt av å være borte fra mamma... Det er jo pappaen de er hos! Nå har dette fungert fint for oss, jeg har ingen erfaring med "kranglete og sutrete" barn etter ei pappahelg... Lykke til uansett valg.
missmy Skrevet 16. januar 2007 #8 Skrevet 16. januar 2007 Har med begge barna mine latt de sove en lur til på dagen fra 15-16:30 tiden, går helt fint og legge de kl 19 igjen.De er jo alikevel så aktive at de trenger søvn.. søvn avler søvn. Jenta mi er 13 mnd nå, og får hun ikke sovet i 15-15:30 tiden er det bare grin her og... ikke hør på helsesøster, legge sønnen din og se hvordan det går:) du kjenner han best
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #9 Skrevet 16. januar 2007 Jeg er og alene med ei jente, har alltid vært det. Nå er hun 2,5 år og har siden hun var 5-6 uker vært på overnatting hos mormoren sin. Dette har aldri vært noe problem. Men barn merker veldig godt om foreldre er stressede og ikke har det så bra, det kan kanskje være det han reagerer på? Et brudd er jo aldri hyggelig.. I tillegg vil jeg si at jeg undersøkte en gang angående samvær, det ble visst ikke anbefalt overnattingssamvær for barn under 2 år. Men i mitt hode så er det feil. Man bør begynne når barna og foreldrene er klar for det, det er jo tross alt faren hans..
ukjent Skrevet 16. januar 2007 #10 Skrevet 16. januar 2007 Ville bare si en ting til, Karine. Du skriver at barnefaren ikke blir glad når du forteller ham dette. Kanskje du heller skal la noen på familiekontoret gjøre det?Da unngår du at han tar det personlig og som et angrep.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå