Gå til innhold

Vekthysteri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er 5 år siden jeg gikk gravid sist. Og det som tydligvis opptar jordmødre og leger nå er kosthold og vekt osv. Det ble presisert til de grader både i mitt første legebesøk og hos jordmor...Kan det være sunt å legge slikt press på gravide om dette da? Har hatt to tidligere graviditeter uten særlig komplikasjoner, sist la jeg på meg 16 kg. Fikk beskjed av jordmor idag at 12-13 kg var nok. Ikke spise sukker, drikke vann (ikke noen type brus), grovbrød og grønnsaker, ikke for mye frukt!

Fikk et langt foredrag...følte meg som en barnehageunge (selv om jeg er 35...) Akk ja, godt jeg ikke er førstegangsfødende, hadde vel begynt å slanke meg av mindre dëngang...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff så kjedelig å bli behandlet sånn da.

Så lenge man ikke gir totalt blaffen og spiser sundt og normalt, så må vel det være bra:-)

Slanking under graviditet hører ihvertfall ikke noe steds hjemme, om ikke man snakker om sykelig og helsefarlig overvekt.

Skrevet

He-he, ja det virka som dei er veldig fokusert på dette i desse dagar. Hadde ikkje noke problem med dette sjølv , sia jordmor og lege visste at eg sykla en time nesten kvar dag ,så slapp eg noke `mas`om det .men det virkar som dei er litt ekstra obs på å få oss til å vere sunn å frisk. Syns ikkje det er nødvendig med noke hysteri, må vel kunne drikke både brus og ete snop, alt til si tid.Så lenge en også har muligheiter for å trene litt iallefall! Men 12-13 kilo høyrest lite ut for meg, då! Gikk opp 18 eg, sjølv om eg trena...........

Skrevet

Ta det med ro. 12 kg er et medelverde!!!!!!!

Vi har en minsked forbrenning som gravide, så hvis man ikke er aktiv og spiser usundt blir vektøkningen stor. Så med en kjedelig bekkenløsning, så kan man risikerer å legge på seg mye, spesielt hvis man er gla i sjokolade.

Men......Noen kvinner legger på seg naturlig mye eller lite og er friske og raske. Da er det normalt.

Det viktigste er at du spiser sundt, rør deg så mye som du kan og lever normalt. Så lenge babyn og du har det bra, så er ikke vekten et tema. Hverken om du legger på deg lite... eller ...mye...

Men man vet at det er større risikoer for komplikasjoner i svangerskap og fødsel om kvinnen er/blir for stor. Men det betyr ikke at man skal bli hysterisk. Det er min mening....

Så ta det med ro. Nyt dit svangerskap og lykke til:-)

Skrevet

Sier som de andre her nyt svangerskapet!! Så lenge en spiser som vanlig og ikke spiser snop hver dag så er det jo ikke noe mer en kan gjøre med kiloene,en skal jo ha det godt og ikke bekymre seg om vekta i et svangerskap....Men er enig med deg,er mye som er blitt satt for mye fokus på,og som lages til problemer:( Nei kos deg med den voksende magen din,du har jo faktisk en god grunn til og gå opp i vekt:))

Skrevet

Hadde en fantastisk lege nå med de to minste.. Har hatt han i mange år..

Han sa at når en snakker om overvekt hos gravide så begynner ikke farene før en overstiger 30 kg... opptil 30 kg er vanlig... ( he he la på meg 28 ) .. Og at det var forskjell på en 20 åring og oss litt mer modne.. etter 35 har en lettere for å legge på seg..

Men hadde et sunt kosthold og prøvde å bevege meg.. Hadde bekkenløsning og bekkenlåsning med begge to.. Så fra å trene aktivt styrke og kondisjon til 0 trening gjorde at muskelvevet omdannet seg til fett...Hadde også endel vann..

Han la vekt på at en skulle spise variert og selvfølgelig sunt. Men ikke fanatisk.. det var like viktig å kose seg...c",)

Skrevet

Synd hvis man skal føle at man får en pekefinger viftet i fjeset ang. kost og trening og vekt når man er gravid, ja.

(men du kan jo nyte følelsen av å være så ung, da - for en stakket stund! c",) )

Jeg gikk opp 18-20 kg med de tre første - og fikk ingen formaninger av noe slag, selv om jeg så ut som ei lita joikabolle.....

Med sistemann gikk jeg bare opp 6 kg, og da sa den greie legen at : dette er ikke farlig, babyen er verdens fineste lille parasitt - den tar det den skal ha uansett. Men jeg skal ta og sykemelde deg, jeg - du har jo travelt med de andre tre.... c",)

(og jeg spiste både snop og drakk brus jeg......)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...