Gjest Skrevet 15. januar 2007 #1 Skrevet 15. januar 2007 Er det nokon her som har hatt katolsk dåp? Eller skal ha? Vi har ikkje heilt bestemt oss, sidan eg står i den norske kyrkja og mannen min er katolikk. Må fadderane i ein katolsk dåp vere katolikkar? Den katolske kyrkja godtek jo lutheransk dåp, så det er eigentleg ikkje noko stress sånn sett, men vil jo gjerne sjekke kva moglegheiter vi har. Fann ikkje noko særleg om det på heimesida til den katolske kyrkja i Noreg...
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 18. januar 2007 #2 Skrevet 18. januar 2007 Vi har ikke hatt, men vært i katolsk dåp. Der vet jeg alle fadderene var katolske. Men vi har hatt katolsk fadder i vanlig kristen dåp. Tror nesten du bare må ringe evnt få et møte med en eller annen i den katolske kirken ang det du lurer på, bare for å være sikker.
Lumsk Skrevet 18. januar 2007 #3 Skrevet 18. januar 2007 Ja, vår gutt er døpt i Den katolsk kirke. Det skal være minst to faddere og iallfall en av fadderene må være katolikk ja. Den lutherske dåpen er også "godkjent" ja, men det kommer jo selvfølgelig an på hvilket kirkesamfunn dere vil at barnet skal tilhøre. I DKK er det jo førstekommunion ved ca 7-års alder og deretter konfirmasjon ved ca 14 som i DNK. Selve dåpshandlingen er ikke helt den samme da. Hos oss blir barnet salvet med olje i tillegg til å få vann over hodet. Bare spør om det er mere du lurer på. Jeg er alltid glad for å kunne hjelpe.
Gjest Skrevet 19. januar 2007 #4 Skrevet 19. januar 2007 Tusen hjarteleg takk for svar!! Det var oppklarande! Vi tenkte eigentleg å døype chiquitin i DNK her, og så døype h*n på nytt i Mexico - med svigerfamilien min som fadderar. Har jo nesten ingen vener/familie her i Noreg som er katolikkar, så det blir litt vanskelig med å få ein fadder som er katolikk. Dersom vi døyper i DNK kjem vi til å ha ein anglikansk fadder, to frå DNK og kanskje ein av svigerforeldra mine som fadder - veldig økumenisk Er dåpen ein del av ei vanlig gudsteneste i DKK eller har ein ein eigen seremoni?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå