znuppeline Skrevet 15. januar 2007 #1 Skrevet 15. januar 2007 Barnefar flytter om en stund 60 mil unna oss. Vet at det er lovpålagt at man skal dele på reiseutgifter - men hvordan er det med henting og bringing tro? Jeg mener det beste for barnet er å reise med fly istedet for p sitte i bil i et halvt døgn om gangen ved samværene. Hvem er det som bestemmer reise måte- ? det er sikkert billigere å kjøre bil, men mere komfortabelt for barnet å ta fly. Faren har tendenser til å tviholde på pengepungen (aldri hatt med gave til henne utenom bursdag\jul) , så jeg tenker at han kommer sikkert til å insistere på å kjøre - og som han sa under mekling for lenge siden - at vi måtte møtes på halveien for da ble det ikke så langt å kjøre!!!!!! hallo?!?!?!?! det er jo ikke OSS jeg tenker på - men BARNET som faktisk MÅ kjøre så langt!!! Mener det beste er fly, til tross for at det koster mere. Det er barnet vi må tenke på. Lurer på hvem som bestemmer reisemåte jeg...... og i så fall, blir det pålsgt å dele å følge barnet til samværsforeldren, siden det er for lite til å reise selv på lang tid enda. Noen som vet - eller som har erfaringer å dele?
znuppeline Skrevet 15. januar 2007 Forfatter #2 Skrevet 15. januar 2007 Hører også gjerne om erfaringer fra de som har barnefar som bor langt unna seg! hvordan gjøres det ved samvær - hyppighet og omfang i forhold til alder er jo intressant ;-)
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2007 #3 Skrevet 15. januar 2007 Få gjennomslag for å fly. Det kan du kreve av han rett og slett. Tenk på stakkars barnet som skal sitte flere timer i bil da! Blir rent irritert jeg.. Hvor langt samvær er det snakk om da? Har kjørt masse med mine barn på lengre turer, og det går alltid greit selv for en helg, men ikke noe jeg ville gjort flere ganger pr mnd. Min kusine pendler til sin far hver 3. helg. Hun flyr. Det har de gjort siden hun var liten. I starten føy han over for å hente henne, men fra 3 år fikk hun fly på egen hånd mot ekstra betaling pga hun reiste uten foresatte. De har da samvær fra fred-mandag. Hun ankommer hjembyen noe forsent til skolestart, men det er en ordning de har fått gjennom via skolen.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2007 #4 Skrevet 15. januar 2007 Og fly trenger ikke bli dyrere! Når dere vet rutinen i samværet booker dere bare i god tid. Da får dere de billigste billettene.
znuppeline Skrevet 15. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 15. januar 2007 Tusen takk for svar anonym!! Din kusine som altså pendler hver 3 helg til sin far: er det slik at hun vokste opp sammen med sin far den første tiden av sitt liv? Her er det slik at faren ikke var tilstede den første tiden, og jeg lurer derfor på om det er vanlig at man tar samvær så hyppig som hver 3 helg? (tenker på flypengene jeg.... men det er som du sier billigere om man booker i lang tid i forveien). Dessuten: er det lov at barn så små som 3 år flyr alene?? trodde flyselskap hadde 5 års grense jeg?
SK&Maylen Skrevet 15. januar 2007 #6 Skrevet 15. januar 2007 Det med alderen kan du vel kanskje sjekke innpå sidene til flyselskapa? Vi har diskutert veldig det her med samvær når en bor ett stykke fra kverandre, for han vil flytte! Men det er ikkje snakk om like langt som for dere da! Da blir det for oss slik at han kommer hit, og henter ho med meg, og bor hos foreldrene sine de helgene han skal ha ho, istedenfor at en skal reise langt, da går jo og halve samværet vekk i reising, det er jo trist for begge! Uansett, så må du jo få han til å fatte at han må tenke på jenta sitt beste, og ikkje sitt eget! Men det ordner seg nok, fly har ofte billige tilbud og slikt! Og det står i lova ja, at en skal dele reiseutgifter 50/50! Håper det ordner seg til det beste
lab79 Skrevet 15. januar 2007 #7 Skrevet 15. januar 2007 Man skal dele på reiseutgiftene, men ikke 50-50. Man deler dem etter inntekt. etter %. For enkelhets skyld: har hf en inntekt på 200 000 og sf en inntekt på 800 000 så skal hf dekke 20% av reiseutgiftene, og sf 80%. Det er de samme tallene som brukes som ved utregning av bidraget, men direkte over i % og ikke 6.-deler.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2007 #8 Skrevet 15. januar 2007 Han bodde sammen med barnet sitt det første året kanskje, ikke så veldig mye mer hvertfall. Har faren til barnet deres vært noe sammen med barnet da? Kjenner de hverandre? Barnet bør kanskje være over året før du begynner snakke om samvær over flere dager?? Min mening da. Det enkelte flyselskap har sine regler for når barna kan fly alene..
ayla05 Skrevet 15. januar 2007 #9 Skrevet 15. januar 2007 stort sett har flyselskapene en aldersgrense på 5 år, men hos noen kan man betale for at en flyvertinne eller annet personell flyr sammen med barnet. hos andre flyselskaper må du selv følge barnet, men de har da billigere voksenbilletter. stå på ditt. det er barnets beste som skal stå i fokus, ikke far sitt ønske om billigst mulig når det er han som tar valget og fllytter. lykke til!
znuppeline Skrevet 15. januar 2007 Forfatter #10 Skrevet 15. januar 2007 Hi her. svarer anonym over her: nei han har ikke vært med fra starten av - men kom inn i bildet da barnet var 4 mnd. deretter etablert hyppigere kontakt. Jeg vet han flytter til høsten, så jeg bar elurer hva som vil skje jeg vet du :-) Synes det høres så ille ut å "sende" en unge alene på et fly!!! De har 5 års grense, men synes alikevl det høres tidlig ut. - - - - alene!! så når jeg så din niese fløy alene 3 år gammel fikk jeg vondt magen!
znuppeline Skrevet 15. januar 2007 Forfatter #11 Skrevet 15. januar 2007 JA - OGSÅ VAR DET HOVED SPØRSMÅLET MITT: hvordan er det med kjøring og henting ved samvær langt unna? Er det begge foreldres plikt å bringe barnet - eller den som skal ha samvær? Bare at vi deler på utgiftene liksom ? Hmmm......
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2007 #12 Skrevet 15. januar 2007 Tror ikke det er en regel på det, men mulig jeg tar feil. Det er nok noe dere må avtale. Var jeg deg ville jeg kjørt halve veien, faren kan uansett ikke kjøre først 60 mil til deg, og 60 mil tilbake samme dag vel..?
znuppeline Skrevet 15. januar 2007 Forfatter #13 Skrevet 15. januar 2007 HALLO!? du siste anonyme!? er du med? har du lest hoved innlegget mitt?? det er snakk om ett lite barn - og det er IKKE oss voksne jeg tenker på da det dreier seg om kjøringen!!! Så det er virkelig andre som tenker like kort som barnefar (sorry - men det må jeg bare få si!! - da jeg en stund trodde barnefar var den eneste som tenkte så kort. Huffameg... Vel: igjen: det er vel ikke snakk om hva vi VOKSNE klarer her eller ikke klarer, det er jo ikke det jeg snakke rom i det hele tatt. Hva da med dette lille barnet?? så det blir altså for langt for oss voksne - mens for lille er det OK?? Du tar barnefar i forsvar her; men poenget mitt er at jeg argumenterer for at det beste er fly!! du må lese alt før du slenger deg på å svarer. Og en ting til: hvorfor svare anonymt på noe av dette her folkens? Dette er vel ikke noe som er touchy for noen av dere - så hvorfor gidde å være anonym da? Takker dere andre for gode svar!
znuppeline Skrevet 15. januar 2007 Forfatter #14 Skrevet 15. januar 2007 ble visst litt krasst dette siste her, men det er dumt når man ikke leser hele innlegget og svarer noe helt bak mål.
Tøvsjura *1 stor og 1 liten* Skrevet 15. januar 2007 #15 Skrevet 15. januar 2007 Du kan med loven i hånd kreve at han henter og bringer, men dere deler utgiftene på samme måte som med bidraget. Når det er så langt unna ville jeg hatt samvær maks 1 gang i mnd, evt at han kom til dere og hentet, og bodde hos familie hvis han har.
znuppeline Skrevet 15. januar 2007 Forfatter #16 Skrevet 15. januar 2007 oki, vet du hvor det står i loven? kjekt å vite ;-)
ayla05 Skrevet 15. januar 2007 #17 Skrevet 15. januar 2007 jeg ville anbefalt deg å snakka med familievernkontoret der du bor. de har oversikt over hvem som skal gjøre hva og hva det koster. jeg har brukt dem mye og får du ikke den hjelpen du føler du har behov for har du krav på en ny behandler eller bli henvist til noen som vet svaret på det du lurer på. lykke til med å finne ut det beste for barnet! det er det viktigste i alle sånn sammenhenger! forstår godt bekymringa di.
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 15. januar 2007 #18 Skrevet 15. januar 2007 Hei! Jeg har vokst opp med en far på andre siden av kloden. Han ble pålagt å betale reiseutgifter da han selv hadde valgt å flytte så langt. Vet ikke om det er slik enda, men han ble hvertfall pålagt dette gang på gang på gang, da han prøvde å la være.......
liten og lettmett Skrevet 16. januar 2007 #19 Skrevet 16. januar 2007 Her får du to linker det kan være greit å lese. Selv om dette ikke er loven, er dette svar fra departementet om tolkningen av loven. Sitat: SPØRSMÅL 9: Innebærer de nye reglene at jeg som bostedsforelder også må medvirke til henting og bringing til samvær, eller er det fortsatt samværsforelderen som må gjøre dette? SVAR: Foreldrene kan selv avtale hvem som skal hente og bringe barnet til samvær. Dersom de ikke har blitt enige om noe annet, er det samværsforelderen som henter og bringer barnet. Bostedsforelderen kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å medvirke til henting og bringing av barnet. http://odin.dep.no/bld/norsk/tema/familie_og_barnehager/barnefamilier/p30000596/reisekostnader/004071-990015/dok-bn.html http://odin.dep.no/bld/norsk/dok/andre_dok/veiledninger/004071-120026/dok-bn.html Og ikke minst rundtskrivet som er sendt ut. Les under momenter ved praktiseringen av bestemmelsen: http://odin.dep.no/bld/norsk/dok/regelverk/rundskriv/004071-250009/dok-bn.html
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #20 Skrevet 16. januar 2007 Nei, men kjære deg da. Mente virkelig ikke å være like kort som barnefar. Jeg svarte jo bare på ditt svar.. Jeg er den samme som har en kusine som pendler hver 3. helg med fly, og syns så klart dette er den beste løsningen! Jo, man skal tenke på barnet! 60 mil i bil for ett lite barn er langt! Og jeg tror at dersom det er snakk om en helg 2-4 dager så vil barnet bare være urolig, trøtt og lei.. MEN, se for deg faren eller deg for den del. Hvor trygt er det å kjøre 60+60 mil?? Vet hvertfall at jeg er helt gåen når jeg har med barna på langtur, og jeg ville ikke vært trygg om jeg skulle kjørt no særlig lenger enn de 50 mil vi først har lagt bak oss. Var derfor jeg snakket om å kjøre halve veien, pga trafikksikkerheten/kjøreegenskapen.. Mulig jeg uttrykker meg noe klønete... er enig med deg egentlig! Ha en fin dag
znuppeline Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #21 Skrevet 16. januar 2007 Tusen takk for svar - skla lese der jeg :-)
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2007 #22 Skrevet 17. januar 2007 Hvis jeg har forstått riktig, så er barnet ditt 3 år og aldersgrensa for flyreise alene er 5 år. Om barnet er over 5 år, kan det reise alene, men det må ville selv! Ingen kan tvinge et barn på fly om det ikke vil. Det går an som en mellomløsning at far reiser fram og tilbake og følger barnet på fly hjem til seg til det er trygt nok på flyturen til å reise alene.(Jeg har vært i rettssak om reisemåte/samværssted og ønsker derfor å være anonym.) Det er også et vilkår fra flyselskapets side at begge foreldre, særlig den som barnet skal til, oppgir bostedsadr. og tlf.nr. og at mor kan stole på at han faktisk stiller opp og henter barnet. han må være i god tid på flyplassen. Jeg fikk medhold i at far måtte reise fra sin hjemby og ha samvær i barnets hjemby pga. at disse vilkårene ikke var oppfylt. Han måtte også selv dekke reiseutgiftene selv om hovedregelen er å dele de--men kanskje det har noe med at det var han som flyttet. Det høres veldig urimelig ut at det skal bli bilkjøring pga. avstanden og tidsbruken. Det må selvsagt tas mest hensyn til barnet selv om det er dere som må bli enige om reisemåten. Etter avtalen hadde vi samvær en gang i mnd., men det avhenger selvsagt av hva far/dere har råd til å betale av reise. Sikkert best med en fast avtale slik at det blir billigere billetter, en kan bestille lenge før, og at barnet vet når det skal møte faren. Ser for meg at om bilkjøring blir reisemåten, så kan det bare bli samvær i feriene--ellers blir det vel for slitsomt for alle, spes. barnet. Lykke til! Bare stå på det du tror er best for ungen din!!!
znuppeline Skrevet 17. januar 2007 Forfatter #23 Skrevet 17. januar 2007 Hei du siste anonyme her...........kuknne du tenkt deg å chatte litt med meg? har noen spørsmål som jeg hadde satt stor pris på å få delt litt erfaringer om !?? Håper du vil!!!!! og jeg skal ikke røpe din id..... ;-) om du vil - kan du legge meg til listne din - så slår vi av en prat!? [email protected]
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå