Gå til innhold

Spørsmål ang. Phuket - Thailand

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi skal reise til Thailand (Phuket) i slutten av oktober 2007 hvor vi skal ha med lillegutt som da vil være nesten 11 .mnd. Da vi fortalte om reiseplanene til helsesøster sa hun at hun vil fraråde oss å reise med et så lite barn både pga andre bakterier, maten og smittefare (tuberkulose ble spesielt nevnt). Nå ser jeg at mange reiser med små barn til ulike tropiske strøk, så det må bety at det ikke hefter så stor risiko dersom man tar sine forhåndsregler.

Jeg har noen spørsmål ang. Phuket:

Må barnet vaksineres ekstra for reise til Thailand, og i såtilfelle hvilken vaksine er det snakk om?

Finnes det butikker hvor man får kjøpt noen av de kjente merkene med barnemat på glass? Hvis det er å få kjøpt, hvor finner man disse og vil det være fare for at maten inneholder en annen bakteriflora enn det barnet er vant med?

Ser også at det er mulig på finne bleier av kjente merker, men finnes disse i Phuket og i så tilfelle hvor?

Hvilke forhåndsregler man må ta i forkant og under en en slik reise?

Hvilket sykehus kan anbefales i Phuket??

Håper noen kan hjelpe oss med svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Dette med vaksine trenger du ikke bekymre deg for da babyen er under 1 år,det du kan spørre HS om er å få MMR vaksinen før dere drar.Men da må du ta den igjen på 15 mnd kontrollen.

Anbefaler deg Bangkok Phuket Hospital.

Dette som står under her kopierte jeg fra ett innlegg jeg svart på for en ukes tid siden,hun hadde mange av de samme spørsmålene som deg.Så isteden for å skrive nesten det samme om igjen så kopierte jeg.Bare spørr om du lurer på noe mer,eller om ikke svaret du leter etter ligger i innlegget mitt.

Jeg er selv mamma til en liten gutt som er halvt thai og har vært mye i Thailand (noen mener også jeg har vært der for mye og for lenge...hihi..)

Vi har vært i Thailand foreløbig bare en gang etter vi fikk Lukas og da var han 10 mnd.

Kan ikke helt svare deg hva du vil finne av ting og tang på øyene dere skal reise til for har bare vært der uten barn og har ikke lagt merke til hva man kan finne der.Men det er som regel ganske likt over det hele så skal gi det ett forsøk likevel.

Barnemat finner du,men vil anbefale deg å ta med alt hjemmefra.Grøten der nede er tilsatt MYE sukker og er ikke så "sunn" som den vi får her.Glass får du kjøpt,med de er IKKE beregnet på norske ganer!

(disse produktene finner du gjerne i de større matkjedene som f.eks Tops og Tesco Lotus)

Bleier får du tak i,de eier ikke Libero,men de har Pampers igjen må du i de store kjedene.De har små pakkninger med 2-3 bleier på 7-11.

Har ett tips da det kommer til AC (air condition),ta med pysj og gjerne i ull,det kan bli kaldt for den lille ;o) Som regel er AC høyt oppe på veggene og legger du barnet nærme og gjerne under AC så "luft strålene" fra den går ut i rommet og ikke ned på babyen.

Solfaktor drakt vil jeg anvefale på det varmeste,den tar mye av UV strålene og barnet må ikke slavisk ligge i skyggen hele dagen.(selv om skyggene er det beste,må den lille få bade og kose seg som alle andre)

VANN!!! Lær den lille til å drikke vann,det er viktig!!! For du vil merke fort at babyen ikke er like villig til å spise om her hjemme pga varmen,så væske er VIKTIG.Skulle barnet ikke få i seg nok vann,så er det faktisk lov å ta med en solbær sirup hjemmenefra og gi den det.Du får også kjøpt sukkerfri juice som eple og appelsin osv

Da har jeg svart sånn nogenlunde på det du lurte på,ikke vær skjennert hvis du lurer på noe mer.Svarer gjerne på flere spørsmål om Thailand.

Ett lite tips til skulle dere bli syke så er Bumrungrad Hospital absolutt å foretrekke (i bangkok) ellers så har de en sykehuskjede som heter Bangkok Hospital.Den skjeden finner du overalt og da heter den gjerne Bangkok Samui Hospital osv.

Uansett,kose dere masse ;O)

Skrevet

Hei. Var bl.a i Phuket før jul med vår baby som da var ca 11mnd. Han fikk fremskynda MMR vaksinen så den tok han ved 10mnd alder. ellers så har det jo vært mye om at man ikke bør dra med så småe barn, men det er en vurderingssak.

Lillegutt stortrivdes, han har aldri vært så frisk som da han var der(har astma til vanlig), ikke en gang var han tungpustat eller snørrete. Helt utrolig. Var mange som reiste med slike små. Vi tok med alt av mat og bleier for 3 uker...ca 16kg!!

Du får kjøpt det der nede, men smaken er helt annerledes og grøten er skikkeli søt, måtte kjøpe grøt for de siste 4 dagene, og han likte det ikke noe særlig. tok med mme som han kunne få på flaske så han fikk i seg væske. I tillegg fikk han juice å d han ville ha av drikke selv om det ikke var av det sunneste, men hs sa at det viktigste er å få de små til å drikk rikelig. for det svetter mye!! Anbefaler Tesco Lotus i Phuket,

der har de det meste hvis du går fri for mat.

Bleier måtte vi¨å kjøpe 1 pk, pampers. men de var ikke gode, han ble tissevåt igjennom på natta, noe han ellers aldri er...!

Solkrem bør du ta med, vi brukte eucerin sin i styrke 25, den er vannfast til en viss grad, synes den var veldig bra. Ellers bør dere ha babyen mye i skyggen under parasoll, men vi var mye å bada både i basseng å havet så da hadde han på seg solhatt, eller en høveli tørkle som vi kjøpte på gata der nede.

Det er mye å tenke på når man reiser så langt å så lenge, men skriv ned etterhvert som du husker ting som du trenger med. Flyturen vår på ca 14timer inkl mellomlanding gikk supert. han sov på flyet innimellom.

Kunne skrevet uendelig, men spør heller om det er noe mer du lurer på!! Gled dere, er så deili der nede, og thaian elsker babyer!

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei! Måtte bare svare her jeg også. Sitter med mye av de samme tankene og spørsmålene da jeg nettopp har bestemt meg for å reise til Thailand med babyen min i februar 2008 (babyen er da 4-5 mnd gammel).

Hvis det skulle være noen helseproblemer så dra til Bangkok Hospital, de er fantastiske der! Jeg og min familie var i Thailand i desember 2004 og flere av oss ble hardt skadet under tsunamien. Vi fikk utrolig god hjelp på Bangkok International Hospital i Phuket, enda de da var i en svært stresset situasjon. Kan ikke få rost dem nok, og behandlingen de ga var av topp kvalitet! Jeg var også i Phuket i 2005 med støttegruppa for tsunamien og et av barna på turen ble sykt, et annet ble bitt av en hund og de fikk god hjelp med en gang begge to. Ville faktisk følt meg tryggere der enn på legevakta i Oslo som jeg dessverre ikke har god erfaring med!

Det virker for meg som om mange leger og nesten alle helsesøstre får hakaslepp og sure fjes hvis man sier at man skal til Thailand med babyer, men alle jeg har snakket med og lest om sier at det har gått såååå fint og ungen har storkost seg! Det handler om å planlegge godt og ta hensyn til man er på tur med baby tror jeg. Og det er dessuten mange utfordringer med å reise med større barn også, som f.eks at de vil ta på alt de ser, ofte ikke liker annen mat enn de er vant med, sove på fremmed sted etc.

Til deg som skal reise i slutten av oktober vil jeg bare komme med et par gode råd (var der i månedskiftet oktober/november selv i 2005...).

Det regner mye, og regnet kommer brått. Ha alltid med en pose til å legge kamera og mobiltelefon i, og kanskje regntrekk til barnevogn.

Ta med en lommelykt og ha ved senga da strømmen har en tendens til å gå når det tordner og da blir det veeeeeldig mørkt!

Vær veldig forsiktig med bading hvis/når det er røde flagg på stranda!!! Jeg ble dratt utover av en undervannstrøm da jeg sto med vann til livet bare, og det er krefter!!! Og kos dere masse og ha en fiiiiin tur! Thailand er et vakkert land med mange herlige mennesker, mye god mat og nyyydelige strender, solnedganger og fin stemning! Ikke rart mange vil tilbake igjen og igjen.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...