Gå til innhold

Egoistisk mann. Trenger gode råd fort!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør jeg med en mann som er totalt uinteressert i familien sin? Han bruker ALL sin fritid på å se sport på tv, se fotballkamper på pub med gutta eller sitte å spille fotballspill på pc`n. Nå tror de fleste sikkert at jeg overdriver, men dessverre gjør jeg ikke det. Han gjør absolutt null husarbeid. Vasker ikke opp, går nesten aldri ut med søpla og støvsugeren vet han antakelig ikke hvordan han slår på engang.Har prøvd å få han til å lage middag, men han sier at han ikke kan lage mat.

Jeg har bitt det i meg helt til nå. Utrolig hva man overser når man er nyforelsket (vært sammen i 1 og ethalvt år nå). Etter at vi fikk barn for 3 mnd siden har jeg innsett at det ikke kan fortsette sånn. Jeg tar gjerne alt husarbeid når han er på jobb og serverer med glede middag og tar oppvasken etterpå, men de dagene han har fri forlanger jeg at han stiller opp.

Vi gjør dessuten aldri noe sammen hverken som par eller familie. Lørdager skal han på puben å se en kamp eller to og søndag er det fullt opp med sport på tv.

Idag prøvde jeg atter engang å få han med ut å gå en tur. Han sto i vinduet og uffet seg over for et drittvær det var. Akkurat da han kikket ut føk det litt snø, men ellers var det nesten vindstille og nydelig vintervær. Skal ikke mye fantasi til for å skjønne at det var tv-sporten som lokket.

Jeg tok snuppa med meg og gikk en lang tur. Var borte i 3 timer. Han var nok overlykkelig over å få fred og ro på søndagsformiddagen.

Hadde det ikke vært for at mine to eldste skal være hos oss neste uke hadde jeg tatt snuppa med og reist til mine foreldre. Har veldig lyst å dra bort noen dager sånn at han kan få tenke på hva han egentlig ønsker. Hvis han ikke er villig til å gi litt for å få forholdet til å fungere er det kanskje best å flytte fra hverandre først som sist. Om noen uker skal vi på en 10-dagers tur til hans besteforeldre. Billettene er bestilt,men nå har jeg mest lyst å la han reise alene. Tror han tar det forgitt at jeg alltid er her for han. Har lyst å gi han en liten aha-opplevelse om at han faktisk kan miste oss.

Lurer virkelig på hvordan hans tildligere samboerforhold har vært. Han bodde sammen med en dame med to barn i 7 år og en annen i 5. Kan ikke tro at disse har godtatt at han har vært så egoistisk. Er det noen som kan gi meg gode råd om hva jeg skal gjøre? Har prøvd alt nå. Er jo glad i denne mannen og ønsker mest av alt å få ting til å fungere. Men jeg kan ikke gjøre det alene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

jeg beklager at jeg ikke kan være så mye til hjelp, men jeg ønsker deg lykke til! Synd at du har det slik og jeg forstår godt at det er frustrerende. Menn er ofte i en annen verden og man kan ikke snakke til dem..

Var han slik før du ble gravid/fikk barn?

Igjen, lykke til!

Skrevet

Jeg synes du skal sette hardt mot hardt...slik som dere lever nå så kunne du jo like gjerne vært alene!!Og hva er da vitsen med et forhold??

Det virker jo som han tror han kan fortsette sin "singel-tilværelse" etter at han har fått seg familie - sånn funker det jo bare ikke!!

Håper at det ordner seg for dere, klem:)

• 2 uker senere...
Skrevet

Et forslag som kanskje kan hjelpe:

Du må være tydelig i hva du krever av han. Skriv ned en liste over alle arbeidsoppgave du gjør i huset eks:

oppvask 7 dager i uken frokost, lunsj, middag

lage middag

vaske - bad, stue, ganger, soverom

klesvask

osv.

Gi han en oversikt over faktisk hvor mye arbeid det er å ta vare på barn og et hjem. Be han om å ta ansvar for feks middagslaging en dag i uken. Selv om han velger å gjøre det enkelt er dette hans ansvar denne dagen. Han kan også få ansvar for å støvsuge en dag i uken. Og gå ut med søpla (når den er full, før det "renner over"). Og tilby deg å "lære" han om han trenger hjelp. Vær tydelig på at dette nå er hans ansvar og at du stoler på at han er voksen nok til å "organisere" og gjennomføre sine oppgaver (det skal ikke være din jobb å henge over han å fortelle han når han må gjøre dette.)

La han selv velge hvilke dager er bedre og gjerne hvilke tidspunkt også (da vet du uten å måtte blande deg inn, om han tar ansvar eller ei). Prøv å holde på de få nye oppgavene og ros han masse når han gjennomfører de (selv om det kanskje ikke er gjort til din standard). Forhåpentligvis vil han innse hvor stor pris du setter på hjelp fra han og han vil føle at han bidrar med noe.

Etter hvert kan han få flere oppgaver.

Lykke til!

Skrevet

Hahaha, jeg må le litt... "ros han masse når han gjennomfører de",

"Etter hvert kan han få flere oppgaver"...

Høres jo ut som det er en hund eller en 5-åring, men det verste er jo at det sikkert er sånn man må gjøre det...

Jeg skal ihvertfall gi denne metoden et forsøk, for nå er det slutt på at sambo bor på hotell her hjemme. Han er heldigvis flink med datteren vår, men husarbeide er et fremmedord for han.

Hadde ikke gjort noe om jeg fikk mer hjelp nei;-)

Skrevet

"jippi" det finnes flere slike menn som ikke bryr seg om familielivet og lever i sin egen verden... trodde det bare var mi jeg hehe....

Skrevet

Det var jeg som skrev tipset litt lenger oppe.... hehe

Ja, det er litt latterlig at en må ty til slike "metoder", men jeg tror på filosofien om at ros alltid er bedre enn ris for å få den responsen en ønsker! Jeg er utdannet lærer og har pedagogisk tankegang, som kan komme godt med i et parforhold!

Alle mennesker liker ros og komplimenter og føler seg bedre når de får positiv oppmerksomhet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...