Gå til innhold

Hva velger du helst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skolemedisin eller alternativt, når barna dine er syke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dagsaktuelt spørsmål for meg dette ;-))))

Har tidligere sverget ofte til skolemedisin, men går nok mer og mer i retning av at jeg også er åpen for alternative metoder ;-)

Skrevet

Jeg velger helst alternativ medisin om jeg har muligheten til det, men er glad for muligheten til skolemedisinen. Problemet med skolemedisin er at det nesten alltid har en eller annen bivirkning, noen store og noen bittesmå.... Det beste er jo om man kan trigge kroppen til selv å ordne opp, i de tilfeller der det er mulig.

Bare dette med penicillinkurer, det ender jo med at bakterier blir resistente. Lus har blitt resistente mot lusekurer. Hva gjør vi den dagen disse tingene ikke fungerer lengre?

Tror vi er nødt til å begynne å tenke mer alternativt om ikke vi skal ødelegge både kropp og natur til slutt.......for den tanken skremmer meg:-))

Skrevet

Jeg har i forbindelse med graviditet, fødsel og ammeperioden fått god hjelp av akupunktur, så prøver garantert det hvis mine barn blir syk.

Skrevet

Ja, akkurat på de to områdene er jeg veldig alternativ da. Tar kun i mot penicilin til ungene dersom det absolutt er nødvendig (har tre unger og kun eldstejenta har noen gang tatt penicilin og det var da hun fikk det intravenøst på sykehuset for lungebetennelse..) Og lus kjemper vi mot med lusekamming annenhver dag. Kjempefin måte å sjekke om de små krabatene har forvillet seg til vårt hjem. Foreløpig har vi ikke sett snurten til noen av de, men leste et sted at selv kamming vil kunne fjerne lus før de får anledning til å slå leir.

Men har nå fått beskjed om allergi og mulig astma til minstejenta og skal derfor oppsøke homøpat. Tanken på fult regime med masse astmamedisiner på en så liten kropp skremmer vannet av meg!

Skrevet

Det er supert at du prøver det på henne, kanskje kan kroppen rett og slett rydde opp selv, med litt hjelp fra naturen:-))

Og ja, lusekamming er det eneste som faktisk kan hindre lus i å legge egg iflg ekspertene. Da lusa har blitt resistente mot lusemidlene. Vi har også gått til innkjøp av sånn spesialkam, og ungene har marsjordre om å gre seg med den når håret er nyvasket. Det har jo vært en epidemi i høst og jeg er hysterisk for å få noe sånt i hus. Hørte en bekjent i Oslo (bor i Holmenkollen) som fortalte at nesten hele skolen til datteren hadde fått lus, uten at det var sendt ut skriv fra hs fordi det nå var så vanlig!!!!! Trodde ikke det var lov å la være jeg!

Skrevet

Velger nok først skolemedisin jeg da.

For alle leger har en solid utdannelse. Mens i alternativ medisin er det ufattelig mye humbug.

Men om skolemedisinen ikke fungerer så ser jeg jo alternativt. Er lettere å velge alternativt til meg selv enn ungene ja. Kan heller prøve og feile litt med meg selv, men ikke med ungene=D

Skrevet

Men om en feks akupunktør henviser deg til legen, og vil hjelpe i samarbeid med lege, da har jeg stor tro. Til nå har jeg vært borti en, hehe. Og han er dyktig. Så da har jeg ikke noen problemer med å oppsøke ham, for da vet jeg at det vil være god behandling, og kan ikke han hjelpe sier han at vi skal til legen. Men det bare med ting jeg kjenner veldig godt igjen, som feks ørebetennelse.

Skrevet

Tja, hva skal jeg svare? Jeg velger oftest skolemedisin når barna ikke blir friske igjen av seg selv....Kroppen har en egen evne til å lege seg selv,- så jeg tror vel på kroppen selv og på leger (i knipetak)? Ikke for det; jeg ville ikke nøle med å oppsøke noen former for alternativ medisin,skolerte akupunktører eller homøopater- men mener det finnes en del gale kvallsalvere der ute som absolutt ikke får ta i mine barn!

Skrevet

Hvis jeg oppsøker hjelp, oppsøker jeg nok først skolemedisin. Har en super fastlege som er måteholden med medisiner. Ingen av barna mine har noensinne fått anitbiotika, storebror er 7 og minstemann 17 mnd. Vet for lite om alternativ medisin til at jeg kan vurdere det ene tilbudet opp mot det andre og tar derfor ikke sjansen. Fikk selv akupunktur under svangerskapet mot kvalme og bekkenplager og har gått til kiropraktor, men ingen av delene kan vel kalles alternativ medisin. Er skeptisk til retninger som ikke kan vise til forskning som dokumenterer effekt.

Skrevet

Helt klart at det er mye humbug der ute, men derfor har vi heldigvis muligheten til å sjekke om de er medlemmer av de respektive profesjoners landsforbund, der man kun blir medlem med godkjent utdannelse. Var nok mer i "gamle" dager at gud og hvermann kunne utøve div heksekunster:-)

Og vi vet jo med skrekk og gru at dette faktisk også skjer innen skolemedisinen. Har jo vært flere tilfeller senere år hvor papirer ikke er blitt sjekket, og hvor de jobber som leger på offentlig sykehus. Så sikker er man vel ikke verken her eller der, uten at man tar ansvar selv og sjekker bakgrunnen:-)

Skrevet

Velger alltid skolemedisin først, men så har jeg også god tillit til helsevesenet i Norge. Jeg stoler på fastlegen og vet å si i fra hvis jeg er uenig i diagnose og behandling. Er ikke fremmed for å prøve alternativ medisin til barn, men det har heldigvis ikke vært aktuelt hittil.

Karosnuppa har ikke være ordentlig syk ennå (snart 20 mnd) og har kun fått Paracet og hostesaft så langt.

Jeg har selv prøvd akupunktur mot muskulære plager og problemer med stemmen. Var litt skeptisk, men det har funket hver gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...