Barn nr.4 Skrevet 13. januar 2007 #1 Skrevet 13. januar 2007 Har i flere sammenhenger blitt konfrontert med ordet "barnetro". Noen sier at: Er vel ikke akkurat kristen, men a t de har sin barnetro i behold. Hva menes med dette, og hvilken tro er det?? Enten tror du vel, eller så tror du vel ikke? Vil jo også her nevne at det er jo ikke så rart dersom det er slik at noen "føler" at de tror, uten at de erkjenner det helt. Fordi, barn blir jo tilbudt kristendommen fra bhg.alder og videre opp i hvert eneste klassetrinn. Når de da kommer opp i en viss alder får de "plutselig" høre om mange religioner. I tillegg formanes de om at alle religoner er/burde være like mye respektert. Og at alle må ta sitt eget valg ifht. dette.Allerede her syns jeg at vi har lagt linja for barna, og fratatt dem muligheten til å ha et gyldig grunnlag for å ta ett eget valg. Noen som har samme oppfatning, eller en helt annen oppfatning rundt dette??
Gjest Skrevet 14. januar 2007 #2 Skrevet 14. januar 2007 Det er i alle fall VELDIG mykje diskusjon i skuleverket om den kristne formålsparagrafen skal takast vekk, og det kjem til å skje snart trur eg. Øystein Djupedal har jo laga ein komité som skal diskutere nettopp dette. Eit viktig argument meiner eg er: "Dessuten har FNs menneskerettighetskomité nettopp fastslått at kristendom-, religions- og livssynskunnskap (KRL-faget) i skolen er diskriminerende overfor livssynsminoriteter og bryter med sentrale menneskerettigheter." (henta frå http://www.utdanning.ws/templates/udf____3146.aspx) Men samstundes er det jo mange born som ikkje "tør" vedkjenne seg som kristne, nettopp pga KRL-faget (http://www.utdanning.ws/templates/udf____2574.aspx) så eg føler ikkje at borna i dag blir "indoktrinerte" som kristne i skulen. Eg er for å ta vekk den kristne formålsparagrafen, fordi den er totalt malplassert i eit så internasjonalt samfunn som vi har i dag. Men kristendommen må då få like stor plass som dei andre religionane kjem til å få i skuleverket.
Barn nr.4 Skrevet 14. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 14. januar 2007 Ja,jeg mener også at kristendommen skal ha like stor plass som de andre religionene. Men slik det er nå,føler jeg at kristendommen blir "dyrket" i skole/bhg. ifht. andre religioner. Det er dett jeg synes blir så galt når 15-åringer skal bestemme seg om de ska døpes/konf. Grunnlaget for å ta et mest mulig riktig valg er ikke tilstede,mener jeg. Men hurra for Øystein Djupedal. Kanskje kan dette være med på å hjelp foreldre i å tenke gjennom valget barnedåp eller ikke barnedåp.
Gjest Skrevet 15. januar 2007 #4 Skrevet 15. januar 2007 No gjekk jo vi på skule før den nye reforma kom, så eg hadde KRL på ungdomsskulen, men kristendom i barneskulen (men med andre religionar også då). Eg følte ikkje at folk konfirmerte seg på grunn av det dei hadde lært på skulen i det heile tatt! Dei som konfirmerte seg i kyrkja utan å vere kristne gjorde det jo av tradisjon og ikkje av "påverknad" frå skulen. Men det har jo blitt meire og meire populært å konfirmere seg borgerlig, så eg trur verkeleg vi er på veg mot eit samfunn der religionane har like stor/liten plass - og der alle val blir respekterte. Eg kjem uansett til å døype mine born, fordi det er rett for både meg og mannen min (eg er kristen og han er katolikk) - men dei skal få totalt fritt val mht konfirmasjon og om dei vil vere kristne, katolikkar eller finne sin eigen veg. Det viktigaste for meg er å oppdra tolerante og born som er opne for andre kulturar og tradisjonar (det blir dei jo uansett, sidan dei blir fleirkulturelle sjølve)
3guttersmamma Skrevet 16. januar 2007 #5 Skrevet 16. januar 2007 er vel ca 85% av den norske befolkningen medlem av kirken, så da er det kanskje ikke så urimelig at barna lærer mer om denne religionen enn om de andre... særlig med tanke på de historiske røttene kristendommen har hos oss. Vårt samfunn er ganske mye mer preget og formet av kristendommen enn av andre religioner. Jeg tror ikke det nødvendigvis er så galt å ha "lagt linja" for barna. Jeg tror ikke det trenger å ta fra dem valgfriheten. Vet ikke om det er mulig for et barn å ta et nøytralt valg på basis av nøytral informasjon, når det gjelder valg av tro/religion. Valget vil alltid være farget av samfunnet rundt og den familien man vokser opp i. Foreldre som er glad i friluftsliv oppdrar barna til å bli glad i det samme. Foreldre som er tilhører en religion oppdrar barna i denne religionen. Jeg tror det er naturlig at foreldre former barna på denne måten, og jeg tror også det til en viss grad er naurlig at samfunn/skole former barna med verdier som flertallet i samfunnet anser som viktige og grunnleggende. Barnetro er kanskje en følelse og erfaring av at gudstroen er trygg og beskyttende, og dermed noe som mange ønsker å formidle videre til sine barn. Uten at man dermed tilhører de som er veldig aktive i kirken. Tror kanskje en eventuell barnetro kommer mer fra familien man har vokst opp i enn fra barnehage/skole. Jeg tenker ihvertfall ikke selv på min egen kristendomsundervisning som særlig trosskapende - det var ganske tørre greier...
Barn nr.4 Skrevet 17. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 17. januar 2007 Det er jo forståelig og helt naturlig at hver foreldre ønsker å oppdra sine barn innenfor de verdier som de selv "dyrker", enten det er friluftsliv eller kristendom. Men jeg synes ikke det er greit at skole/ bhg. velger for andre sine barn på denne måten. Det vil uansett bli "feil" ifht.til de som ikke har noe speielt forhold til f.eks kirka. Greit , du kan godt si at 85% av den norske befolkning er medlem av statskirka, men kom ikke og si at like mange virkelig tror på den kristne gud. Nettopp fordi det er enormt mange barn som er innmeldt i kirka uten å vite "det fnugg" av hva de er medlem av. Og hvis en går et skritt til, enormt mange ungdommer konfirmerer seg uten å mene noe med det . Hvis du nå begynner å se på tallet ditt, så har d nå sunket betraktelig allerede. Derfor mener jeg at å se på hvor mange som er medlem av statskirka er en meget tynn dokumentasjon på å fortelle hvem som er kristne, eller lever etter den kristne tro. Dessen vet vi at barn og unge blir lett påvirket av det de blir omgitt av, så dette dreier seg om bevisste valg. Til og med voksne blir lett påvirket uten at de faktisk er klar over det. Dette vet vi. Skole og bhg. er ikke det stedet hvor vi kan drive med bevisst religonspåvirkning. Vi bør heller lære barn viktigheten av å ta egne bevisste valg som de kan stå for. Man tar ikke valg ut i fra ; at alle andre konfirmerer seg! Her tror jeg det er en god del "gammeldagse" voksne som ikke har lært akkurat dette i sin barne og ungdomstid. Det er bare å se på hvor mange som døper barna sine uten å mene noe som helst med dette. Men for all del vil jeg si at de som døper barna sine fordi de mener at de skal følge opp barna sine i den kristne tro: All respekt til dere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå