phantomet Skrevet 13. januar 2007 #1 Skrevet 13. januar 2007 Om kort tid fyller min svigerfar 70 år. Og dette skal feires med ordentlig fest, med overnatting for alle de som ønsker det på et hotell ikke så veldig langt unna... Med rundt 70 gjester, og fullt opplegg fra tidlig til sent, blir det en ordentlig markering av dagen som svigerfar selv betaler for.... Ja, så fikk jeg vite idag at han har et spesielt ønske til bursdagen sin...Han ønsker seg et ordentlig digitalt kamera. Det synes jeg er fint og flott, og han kommer sikkert til å ha glede av det. Det eneste er at nå har han fått det for seg at alle de inviterte skal dele på den ene gaven, så han skal sende ut kontonr slik at de selv kan sette inn til denne gaven,,,, Og det er nå jeg synes det er pinlig. Her inviteres folk til feiring, der jubilanten dikterer hva man skal gi.... Alle vet at han har god råd, og derfor kan invitere så mange til en slik stor markering, med alt dekket... Om ikke annet så synes jeg at et av barna skulle videreformidle ønsket hans, og så være den som står for en eventuell innsamling for å få det til.... Er jeg rar nå? Er det ikke opp til hver enkelt å gi det de ønsker? Kanskje det allerede er igang satt planer for gaver fra gamle venner og slektninger...? Er ikke det noe av magien ved å gi...at man gir noe man synes passer, med en tanke bak... ? Skjønner at det er fint å få noe man ønsker seg, men han er fullt istand til å gå ut og kjøpe det selv, om det skulle vise seg å være vanskelig å gjennomføre i forbindelse med bursdagen. (Nå jobber jeg hardt med tanken: Han er seg, og jeg er meg, og det er ikke mitt ansvar...*ler* Så jeg har ikke sagt noe, bare tenkt mitt...)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 13. januar 2007 #2 Skrevet 13. januar 2007 Uff da...........om ikke han synes det er pinlig, så gjør han det ihvertfall veldig vanskelig og pinlig for gjestene sine.......Det å sette inn penger på en konto er for det første veldig lite personlig, for det andre så blir det jo en følelse av å bli målt opp mot hverandre - hvem ga hva "sort of"..... Men som du sier, han er seg, du er deg, og jeg er meg og helt enig med deg da;-) Hjelper det bittegrann? Og du, dette er hans, ikke gjør det til ditt. Det er ham det er pinlig for, ikke deg......Men uansett, jeg fortstår veldig godt følelsen og tankene dine;-))) Kan mannen din gi et lite hint om dere synes det er greit? Om at det er andre måter å ønske seg gaver på enn å sende ut kontonr sitt.........;-))
brumlemor Skrevet 13. januar 2007 #3 Skrevet 13. januar 2007 absolutt enig med deg, men det er han det er pinlig for.... Håper det ordner seg.
Superlis Skrevet 13. januar 2007 #4 Skrevet 13. januar 2007 Skjønner godt hva du mener,er ikke alltid så lett det derre:( Må nok si meg enig med deg og tankene dine rundt dette!!
Reveenka Skrevet 13. januar 2007 #5 Skrevet 13. januar 2007 Først var jeg enig med deg, når jeg leste innlegget ditt. Litt pussig, å bestille gaven...c",) Men han inviterer 70 gjester, skal betale hotell for de som trenger det - det ser ut til at det legges opp til en storslått feiring sammen venner og familie! Og som du sier - han har sikkert råd til å kjøpe det han trenger(de fleste 70åringer har jo forresten det meste de trenger likevel c",), og det kan være vanskelig å finne på noe tilen som har alt. Mange gidder ikke anstrenge seg så fælt heller, og kjøper bare noe nips uten den spesielle tanken bak.... Så har han et ønske; og på denne måten tenker han at han skal "spare" folk fra å finne på noe - men han gir et signal om hva han ønsker seg i stedet! Og selvom et skikkelig digitalkamera sikkert koster en smule, skal jo nå summen fordeles på 70 gjester.... For å være helt ærlig, syns jeg han har et beskjedent ønske, og han legger opp til at det skal være enkelt for gjestene å ordne med gaven! c",) Og så kan dere jo likevel ordne noe annet på siden, hvis dere vil? En opplevelsesgave, en blomst eller et flott bilde av barnebarna eller noe annet personlig! Eller samle inn til en gave dere kanskje har planlagt på forhånd? c",)
phantomet Skrevet 13. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 13. januar 2007 Hei Reveenka, og alle dere andre som har kommet med innspill... Som jeg skrev i innlegget mitt, så er ikke gaven i og for seg noe problem...Men det er hele settingen. Jeg kjenner min svigerfar ganske godt, og han liker å styre og ordne, og han MÅ blande seg inn uansett hva det måtte være, i beste mening, men ikke bestandig like taktfullt. Når det gjelder gave, så vet vi allerede om noen som har forberdet overraskelse til ham, og som vil føle seg tråkket på om de nå får beskjed om hva de skal gi ham... Phantom-mannen skal snakke med sin far, og be om å få spre "ryktet" fremfor at svigerfar sprer "kravet" sitt. Han er villig til å organisere det som trengs (Det er han som til syvende og sist ordner og fikser det meste, og som har best "tekninsk" innsikt og kjennskap....) Jaja...jeg vet...det er ikke min sal å blande meg inn, men av erfaring vet jeg at jeg blir det. Siden alle mener at phantomet er riktig sted å dele sine tanker etc...,.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 13. januar 2007 #7 Skrevet 13. januar 2007 You go girl;-)) .....og du.........kjeder meg veeeeeldig altså!!!! hint hint;-))
Reveenka Skrevet 14. januar 2007 #8 Skrevet 14. januar 2007 Ok, Phantomet - ser forskjellen c",)! Ikke så hyggelig å bli diktert, og som du sier -- hvis han er typen som alltid blander seg, kan det bli litt pinlig, ja! Håper Phantommannen kan ordne opp c",)!
Maud Skrevet 14. januar 2007 #9 Skrevet 14. januar 2007 Det er litt pinlig og veldig styrende. Pater Familias som må fortelle alle hva de skal gjøre liksom ;-) Det at mannen din sier at han kan hjelpe til å organisere en slags ønskeliste kan være en god idé. Du har rett i at det ikke er ditt ansvar og at du ikke trenger å skjemmes, men jeg hadde nok kjent på skamfølelsen på hans vegne jeg også.
Gummelillan Skrevet 14. januar 2007 #10 Skrevet 14. januar 2007 Uff, ja, dette synes jeg også var pinlig. Selvsagt greit å få gavetips om at vi vet at han ønsker seg kamera og bidrag mottas med takk. Men sånn å sende ut kontonr... Vel, dersom jeg var invitert til storslått feiring med hotellopphold inkludert tror jeg at jeg ville følt et visst press mht beløpets størrelse?! Hm, tror nok at det kan være lurt å få Phantommannen til å få overta ansvaret med å spre budskapet. Så kan det kanskje overbringes gjestene på en litt mer "taktfull" måte ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå