Miniina Skrevet 12. januar 2007 #1 Skrevet 12. januar 2007 Min svigermor er en veldig engasjert farmor til min sønn på 3 1/2 år. Han er hos dem mye, og i det sisste når jeg har spurt ham om hva han har gjort hos henne svarer han at det kan han ikke si for det har farmor sakt, det er en hemmelighet. Dette har jeg svært vanskelig for å takle, jeg synes at min sønn skal føle at han kan komme til meg om alt og ikke oppførdre han til å ha hemmeligheter ovenfor sin egen mor!! Ikke minst hvis det noen gang skulle skje ham noe (fks insest eller noe i den duren) så ser jeg det som svært viktig at han vet at det bare er å komme til meg og fortelle hva det enn skulle være. Dette har min samboer tatt opp med henne, men da sier hun at det er forferdelig at hun ikke får lov til å ha hemmeligheter med sin egen sønn. Jeg mener at det er så mye de to kan gjøre som er deres ting borsett fra å ha hemmeligheter. Har noen synspunkter på dette?
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #2 Skrevet 12. januar 2007 Du mener vel at hun vil ha hemmeligheter med barnebarnet ikke sin egen sønn. Og det kommer ikke på tale at jeg og mannen hadde godtatt dette. Vi har allerede blitt enige om at selv vi som foreldre ikke skal si til ungen(e) "dette er en hemmelighet ikke si det til noen". Vi skal fortelle ungen(e) at ingen andre kan si dette til de heller og at de skal fortelle oss alt. Blandt annet på grunn av incest faren. Man hører jo så mye rart.
K123 Skrevet 12. januar 2007 #3 Skrevet 12. januar 2007 Be svigermoren din ta ham med på skogstur, kino, teater, eller begynne å lese en bokserie sammen.... Det er helt feil å ha hemmeiligheter!!!!! Dere må bare sette foten ned! Stakkars gutt. Det blir jo kjempevanskelig for han... hvem skal han være lojal mot? Blir vanskelig det, han vil jo ikke svikte noen. Og en liten gutt skal slippe slike tanker. Lykke til!
Miniina Skrevet 13. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 13. januar 2007 Jeg mente jo selfølgelig barnebarn;-) Min samboer er ikke helt enig med meg heller. Han sier at han burde lære seg å kunne holde på en hemmelighet, men jeg mener at det lærer han seg sikkert fort nok av venner når han blir større. Men hvordan sier man slikt til besteforeldre som mener at når han er hos dem er det de som bestemmer?
Mammma Skrevet 13. januar 2007 #5 Skrevet 13. januar 2007 Hvorfor kan han ikke ha hemmeligheter med farmor? Jeg husker å hatt det med mine bestemødre og tanter når jeg var liten.Og det var spennende men vi fortalte det slutt. Det kan jo være at de planlegger noe spennende som skal være overraskelse. Jeg syns også du skal være stolt over at han kan holde på en hemmelighet. Men snakk med han om det å ha hemmeligheter. At han ikke skal holde på hemmeligheter hvis han syns det er ekkelt eller lignende. Og i barnehagen hvor jeg jobber har vi "hemmeligheter" med barna overfor foreldra når vi lager gaver og teater men da forteller vi foreldrene at vi driver på med hemmeligheter og at de får vite det til den og den tiden. Jeg ser ikke problemer med at barn kan ha hemmeligheter med andre voksne. DVS hvis det er voksne du stoler på og kjenner.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2007 #6 Skrevet 13. januar 2007 Jeg stoler ikke så mye på noen andre voksne. Uansett hvor godt du tror du kjenner noen gjør du ikke det. Det er jo bare å lese i avisene eller se på tv. Som: En mor som sier hun ikke viste at mannen hennes drev med insest med ungene deres, En onkel som misbruker ungene når han er barnevakt, faren som ikke viste at moren lider av en sykdom og dreper ungen deres, barnehagepersonalet som missbruker ungene som går i barnehagen etc. Nei det er ingen som får ha hemmeligheter med ungen min heller ikke jeg ovenfor mannen.
Miniina Skrevet 13. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 13. januar 2007 Jeg mener at det er stor forskjell på en hemmelighet og en overraskelse. Selfølgelig kan han ha overraskelser, men da forteller han det gjerne til meg at han har det og at da og da skal jeg få vite det! Er det en hemmelighet skal man jo ikke snakke noe om det! Jeg tror at min sønn som er 3 1/2 år ikke har kapasitet til å bedømme om en hemmelighet er ok å fortelle til mamma og pappa eller ikke. Derfor føler jeg det som svært viktig at han kan fortelle meg alt. Det er jo bare koselig om han feks har en overraskelse til meg som han har laget i barnehagen, men da forteller han at han har laget noe til meg, men ikke hva det er. Da får man jo et visst innblikk i hva det er! Jeg tror ikke at farmor gjør noe slemt med han når de har hemmeligheter, men jeg ønsker å utruste min sønn med de beste redskaper for å klare seg i verden. Og det å kunnne snakke med foreldrene sine om alt, om det skulle være mobbing, insest eller bare ting han har behov for å få ut tror jeg er utrolig viktig!!!
blond Skrevet 14. januar 2007 #8 Skrevet 14. januar 2007 Jeg mener at det må være lov for barn å ha hemmeligheter og at vi foreldre ikke må tenke det verste alltid. Jeg har sagt til gutten min at han bestemmer over sin kropp og at hvis noen vil gi han klem og han ikke vil, så får ikke den andre lov til å klemme han, heller ikke voksne. Har tatt mange eksempler på dette og han har også øvet seg på å "stoppe" klemmen (dvs han skulle få en klem og så sier han brått nei og jeg slutter å gi klemmen). Det går jo an å si til ungen at hvis noen gjør noe med han/kroppen hans som han ikke liker så må han si i fra til mamma/pappa selv om den som gjør det sier det er en hemmelighet. Jeg tenker at hvis ungen selv tar initiativ til å ha en hemmelighet overfor noen så er det greit, men at den voksne ikke skal insistere på at barnet skal holde ting hemmelig. Vedrørende svigermor til hi, så er jeg delvis enig i at hun bestemmer hjemme hos dem, men så kommer det an på hva hun bestemmer. Hvis det er noe som strider mot deres grunnleggende prinsipper, så gjelder deres regler over hennes. Synes det er viktig at besteforeldre får være det på egne premisser, men de kan ikke gjøre hva de vil uansett hva foreldrene til barnebarnet synes. Det handler om åpenhet og kommunikasjon - begge veier!
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2007 #9 Skrevet 14. januar 2007 Jeg ville heller ikke godtatt hemmeligheter hvis jeg ikke fikk vite noe om hva det dreier seg om. Selv har jeg flere ganger hatt "hemmeligheter" med min niese, men da har jeg alltid sagt til hennes foreldre at hva vi har gjort i dag er hemmelig fordi de skal bli overrasket på bursdagen/til jul så de ikke får lov til å spørre om hva vi har gjort. Dessuten har jeg alltid snakket med henne om hvorfor vi skal holde det hemmelig (at det blir morsommere på bursdagen osv), ting hun kan forstå fordi hun kan relatere det til hvor gøy hun selv synes det er å bli overrasket over hva som er i en gave f.eks. Jeg har også vært nøye med å si til henne at ingen blir sinte hvis hun ikke klarer å holde det hemmelig, for det er jo ikke så farlig egentlig, og det er grenser for hva man kan forvente at et barn skal holde for seg selv. Jeg synes nok at 3 1/2 år er for tidlig for hemmeligheter uansett, min niese var nok 5-6 år før hun skjønte noe særlig av dette og hadde noe særlig glede av det, men da ble det litt stas å ha hemmeligheter med tante.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå