Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #1 Skrevet 12. januar 2007 Jeg og sambo har skilt lag og er kjempegode venner. Skal inngå en privat avtale ang det med samvær men vet ikke helt hva som er "vanlig". Har en gutt på 8 mnd og ei jente på 2 1/2.. Han skal ha vanlig samvær, og regner med at det er annenhver helg og 1 dag i uka. Hva med ferier? Deler dere alle ferier eller hvilke ferier? Eller har barnefar påskeferie og jeg vinterferie f.eks? Jeg har perm med minstemann og hans skal ikke ha noe samvær med han enda alene, annet enn når han er hos oss. (ammer enda). Når er det vanlig at han også får vanlig samvær?hvor "gammel" bør han bli? Barnefaren jobber til halv fem hver dag, så den ene dagen vil jo bli veldig kort, da snuppa stelles kl halv sju.. blir i grunn bare kjøring og henting. Hun går i bhg man, ons og fre.. hmm..hvordan hadde dere gjort det i samme situasjon?
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #2 Skrevet 12. januar 2007 Det såkalte "normal samværet" er annenhver helg, fredag til søndag, og en ettermiddag i uka. Annenhver ferie og høytid og to uker sommerferie. Når det gjelder helgesamvær så kjenner jeg mange som har barnet fra torsdag til mandag i stedet for den ene ettermiddagen i uka. Som du selv skriver så blir det kort tid, og dette kan heller skape stress enn kos når ungene er små. Noen deler høytider (jul, påske, pinse) i to, andre har de hele ferien men annen hvert år. Om dere tar høst og vinterferie med blir jo opp til dere. Husk også å avtale ang 17. mai, mange som glemmer den i farten En del har også 3 uker sommerferie. Det er jo helt opp til dere hvordan dere setter det opp.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #3 Skrevet 12. januar 2007 Ikke gå etter hva andre gjør, men finn løsninger som passer for dere:) Legg gjerne den samværsdagen i uka til torsdag, da får han jo en slags langhelg med pappa. Det har vi, og det fungerer kjempebra! Og la gjerne far være litt alene med babyen selv om du ammer - kan jo se etter ungene et par timer, så kan du ut å lufte deg for eks:) Da blir ikke overgangen så stor når han begynner med samvær med minsten. Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2007 #4 Skrevet 13. januar 2007 Takk for svar Men hvis jeg skal legge den samværsdagen i uka til helg, så blir det jo fra onsdag da.. hvis man skal legge til de 2 dagene fra ukene til annenhver helg hvis dere skjønner
mamman&andrea Skrevet 13. januar 2007 #5 Skrevet 13. januar 2007 Ja, vi har det slik at dattera vår er hos faren anna hver uke fra onsdag kveld til søndag kveld, istedenfor en dag i uka og anna hver helg. Dette fordi da får både far, besteforeldre, tanter og onkler på den siden mulighet til å bruke mye tid sammen med barnet, og barnet får slappe mer av istedenfor å reise frem og tilbake. Siden begge barna sannsynligvis kjenner faren godt, så ville jeg lagt til rette for mest mulig samvær. Både med eldstejenta og den lille. Slik at den lille ikke blir skeptisk når den først begynne med vanlig samvær. Jenta vår er to år nå og trives med den løsningen som vi har. Hun har vært regelmessig hos faren siden hun var 6 mnd, så vi har aldri opplevd at hun ikke vil til en av oss og gråter pga det, heldigvis. Så du må nesten bare prøve deg frem og se hva som fungerer best for alle fire
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2007 #6 Skrevet 13. januar 2007 Gjør som det passer dere. Her bor faren 30 min unna, dvs 2 timer i bil med barna på samvær midt i uka frem og tilbake. Vi sløyfer ofte denne, med mindre barna gjerne vil. Hvis far kan følge jenta i bhg, hvorfor ikke da la han ha henne på overnatting onsd-torsdag? Sånn hadde vi det før han flyttet lenger bort. Vil han helst bare ha samvær noen timer på ettermiddagen så får du heller være lemplig med kveldsstellet den ene dagen i uka. La oss si hun kommer hjem 19 så har de hvertfall ett par timer sammen... Vinter og høstferie er det få som tar med i samværsplanen. Det er jo begrenest hvor mye ferie far kan ta. Lykke til, dere finner nok ut av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå