Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #1 Skrevet 12. januar 2007 Har selv lest litt gravidebøker,pluss leser nå en bok for nybakte mødre.Fikk også noen bøker fra venner, inkl. babyforberedende bok til far(visstnok litt morsom bok) Saken er at jeg med glede leser bøker, mens sambo sier at han "ikke er så glad i bøker". Blir litt sur, jeg, da,men kan ikke tvinge ham. Hvordan er d medderes menn og leselyst ift. å forberede farsrollen?
lettereforvirra Skrevet 12. januar 2007 #2 Skrevet 12. januar 2007 Er det førsteman dere venter? Samboeren min leste ganske mye første gang jeg var gravid men nå annen gang har har ikke lest noe og det virker ikke som har har så kjempelyst til det heller. Jeg har lest litt denne gangen for å freshe opp litt, men siden det bare er 13 måneder siden sist fødsel så er vi ganske oppdatert:) Det som bekymrer meg mer er at han ikke er like gira som sist jeg var gravid. Sist tok vi bilder av magen hver dag og var helt i babymodus fra dag en. Snakket om den hele tiden og snakket med magen. Denne gangen har han så vidt snakket til babyen...... Men det er sikkert en naturlig grunn det også Vi har rett og slett ikke tid:) Men når babyen kommer da kommer det sikkert til å bli kjempestas!
Venterogventer Skrevet 12. januar 2007 #3 Skrevet 12. januar 2007 Min mann har lest en bok som heter snart pappa eller noe. Den var visst morsom. Men det er lenge siden han leste den da. Ellers kunne han nok lest litt mer generelt, men vi kan vel ikke kreve for mye heller. Han snakker mye med babyen da:-) De gutta tar det vel litt sånn som det kommer?
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #4 Skrevet 12. januar 2007 Takk for svar, begge to. Ja, er førstegangsfødende. Han unnskylder seg med at han har så mye å gjøre på jobb (for så vidt sant), at vi har mye å styre med ifm flytting(også sant), og at han elelrs liker å koble av med tvèn om kvelden. Jaja, jeg får vel leve med det...
Gjest Skrevet 12. januar 2007 #5 Skrevet 12. januar 2007 sambo leser i grunnen bare når boka ligger framme sånn at han ser den,eller når jg minner ham på det...hehe...men han er veldig engasjert når han leser da )
Skilpadden Skrevet 12. januar 2007 #6 Skrevet 12. januar 2007 Samboeren min leste en del ved det første svangerskapet, men denne gangen har vi allerede vært igjennom det en gang, så han føler ikke at han trenger det. Han er med på kontrollene når han kan, så han er aktiv, og vi snakker en del om hvordan det går og hvordan vi tror det vil bli denne gangen.
cec26 Skrevet 12. januar 2007 #7 Skrevet 12. januar 2007 Til førstemann så kjøpte jeg sånn pappa bok til han... tror han leste igjennom hele... om han ble noe klokere.... hehe... det tviler jeg på....
Gjest Skrevet 12. januar 2007 #8 Skrevet 12. januar 2007 I det siste er det nesten samboeren min som har vært mest ivrig med å finne frem boka når det er noe vi har lurt på, men det kommer vel av at det nærmer seg veldig nå, termin om 3 dager. Frem til nå har det gått veldig opp og ned hvor mye han har lest, i starten var han ivrig til å lese "fra uke til uke" på nett, men så har det vært en lang periode han ikke har lest så mye. Gidder ikke stresse han på det, det viktigste er jo hvordan han er i forhold til graviditeten ellers... Merker jo at han gleder seg, så da får vi heller lære oss det vi lurer på etter hvert:-)
Lapez Skrevet 12. januar 2007 #9 Skrevet 12. januar 2007 Ja min samboer leser både gravid bladene, fødselsboka og den "til far" boka... gjerne flere ganger, så tar han opp ting han lurer på=) kjempeglad at han bryr seg sånn, og å vite hva vi går til, hvilke valg vi har? Hva slags bedøvelser? Hvordan det virker? rier osv..er vel inget minus...
Gjest Skrevet 12. januar 2007 #10 Skrevet 12. januar 2007 Mannen min gleder seg veldig til å bli pappa. Men er mest opptatt av å pusse opp barnerom osv. Jeg har prøvd å få han til å lese litt på internett og i bøker, men synes ikke det er noe vits når jeg må "tvinge" han til det. Tror det er godt jeg har meldt oss på svangersk. kurs, da han for noen dager siden spurte hva en rie er..........
Rosenrød Skrevet 12. januar 2007 #11 Skrevet 12. januar 2007 Samboeren min gleder seg veldig til babyen kommer, det er vår første. Men han er ikke så glad i å lese generelt så han leser ingen babybøker nei. Jeg har prøvd å lese litt høyt for han fra "til far" delen av svangerskapsboka for hver uke, og ellers snakker jeg ofte med han om ting jeg lurer på som jeg feks har funnet svar på her inne. Er heldigvis mange måte å lære på annet enn å lese
MissAntrop Skrevet 12. januar 2007 #12 Skrevet 12. januar 2007 Min kjære har lest ei pappabok, og er veldig opptatt av babyen og det som skjer med meg. Han prater og synger for den lille i magen Jeg har jo flere gravid-bøker og blader som han ikke viste spesiell interesse for, helt til jeg selv kom på en glimrende ide Jeg la de på do, og nå leser jommen meg han også de
Mamma til to tette Skrevet 12. januar 2007 #13 Skrevet 12. januar 2007 jeg tror menn rett og slett har en annen måte å takle dette på enn oss kvinner. Jeg har lest bøker og vært på internett siden jeg var 1 time gravid ,-) Mannen min gleder seg supermasse, snakker med magen, snakker stolt til alle vi kjenner og engasjerer seg i det praktiske som skal skje. Utover dette virker det som han rett og slett ikke har behov for å vite hvor mange gram baby er i dette sekund og hvordan kroppen min utvikler seg. Det er helt greit for meg, så lenge han er litt forberedt på fødselen. Vi skal på kurs snart så da får han vite det han trenger. Tror ikke det er noe vits i å tvinge mennene til å lese, så lenge de deltar aktivt på det praktiske er jo det det viktigste..
propella Skrevet 12. januar 2007 #14 Skrevet 12. januar 2007 Min samboer leser i den gratisboka "til mor/til far" og holder nå på med "Pappa for første gang" av Finn Bjelke. Sistnevnte liker han veldig godt. Det er en morsom bok, så det hender det er høytlesning på sengekanten. Han har også en bok av Stein Erik Ulvund, "Forstå barnet ditt 0-2 år" Det er visst neste leseprosjekt. Jeg har slukt mye forskjellig litteratur, spesielt i begynnelsen, og blir glad når jeg ser sambo også har interesse av å lese om babyen og papparollen! Han har også væt veldig fornøyd med fødselsforb.kurs på sykehuset og fødselsforb.kurs i forbindelse med yoga for gravide!
Trillet Skrevet 12. januar 2007 #15 Skrevet 12. januar 2007 Min er ikke så veldig gira på å lese om ting.. Tror nesten at han satser på at jeg leser det jeg må vite og at han bare skal følge med på lasset liksom... Syns det er litt trist at han ikke er mer engasjert.. Han gleder seg utrolig mye og prater jo til babyen i magen noen ganger.. men noen ganger føler jeg at det er bare jeg som engasjerer meg og at jeg maser om graviditeten min.. Han snakker jo om hvor mye han skal varte meg opp, og hvor koselig det blir med baby.. men føler nesten at han sier det for min del, og ikke for hannes...
endelig et lite nurk:) Skrevet 12. januar 2007 #16 Skrevet 12. januar 2007 Min mann engsjerer seg mer i å hjelpe meg med praktiske ting. Viser på den måten at han gleder seg. Av og til (egentlig sjelden) snakker han til magen eller holder på den. Tror det er vanseligere for mannen å forstå at det er en liten person inne i magen. Han føler ikke hver eneste bevegelse den gjør eller føler den fysiske forandringen på kroppen. Vi har snakket og lest litt om selve fødselen, om hva vi kan forvente oss og hvilke ønsker vi har. Ellers vil jeg ikke presse ham til å lese noe mer. Jeg lar ham være engasjert på den måten han føler er mest naturlig for ham.....
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 12. januar 2007 #17 Skrevet 12. januar 2007 Jeg kjøpte hakkespettboken til han, og den har han lest...halvveis ferdig hehe. Jeg var litt fortvilet i begynnelsen og trodde det betød at jeg kom til å bry meg mer om dette enn han, men som noen andre sier så har de et helt annet forhold til dette enn oss. Mannen min gleder seg mest til å treffe henne, han synes det er vanskelig å ha et forhold til noe jeg sier er i magen min, hvis du skjønner hva jeg mener (selv om man skal være bra blind for å ikke se at jeg er gravid for tiden ;-). Han koser magen litt av og til, og ser på når det hopper og spretter, men det trenger liksom ikke helt inn. Gleder seg mest til hun kommer ut, tror jeg :-)
Gjest Skrevet 12. januar 2007 #18 Skrevet 12. januar 2007 min sambo er kjempe intr i dette som kommer.. han har vært på bibliotgeket og lånt masse bøker om barn,barseltid,fødsel og masse forskjellig temaer.. blir helt satt ut jeg.. greit at jeg leser mye jeg å,men mest på nett er jeg å finner ut av det jeg lurer på. men han tar det med seg på sengekanten ofte og leser. kjempeflott at han engasjerer seg da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå