Gå til innhold

Hva gjør babyene?


Sigbeth

Anbefalte innlegg

Bare lurer på hva bayene deres gjør når de er våkne?

Jeg savner forslag til felles aktivitet. Føler jeg legger ham for mye fra meg - han gjør mye forskjellig, ligger under babygym, ruller rundt på krabbeteppe, sitter i vippestol forskjellige steder, sitter litt på fang og blir "lest" for, ser på tv, og akkurat nå sitter han og prøver og hjelpe mamma og skrive på tastaturet.

 

prøver å a litt ansiktskontakt ved å ligge på krabbeteppet med ham eller synge sanger, men hva mer? noen forslag?

 

nå skal han få skrive litt: k h nbbbbbbbb bvz c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer på det samme som deg. Synes ikke jeg er noe flink til å finne på ting. Han sitter veldig mye på fanget mitt eller så ligger vi på gulvet. Alver øver veldig på å krabbe, så jeg kan ikke legge han fra meg sånn uten videre. Da er han ikke på samme sted når jeg kommer tilbake, så vi har innført lekegrind. Jeg får litt dårlig samvittighet når jeg legger han fra meg der, men jeg tror kanskje det hadde vært sunt for han å lære å sysselsette seg selv mer. En annen ting jeg gjør som jeg synes jeg ikke burde gjøre, er å legge han på sofaen foran tv på morgenen. Det er bare det at vi har så urolige netter nå, på grunn av tenner, at jeg er så trøtt når vi står opp og trenger litt tid på å våkne. Sitter der sammen med han og ser på frokost tv. Ellers bruker vi meste av dagen på å gå tur, sitte i vippestolen mens jeg ordner klesvasken og så danser vi litt til radioen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at babyer på den alderen nyter være med på helt hverdagslige og vanlige ting. Jeg har Ingeborg mye i sjal eller babybjørn, og hun synes det er storveis å være med meg i vaskekjelleren, ta ut og sette inn i oppvaskmaskinen, lage mat osv. Jeg synger mye mens jeg gjør forskjellige ting, det liker hun også.

 

Noen gangen setter jeg på musikk, og danser med henne. Raga Rockers, DumDumBoys, 80-tallsmusikk som jeg kan all tekst til. Vi skråler og koser oss.

 

Det er også veldig greit å legge seg ned med babyene på krabbeteppe mens de pusler med leker, så kan en selv lese avisa.Jeg leser gjerne høyt for Ingeborg, det synes hun er stas.

 

Babyer har godt av å ligge på gulvet og trene, og de har vel også godt av å ligge litt for seg selv hvis de liker det. Eldstegutten min hatet å ligge aleine, han protesterte høylydt og da tok jeg ham opp. Jeg tror ikke babyer kan bli bortskjemte på verken oppmerksomhet eller kos. De to yngste har likt å ligge på gulvet og leke/trimme, så da gjør de det mens jeg bretter tøy eller annen kjerringaktivitet.

 

Dessuten er vi ganske aktive i barselgruppa, går mye tur og møtes på barseltreff hjemme hos hverandre. i tillegg er huset vårt alltid fullt av andre unger og ungdommer, noe Ingeborg stortrives med. Hun skratter og ler når andre barn tøyser med henne.

 

Så lenge de utvikler seg, legger på seg og er stort sett i godt humør tror jeg de har det som plommen i egget:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tråd! Dette lurer jeg også på.

Føler Magnus ligger så mye på matten, under babygym eller sitter i vippestolen. Det å flytte vippestolen litt rundt var en god ide!

 

Vi har en del mykbøker som vi "leser" i. Bilder av dyr også synger jeg en sang om dyret (hvis jeg kan da). Synger en del når han sitter på fanget mitt. Og i det siste har jeg danset "å boggiboggiboggi,og så var vi her igjen" for han mens han sitter i vippestolen, da får han nesten latterkrampe!

 

Jeg er var kjempe flink å gå tur i høst, men nå er jeg blitt utrolig dårlig på det....Men bor i Bergen, trenger jeg forklare det mer!?!?

 

Naboen går i åpen barnehage i kirken, lurer på om jeg skal henge meg m på det en gang i uken....Tror jeg må ha noen faste ting hver uke sånn at ikke alt bare blir en grøt av dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en jente som krever mye oppmerksomhet. Det er sjelden hun liker å ligge alene på babygymmen, i vippestolen o.l. Hun elsker at vi leker sammen på gulvet, prater sammen, at hun får sitte å se på at jeg lager mat/vasker,bade, ligge i dobbelsengen sammen med meg og prate/se i bøker,danse i armene mine, o.l. Trilleturer er også tingen, men da sovner hun alltid. Det beste er når vi er på besøk hos andre, spesielt de med barn. Men det blir ikke så ofte, og vi er for det meste alene sammen. Jeg savner også mer aktiviteter, men tenker samtidig at det holder så lenge hun er så liten (4 1/2 mnd). Det er jo viktig at de kan klare å underholde seg selv litt også, ikke bare henge i "skjørtekanten" til mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar - vi gjør det visst ikke så aller verst?

 

Får av og til bare den følelsen - "hva skal vi gjøre NÅ?"

 

men bare noen kommentarer: han er 9 kg, så jeg orker ikke bære rundt på ham. Dette var også grunnen til at vi skaffet vippestol, for å kunne ha ham med litt rundt omkring i heimen. Spesielt siden han har begynt å snu seg når han ligger på rygg

 

Det med å ha vippestolen forskjellige steder: På kjøkkenet har jeg hengt opp en gammel sprellemann som jeg hadde som liten, i en skuff, så den sitter han og drar i. På soverommet (ved siden av dataen) har jeg en slik "starlight dreamshow" - (den spiller musikk og viser noen figurer som glir over en bakgrunn ( i vårt tilfelle en kommode) - en slags liten filmfremviser der hvor han sitter. ellers sitter han ved bordenden i den når vi spiser - hvis han ikke vil være i lekegrinden sin da.

 

Men han sitter ikke i den foran tv'n, da får han heller sitte på fanget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har erfart etter at jeg har vært mer alene nå etter julen at han savnet stemmer og prat "bare " meg er litt kjedelig om jeg ikke står på

 

Det jeg syns er moro å se er at flere her inne oplever at barna skratter av oss dansene mødre ja så til og med de ser det komiske i sprellende damer til musikk:)

 

Være med er tingen her i sjal hos meg eller bæresele på pappas mage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du som bor i Bergen !! Anbefaler Turlaget sine trilleturer om onsdagene, da kommer en seg ut på tur - og treffer andre mødre (og noen få fedre) Se http://www.bergen-turlag.no/

 

Det er avog til litt tungt å komme seg ut, slik som været har vært i det siste, men en blir like avhengig av de turene , som av disse sidene .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

henter opp denne tråden igjen, for nå har barna bliltt litt eldre. Er det forandring i akrivitetene nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...