Gå til innhold

Er det farlig å ligge på ryggen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener å huske fra tidligere svangerskap at det ble frarådet å ligge på ryggen etter 4.mnd fordi tyngden av livmora da ville presse på hovedpulsåra i ryggen så både mor og barn kunne få dårlig blodtilførsel..

Stemmer dette? Er nå 19 uker på vei og føler fremdeles ingen ubehag ved å ligge på rygg, er det greit å gjøre det da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i uke 18, og ligger fortsatt på ryggen.... prøver å variere med å ligge på siden, men våkner alltid på ryggen, så.... Så lenge det ikke er ubehagelig, går det vel fint? Nei, vet ikke jeg....

Skrevet

Ja, det stemmer at man skal prøve å unngå og ligge på ryggen etter 4.måned.

Jeg er 19+2 og føler lite ubehag ved å ligge på ryggen. Men jeg sover sjelden på ryggen... Liker meg best på siden.. ;)

Skrevet

Ja, men tror ikke det er før i uke 25-27. Vena cava heter den blodåren du snakker om, og hele greien kalles vena-cava syndromet dersom mor blir svimmel og dårlig av å ligge på rygg slik at blodåren kommer i kelm. Under keisersnitt så legger de vist et lite håndkle eller noe sånt under den ene siden for å forhindre at kvinnen ligger helt hundre prosent flatt. De fleste av oss sover jo med pute elelr på en annen måte noe osm fører til at vi sjeldent ligger 100% flatt, så tror ikke du skal bekymre deg. Det er dessuten kun vis det faktisk føles ubehagelig at man ikke skal ligge slik, det er ikke potensielt skummelt for barnet før du selv merker ubehag, det de er redd for er at den gravide skal besvime, og det er ikke så heldig for babyen i magen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...