PirimittmittMarion Skrevet 12. januar 2007 #1 Skrevet 12. januar 2007 å se at det er så mange smålige mødre som ikke kan unne besteforeldrene til barna sine og bli kjent med de? Hver minste lille ting de sier/gjør er jo galt! Tenk deg selv hva dine ønsker/håp er når dine barn får barn. Prøv å sett deg inn i deres situasjon. Babyene deres tar ikke skade av at noen andre steller/mater de. Jeg synes det er trist at man faser ut besteforeldre og spesielt da svigerfamilien. Håper ikke min svigerdøtre i framtiden blir som dere. Når svigermor kommer med råd er det jo i beste mening! Ikke vær så hårsåre, men tenkt på hva slags forhold dere vil at barna skal ha til besteforeldrene på begge sider. Det er egoistisk å favorisere mormor selv om det kanskje føles naturlig for dere så har mormor rent statistisk ikke det spøtt mer erfaring enn farmor. Og både farmor og mormor har mer erfaring enn dere! Vis litt respekt og prøv å være litt mer åpen og tolerant. JA, jeg vet også hvordan det kan være, det var ikke alltid lett for oss heller, men jeg jobbet hardt med meg selv og bet i meg en masse. Den dag i dag er jeg og farmora de beste venner enda jeg har vært skilt fra sønnen hennes i snart tre år. Og jeg har lært meg åog ta de rådene som det er noe i og irettesette åpenbare feil, noejeg kan gjøre uten krangel fordi vi begge vet at vi har en gjensidig respekt! Kan dere ikke ha som nyttårsforsett og få et bedre forhold til svigermor da! Det blir i hvertfall ikke bedre av å trekke seg unna! Sikkert vært hyggelig for alle parter. Tenk litt på det da... Syns ikke denne debatten var noe trivelig.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #2 Skrevet 12. januar 2007 Jeg kan til en viss grad være enig med deg, men det er nok ikke alltid like enkelt å være svigerdatter heller. man skal høre og lytte til det svigermor sier, ta det for god fisk - og stole på at hun har kunnskap som duger i dag. I mitt tilfelle er det altså 26 år siden hun ble mor for siste gang, og det har jo faktisk skjedd en del endringer:) Så la folk ha sine utblåsninger her, uenighet om hvor grensen går vil det alltid være, og kanskje man kan diskutere ting her og få et litt annet syn på saken?
Luni og go'gutten =) Skrevet 12. januar 2007 #3 Skrevet 12. januar 2007 Dette har ingenting med respekt å gjøre, heller ikke noe med kontakten besteforeldre - barnebarn. Dette har med våre følelser som døtre/svigerdøtre å gjøre, og stort sett har man mer behov for å lufte sine problemer enn sine oppturer. Dominerende svigermødre er da ikke noe nytt problem, alle har vel klaget på sin svigermor! Hun som tror hun kan komme og gå som hun vil, hun som tror hun kan si alt uten å tenke seg om, hun som gjør stikk imot det vi sier, hun som argumenterer med deg for den minste filleting. Det er mange typer dominans, og alle går ut på det samme; lite toleranse og respekt for sin svigerdatter kanskje? Tror det er viktig at du ser saken fra flere sider, og ikke bare kaster deg over de FÅ som faktisk har vært inne på denne debatten. Vet ikke om jeg skal si ære være deg eller bare stakkars deg hvis du virkelig kuet deg så mye for din svigermor som du gir inntrykk av. Jeg vil ihvertfall være lykkelig med min familie, og jeg har en familie på tre, ikke fire. Og lykkelig er jeg ikke med stadige stikk og kommentarer, som f.eks alle de gangene hun kaller meg "maten din" til gullet istedenfor "mammaen din".. Jeg regner med at ting bedrer seg når småtten blir eldre, men nå har jeg en sønn på 6 mnd som skal få lov til å la mammaen hans være akkurat det; mammaen hans. Jeg blåser i såre følelser hos svigermor på dette temaet, nå er det jeg som har født et barn og jeg har lov til å la ting være på mine premisser. Jeg er ikke ekkel mot henne, hun ser og koser ofte med han, bader og i det hele tatt. Men det daglige stellet er mitt, jeg har faktisk ikke noe behov for en reservemamma til gutten min. Fint hvis du har en ekssvigermor som ikke trenger seg inn på dine "territorier", men noen av oss har faktisk det så det er godt å kunne få luftet litt av frustrasjonen. Trodde det var det slike forumer var ment som jeg.. Vi biter i oss masse, hvorfor tror du vi skriver her?!?
Gjest Skrevet 12. januar 2007 #4 Skrevet 12. januar 2007 Jeg er enig med deg. Det er sikkert mange som har grunn til å klage, men det virker som at mange klager over at besteforeldre er for mye engasjert i barnebarna. Det synes jeg er trist, både mht besteforeldrene og mht ungene. Tenk for en gave det er å ha besteforeldre, og å ha barnebarn! Vi foreldre er bare et bindeledd i ungene sitt liv, og vi har plikt til å bidra til at ungene knytter bånd til andre, synes jeg. Vi eier ikke ungene våre! Du over her skrev at dere ikke er 4 i familien, men 3. Da ser du på dette med familie på en helt annen måte enn det jeg gjør. Vår familie består av over 30 mennesker, og jeg mannen min prøver å bidra til at ungene mine får et best mulig forhold til flest mulig av dem. Det som skrives på dette forumet er nok et tegn på at familien er blitt veldig privatisert: Man vil ha ungene sine for seg selv, og ingen skal blande seg inn i oppdragelsen. Tidligere var oppdragelse et mer kollektivt ansvar. Kanskje mister vi mye verdifullt på denne veien.
Odine! Skrevet 12. januar 2007 #5 Skrevet 12. januar 2007 Det er nok helst de som har dårlige erfaringer som skriver her, så man kan ikke lese ut fra dette forumet hvilket forhold dibbere har til svigermødrene sine. Mammaen min ble irritert på si mor fordi hun "reivet" oss for hardt/tett, søstra mi og jeg blir irritert på mamma fordi hun tror så mye er farlig. Jeg kommer garantert til å være litt irriterende, jeg også, dessverre. Jeg håper jeg har vett til å la den nye, lille familien sette sine egne grenser og standarder hvis jeg noen gang blir bestemor. Og hvis jeg ikke har det, håper jeg virkelig barna mine sier ifra til meg. Særlig i den første tida man har en unge, er man sårbar, og man må finne ut av det selv hvordan man vil ha det. Jeg hadde mye mer hjelp av søster og venner med barn enn av mor og svigermor. Det er veldig bra at du og eks-svigermor har gjensidig respekt for hverandre! Jeg har heller ikke stort å klage på, men det er ikke alle som har det slik. Mennesker blir ikke plutselig "perfekte" når de blir besteforeldre, dessverre.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #6 Skrevet 16. januar 2007 Så heldig du er da. Og så ufordragelig selvtilfreds også. Ti stille om ting du ikke har peiling på, for du er ikke blitt trakassert og veit ikke hvordan det føles.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå