Anonym bruker Skrevet 11. januar 2007 #1 Skrevet 11. januar 2007 Så at de hadde dette forumet, å ble litt nysgjerrig å måtte gå innpå... jeg ville bare si at jeg skriver ikke dette innlegget for å være kvalm eller noe. det er bare fordi jeg lurer på litt forskjellig ang. religion. Hvorfor er det alltid så mange feider mellom kristne, jøder, muslimer etc.? Hører alltid ordtaket at religion er roten til alt ondt. Man kan bare se ut i verden... Hva mener dere om dette? Dette med å trakke ned på andre folkegrupper? Min erfaring med kristne blant annet (som er veldig personlig kristne) har det veldig lett å dømme de som ikke er kristne eller har tilknytning til noen religion. At de ikke respekterer oss som ikke er troende eller andre fra en annen religion. At vi skal brenne i helvete etc.. Jeg syns dette er veldig feil. hvor har det blitt av det som betyr noe? å respektere din neste, akseptere alle uansett tilhørighet?? Jeg mener ikke å dra alle under samme kam. Ikke alle er slik. Men har bare lurt på dette lenge. (min oppfatning) *ikke troende* (å ikke syns synd på meg fordi jeg ikke er troende)
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2007 #2 Skrevet 11. januar 2007 vil bare vite deres synspunkter rundt dette
Morradi Skrevet 11. januar 2007 #3 Skrevet 11. januar 2007 Amen til det=) Å ikke fordi jeg er troende, på noen måte!!! Hele svigerfamilien min er kristne, å jeg har sagt klart ifra om at jeg ikke er av den typen som de klarer å frelse ved å skremme meg med at jeg kommer til å brenne i helvete!! Kan ikke skjønne hvorfor vi vanlige folk må ta sånne veldige hensyn til de kristne, å bare få dritt igjen?? Hvor er "du skal elske din neste" i dette? Når svigermor spesielt begynner å messe om det ene og det andre, blir jeg skikkelig provosert, å hun får meg til å føle meg verdiløs som menneske! Hvis vi skal kunne respektere dem, syns jeg pinadø de får ta litt hensyn tilbake!! En gang sa hun til og med at vi ufrelste, eller hedninger som mannen min sier, ikke kan egnes som mennesker engang!!! Blir sååååå forbanna!!! Å dette var min mening:)
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #4 Skrevet 12. januar 2007 Hei Tja det kan jo virke sånn at religionen forårsaker mye bråk i den store verden.Men se over grensa til Russland og kommunismen du så ser du at et forbud mot all religion og frihet slett ikke var så lurt det heller.Der borte har jo folk hvert bundet og bastet og ikke hatt relifionsfrihet, det skulle være likehet både økonomisk og religiøst men det førte bare til fattigdom og elendighet.Mye depresjon blandt befolkningen virker det som.Den modellen med å kontrollere folk var i hvertfall ikke bra.Godt at Russland har blitt et mye mere åpent og fritt land.Grensa er åpen, før var det ikke sånn for ca 10-15 år siden bare.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #5 Skrevet 12. januar 2007 Tja.. Hva er det med mennesket og religion? Personlig tror jeg ikke det er religionene i seg selv som skaper problemer oss mennesker i mellom, men heller hvordan den enkelte av oss (eller grupper av oss) tolker relgionen vi tilhører. De fleste klarer å forstå at naboen kan være et flott menneske selv om han / hun ikke mener og tror det samme som en selv, men så har du de få fanatikerne. Det er de som skaper problemene! Fanatikere har et meget snevert syn på verdensbildet. "Alle som ikke mener det samme som jeg må omvendes eller fjernes". Kort og godt. De ser bare svart / hvitt, mens vi andre "normale" ser verden omkring oss i farger. Vi synes at farger er flott og gjør verdenen rundt oss mer spennende, mens fanatikerne vil at alt skal ha samme farge som dem selv. Ganske barnslig holdning synes nå jeg. Men du finner denne holdningen ikke bare innen religion, men også innen politikk, kultur, tradisjoner, osv. det er rett og slett menneskets sanne natur - vi tror vi er bedre enn dyrene, men det er vi ikke. Dyrene har den samme holdningen - er du født med hvit pels mens resten av flokken har grå, så blir du utstøtt. Det er ikke bare kristne, jøder og muslimer som holder på slik, jeg har hørt og observert like holdninger blant paganistene også - dessverre. Men som en paganist sa til meg en gang - tror du virkelig verden ville vært bedre og mer fredelig i dag om det hadde vært paganister som styrte verdenspolitikken? Jeg er enig med ham - nei, sannsynlig ville verdenshistorien ikke blitt så mye annerledes enn den er i dag. (Bare se på forholdene i antikken før de monotesistiske religionene fikk fotfeste). Kort og godt - menneskets natur er slik at vi tåler bare de som tenker likt med oss. Det faktum at noen av oss klarer å heve seg over denne primitive tankegangen er en spe begynnelse. Og kanskje om nye 1000 år så har vi lært? Men sannsynligvis ikke... Det er ikke religionen som er roten til alt ondt - det er fanatismen!
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #6 Skrevet 12. januar 2007 Beklager jeg glemte å signere svaret mitt! Aradia )O(
Mamma*Mia*2 Skrevet 15. januar 2007 #7 Skrevet 15. januar 2007 Heisann. Jeg vet at mange kristene oppfører seg sånn, og det syns jeg rett og slett er en skam for oss andre kristene. Vi bli sett på med veldig rare øyne av andre mennesker. Dette syns jeg er veldig leit for det er absolutt ikke sånn det skal være. Jeg som kristen kunne aldri sagt til en ukristen at han kom til å brenne i helvete, det er jo forferdelig. Jeg tror folk får helt feil inntrykk av kristendommen, det er kun godt i Gud. Og vi lever ikke i sølibat eller noe sånt, vi lever som normale mennesker, men vi bærer Jesus i vårt hjerte. Min mann er ikke kristen, han har kanskje fått oppleve litt press på det fra meg. Men det er ikke min hensikt. Jeg bare ønsker at han skal få oppleve den kjærligheten jeg finner i Jesus. Den er bare alt for meg. Det ønsker jeg for alle mennesker, men det er opp til hver enkelt.
PintSizedDictator Skrevet 17. januar 2007 #8 Skrevet 17. januar 2007 Det e vel helst de ekstreme som ødelegger. Slik som i andre religioner som f.eks Islam...Der e det ekstremistene som e helt på styr og tolker koranen slik det passer dem og dermed får de mye oppmerksomhet og vi andre ender opp med å forbinde alle muslimer med vold etc. Har selv vert borti kristne sekter som f.eks livets ord. Må virkelig si at den sekten ikke fører noe godt med seg. Hjernevask av unge mennesker osv. En venninne av meg ble ledet til å tro at foreldrene hatet henne og at bare de (livets ord) brydde seg. Hun rømte hjemmenifra pga. det. Har ikke noe i mot kristne eg, som kan prate med meg uten å dra troen sin inn i hver samtale. Liker ikke at noen mennesker stadig skal prøve å presse meg til å konvertere.. E Atheist eg og tror ikke på noe. Det gjelder folk fra alle trossamfunn...all respekt til dem så lenge de kan oppføre seg som folk:) Det e ikke troen ved et menneske eg liker, men personligheten.
VinterSol+2 Skrevet 2. februar 2007 #9 Skrevet 2. februar 2007 er ikke nødvendigvis ekstremistene som ødelegger heller... men agitatorer som bruker religion til sin fordel. Gjemmer seg bak en religiøs maske og derfra sprer sitt budskap.. Mennesker er desverre flokkdyr, vi lar oss veldig lett lede av en sterk leder. Bare se på Hitler, for å bruke et utbrukt eksempel.. Eller Bush. Eller.... lista er lang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå