Gå til innhold

hvordan ser dagen ut med din 5 mnd gammel baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å innføre rutiner, og for å komme i gang med dette, hadde det vært kjekt å sammenligne litt. Her er dagene så forskjellige.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har nettop begynt å være litt "streng" med rutinene nå, fikk beskjed av legen min at jeg burde det, fordi de var " vanedyr" :)

Vi står opp 7- 8 tiden, og da får han bare melk, også skifter jeg på han og dusjer selv, før vi leker litt. Så i 9- 10 tiden, avhenger av når vi står opp, får ha grøt og evt. melk hvis han vil ha, etter det er det ut i vognen å sove.

Han sover da 2-3 timer. Når han våkner, får han melk etter en liten stund. Så leker vi litt igjen. Han er da våken 2-3 timer, før det er ut i vognen og sove litt igjen. Han sover nå 1-2 timer. Så får han litt middag og melk.

I 19 tiden begynner vi med kveldstellet, som 2 ganger i uken er bad. Derreter grøt, melk og i seng 19.30-20.

Han våkner fortsatt en del om natten, men håper det går seg til etterhvert.

Han har i grunn blitt mye blidere etter at jeg innførte disse rutinene. Han har også begynt å sovne av seg selv, uten rugging ute i vognen. På kvelden i senga derimot, blir det som regel litt grining før han sovner.

Skrevet

Vi (hun er 4 1/2 mnd):

-står opp ca kl 9-9:30.

-går en liten tur/jeg trener på elixia, hvis jeg ikke orker er vi bare hjemme og slapper av pluss gjør div. husarbeid.

-Jenta har vanligvis to "dupper", en på formiddagen og en på ettermiddagen, fra 1-3 timer ad gangen.

-Legger henne ca kl 20, hun sovner ca kl 20:30-21:00 (sover natten gjennom).

-Puppes med ca 2-3 timers intervaller (uansett dag/natt).

Sånn går no dagan....;-)

Skrevet

Rutiner, ja det er noe jeg og prøver å få inn.

05-07 er det pupp

08 blir det en halv porsjon grøt før vi køyrer store bror i barnehagen

11 er det pupp og sove

13-14 litt middag og pupp

15 sove igjen

17 pupp

19-20 grøt + pupp so sove

21-22 litt pup

sove natten, våkner kanskje en gange, eller sover helt rundt

På dagen har ho sove økter på alt fra 30 min til 4 timer, variere til tider, så måltida kan variere litt

Skrevet

Vi står opp i ni-tida, noen ganger tidligere, noen ganger senere. Da leker han litt, mens jeg spiser frokost og han får melk+tran etter en halvtime-time. Deretter leker vi litt på gulvet, leser en bok. Han liker også å ligge for seg selv under babygymen og trene litt på rulling fra rygg til mage. I 11-tida er han trøtt igjen. Da blir det som regel en tre-kvarters-dupp. Så opp igjen, leke, melk etter en times tid. Noen ganger får han smake litt fruktmos. En dupp igjen på tre kvarter etter ett par-tre timer (ca i 14-15-tida). Så leking igjen, melk i 16-17-tida. Liten dupp i halv-seks-tida på en halvtime. Grøt+ melk før kveldsstell med bading to-tre ganger for uka og i seng rundt halv åtte- åtte. Da sover han som regel til kl 06 da han får melk. Heldigvis sover han noen timer igjen etter dette måltidet:) Det varierer jo litt fra dag til dag med trilletur, barseltreff, kafebesøk, tur til butikken, venninner, familie, babysvømming en gang for uka osv. Han har egentlig funnet sin egen rytme. Når han er trøtt sutrer han og da er det bare å legge ham ned. Godt å ha litt tid for seg selv og sammen med mannen min på kvelden :)

Skrevet

Jeg har også syntes det var litt vanskelig å innføre rutiner, men vi jobber med saken! Hun får grøt morgen og kveld, har 2 lurer i løpet av dagen. Sover så lenge hun vil da, for hun sover godt til natta uansett. Før var det ikke nøye hvor vi var - hun sovnet uansett, men det har forandret seg nå. Hun er mye mer vàr, og finner sjelden roen til å sovne (på kvelden) andre steder enn hjemme. Om morgenen kan hun godt sove leeenge, gjerne til klokken 10-10.30. Akkurat det passer meg utmerket, men jeg skal prøve å få litt mer struktur på dagene nå, så vi "øver" oss på å stå opp senest kl. 9.. hehe.. ikke hver dag det går, men.. ;o)

Skrevet

Magnus er 5 mnd på lørdag. Leste først overskriften og tenkte at det var en stund til jeg kunne svare på slike tråder! hehe tiden går fort!

Vi har egentlig hatt rutiner hele tiden.

Står opp mellom 07-08 med pupp og stell

våken ca halvannen time så er det en dupp på ca 30 min

våken nye ca 2 timer og en ny dupp på ca 30 min (prøver å få denne duppen til å bli litt lenger)

våken 2-3 timer så ny dupp

så prøver vi å holde han våken til vi legger han sånn mellom 19-20.

Mellom duppene er det pupping og lek. Vi synger masse, "leser" bok for han, han ligger under babygym og sitter i vippestol, jeg må av og til (noen ganger heeeeeeele tiden) leke med han på gulvet for at han skal klare å på gulvet i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...