Gå til innhold

Tannpuss / fluor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppi nærmer seg ett år, og har fått 4-5 tenner. Vet at vi burde pusse dem 1-2 ganger om dagen, men jeg har gitt opp litt... får liksom ikke tannbørsten inn, dvs hun sutter bare på den... klarer ikke å "treffe" tennene hennes, liksom... hvordan klarer dere å pusse..???? Og hvordan har dere klart å venne barnet av med å "suge" på tannkremen, og heller spytte den ut igjen?

Dessuten: gir dere fluor? Jeg har fått så ulike råd når det gjelder dette. Helsesøster sier det ikke er nødvendig ennå, fastlegen min sier jo...

Kan dere dele litt erfaringer???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg setter fingra mine imellom når han ikke vil holde munnen åpen jeg. Så når min ikke vil så er det tvang. Jeg har ikke begynnt med fluor ennå.

Skrevet

Her forsøker vi å gjøre det så gøy som mulig (hvor gøy det nå kan bli)...

Lar henne se at vi pusser våre tenner, også er det hennes tur.

Synger høyt og skingrende: "Puss, puss, så får du en suss...." (husker du Flode?), og det er ganske kjekt synes hun. Vi synger den 2 ganger etterfulgt av suss da selvfølgelig:-D

Blir mye tungepussing istedet for tenner, men vi øver oss!

Skrevet

Ikke alltid like lett her heller.. Tungen blir fort i veien..

Helsesøster her sa at vi kunne begynne å bruke den vanlige tannkremen vi voksne bruker!!? Men at vi selv måtte bestemme dette!

Jeg har litt babytannkrem jeg da! På kvelden og bare vann på mårran!

Tassen her har en en egen tannbørste han får lov å holde og leke med mens jeg pusser tenna.. Så pusser han litt selv etterpå! eller samtidig.. Er så søt atte! MIn er 7mndr da..

Skrevet

Det er naturlig at tungen kommer i veien, men bare fortsett å puss! Husk at småunger svelger ca 80 % av tannkremen, så ha en knapt synlig mengde på børsten. Og ungen din er for liten til å få fluortabletter, det holder foreløpig med fluorinnholdet i tannkremen. :-)

Skrevet

Barnetannkrem har gjerne litt mindre fluorinnhold enn voksentannkrem. Men fluorinnholdet i barnetannkremen er egentlig litt for lavt, så de kan godt bruke den for voksne. Husk LIIIIIITEN mengde. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...