84 mamma Skrevet 11. januar 2007 #1 Skrevet 11. januar 2007 Eg er student, mens min sambuar jobbar. Me fekk ein gut i mai. Eg har til no fått fødselsstipend frå lånekassen (er heima, og skal begynna å studera igjen til hausten). Siste rest av fødselsstipendet fekk eg no i januar. Så då får eg altså ikkje pengar før til hausten. Skal søkja kontanstøtta, men kunne ikkje søkja før i juni ifølge dama på nav. Ja, ja er vel sik det er det. Men hadde vore kjekt å fått litt pengar inn på konto. Det vert sagt at studentar har same rettighetane som arbeidande. Høyres jo fint ut da, men da stemme ikkje! Hos oss får ikkje far tatt ut 6 veker farspermisjon, for mor kan ikkje gå tilbake til studiane. Faktisk så har dei ikkje dei faga eg tar dette semesteret ein gong. Men det går vist ikkje an å forstå! Kanskje det er på tide å laga reglar som er tilpassa studentar! Vart rotete dette, men måtte berre få ut litt fustrasjon. Takk for at duu gadd å lese dette...
findus Skrevet 22. februar 2007 #2 Skrevet 22. februar 2007 Men kan du ikke få fødselsstipend i et år, da? To semestre, altså? Trodde det, jeg. Jeg er egentlig i samme situasjon, kan ikke gå tilbake til studiene fordi jeg ikke kan bytte om på rekkefølgen av fagene jeg skal ta. Vi løser "pappaperm-problemet" med at jeg tar et helt års permisjon fra stuiet jeg går på nå, og så er hjemme et halvt år. Etter det tar jeg et semester med bare "kosefag" på universitetet - som jeg ikke trenger å bruke til noe som helst seinere (altså fag som ikke har noe å gjøre ed det studiet jeg tar nå). Da kan pappaen være hjemme med full lønn i et halvt år, siden han har jobb og dermed også fødselspenge-rettigheter. Kronglete forklart, men håper det kan være til noen slags nytte likevel.
the_fat_lady_sang Skrevet 22. februar 2007 #3 Skrevet 22. februar 2007 Samma problem her i huset. Er rimelig frustert over hvordan vi studenter med barn blir behandlet. Jeg har 2 barn, å det er vanskelig å få endene å møtes, mannen tjener 300 000 så vi har ikke rett på førsørgerstipend å når minstemannn begynner barnehage så kommer de å koste 4000 pr måned for begge 2, over halve min inntekt tjo ho! Å så får man lese i avisen at man er lat når man er fulltidstudent. Fan heller, fulltdstudent å småbarnsmamma, då har man virkelig lust å jobbe hver helg i tillegg NOT men det er jeg pent nødt til. Kansje vi ska gå å banke på døra hos stoltenberg å be han bytte liv med oss ett par uker, så blir det ordning i tingena.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #4 Skrevet 28. februar 2007 Er så enig. Studerer fulltid og har to små i barnehagen. Får 6100 kr per mnd og barnehagen koster 4200 per mnd. Da er det ikke mange kronene igjen. Skal ikke noen ekstra utgifter til da nei før alt går på trynet:). Og å jobbe i helgene har jeg verken tid eller samvittighet til, når skal jeg få se barna mine da? Går et studie som det meste er obligatorisk så jeg har fulle dager. I tillegg bruker jeg 2 timer på kjøring til og fra studiestedet. Ja til høyere stipend for foreldre som studerer!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå