Anonym bruker Skrevet 11. januar 2007 #1 Skrevet 11. januar 2007 At det skal vær så vanskelig hadde jeg aldri kunne forstilt meg! Har snakket med banken ang førstehjemslån,det kunne jeg bare glemme!! Jeg måtte ha en inntekt på 300.000;bare for å få lån på 800.000; Jeg har ikke 200.000 i året engang!!! Det vil si at jeg må ha en inntekt på ca 450.000; for å få ett lån på 1,3 mill. Hva slags jobb har man da man nesten har en halv mill i året da? Finansminister??? Kirurg??? Nei,det skal søren meg ikke være lett å være alenemamma!
lille oss Skrevet 11. januar 2007 #2 Skrevet 11. januar 2007 har du vært i forskjellige banker? jeg hadde også problemer med å få lån når jeg skulle kjøpe leilighet, men i nordlandsbanken kunne de gi meg et førstehjemslån, og det var faktisk den eneste banken som hadde noe å tilby med, selv om jeg hadde nesten 200.000 i egenkapital! min far kjenner en mann som jobber med å gi ut lån i en bank, og han har sagt at han ser ann personen mer enn inntekten.. hvis han tror at personen som vil ha et lån vil klare det, gir han den personen et lån.. det høres helt grusomt ut, men det gir jo neon unge fortvilte sjeler en sjangse... det skal ikke være lett å komme seg inn på boligmarkedet nei...
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2007 #3 Skrevet 11. januar 2007 Jeg har også lav inntekt nå, men fikk førstehjemslån i postbanken med foreldrene mine som medlåntakere. Dvs at de tar utgangspunkt i deres inntekt når de invilger lånet, men tar ikke noen som helst sikkerhet i mine foreldres eiendom. Skal få flyttet lånet over på meg når jeg begynner i jobb igjen etter endt permisjon.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2007 #4 Skrevet 11. januar 2007 Ja,vet at foreldrene mine kan være medlåntakere problemet er at de har lån fra før av,begge to. Jeg har ikke sjekket med forskjellige banker,tok bare en telefon i går og fikk regelrett slengt i trynet "det er neste umulig for en alenemamma i dag å få lån" Saken min er sikkert lik mange andre sine,jeg lever for øyeblikket av OS,kontantstøtte,b.bidrag og b.trygd.Skulle begynne å jobbe etter perm,men fikk beskjed på 3 intervjue at de ikke kunne ansette meg ettersom planene mine var å begynne på skolen igjen høsten 07. Så egentlig vil jo min inntekt bli høyere da jeg er ferdig utdannet og fått meg den jobben jeg skal bli i til jeg blir pensjonist! En annen ting jeg ikke skjønner er dette med 10 års avdragsfritt,da spiller det jo ingen rolle hva inntekten min er nå,ettersom lånet skal begynne å bli nedbetalt om 10 år!! Det samme fikk jeg beskjed om hos boligkontoret,inntekten min var for lav og det spilte ingen rolle om jeg skulle begynne på skolen og få meg en utdannelse.Hva med å være litt runde i kantene og lyse opp fremtiden til en mor og barnet hennes???? Sorry at jeg sier dette,men DRITT NORGE!! Vi skal være verdens beste land å bo i,men å få hjelp da man trenger det virker veldig vanskelig!
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2007 #6 Skrevet 11. januar 2007 Takk Thelma;) Nei,ingen planer om å gi opp med det første,bare veldig frustrerende og ikke få hjelp da man trenger det.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2007 #7 Skrevet 11. januar 2007 Selv om du får 10 års avdragsfrihet må du jo betale rentene, og det utgjør en del. Det bankene da ser på nå er jo om du klarer en evt renteoppgang- som ganske garantert kommer. Kan fort sitte med husleie/rente-utgifter på 7000 kr i mnd, selv med avdragsfrihet. Bankene vil naturlig nok være sikre på at du klarer å betjene et lån. Uten egenkapital og kausjonist er det jo en viss risiko for de å låne ut penger. Da er det ikke bare bare for de å selge boligen din å få tilbake pengene om du misligholder lånet ditt. En annen sak er jo selvsagt at så lenge du klarer å betjene en husleie på feks. 7000 kr i mnd i dag, vil du også klare å betjene et lånebeløp på samme størrelse. Du vil jo også sitte igjen med mer utbetalt hver måned ved å ta opp lån med tanke på skattefradraget man får. Bankene vil vite at du har råd til uforutsette utgifter som ofte oppstår når man eier leilighet. Det kan være lurt å sette opp et budsjett over dine inntekter/utgifter. Dagens situasjon og hvordan du ser for deg ting om feks. 5 år. Hva er planen din når du ikke mottar OS lengere. Vis at du har råd til å sette av penger hver måned til vedlikehold. At du har planer om utdanning. Jeg var i maaange banker før jeg fikk lån. Man må bare ikke gi opp. Vær litt pågående, ha kvikke svar på alt de spør om. Ikke vis dem at du blir frustrert. Personlig oppmøte funker alltid bedre enn tlfsamtaler. Kan være en ide å søke lån i samme bank som andre familiemedlemmer har lån? Lykke til i alle fall!
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2007 #9 Skrevet 11. januar 2007 Takk for info anonym;) Det var gode ord og god info å ta med seg videre!! Pøber`n...jeg har vært hos boligkontoret ang startlån,får det ikke ettersom jeg har for lav inntekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå