Anonym bruker Skrevet 11. januar 2007 #1 Skrevet 11. januar 2007 Sønnen min på 2,5 år er stort sett en snill og grei gutt, men noen ganger kan en liten detalj sette i gang et trasseanfall uten like - og da begynner han å slå. Han blir kjempesinna når han ikke får viljen sin for noe, og når jeg tar ham ut av situasjonen, begynner han å slå meg i ansiktet, gang på gang. Dette er selvsagt vondt for meg også, og det er ikke alltid så lett å være rolig i en sånn situasjon. Når det hele er over, ber han om unnskylding og lover at han aldri skal gjøre det mer. Vi er enige om at det ikke er lov å slå når han er rolig, men neste gang han blir sint, er det på'n igjen. Det er bare med mamma og pappa han er sånn, og jeg har ikke hørt noe om at han blir sinna på den måten i barnehagen. Er det noen som har opplevd det samme eller har noen gode råd til hvordan vi kan få ham til å skjønne at det er OK å være sint en gang i blant - men ikke å slå?
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2007 #2 Skrevet 11. januar 2007 Jeg opplever det med sønnen min hele tiden. Han er en skikkelig sinnatagg. Så jeg gikk til helsesøster på helsestasjon og spurte henne etter råd. Og det hun rådet meg er, med engang han slår deg, så skal han straffes. Ikke en vond straff selvfølgelig. Men f.eks slår han deg, så sett han i en stol utenfor rekkevidde av alt. Har du en tripp trapp stol, så er det fint. Og la han gjerne sitte der bare par min ad gangen. Og fortsetter å gjenta. Og når han nærme seg 3 år, så kan du etterhvert også begynner med ord. Selv om han forstår mye, så er det fremdeles mye han ikke forstår. Men du kan etterhvert forklare han hvorfor han må sitte i stolen. Men han skal hvertfall skjønne at han blir straffet hvis han slår. Dette høres veldig brutalt ut, men det funker. Vet ikke om det vil funke for sønnen din, men du kan prøve.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #3 Skrevet 12. januar 2007 Takk for råd - skal prøve dette neste gang det skjer. Kommer nok til å bli en kamp for å få ham til å sitte stille på den stolen (har ikke bøyle på tripp-trappen lenger...), men det er vel bare å sette ham tilbake gang på gang og ikke gi seg. Han har veldig godt utviklet språk til å være så liten, så noen ganger overvurderer vi ham nok når det gjelder hvor mye han forstår av det vi forklarer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå