Viva_oslo Skrevet 10. januar 2007 #1 Skrevet 10. januar 2007 Leste innlegget under her om ei som lurte på om hun kunne tipse NAV anonymt om en "falsk" alenemor.....som altså hadde samboer, men lot som om hun bodde alene. Det er pussig at ganske mange er villige til å se gjennom fingrene med dette. Hvorfor er det greit å stjele fra fellesskapet dersom man selv synes man har for lite å leve av? Er det greit å jukse til seg et par tusen i måneden fra trygdeverket, så bør man jo også kunne tuske med seg et par-tre handleposer fulle fra Rimi og et par nye plagg på H&M - til omtrent samme verdi. Eller mener dere at det er forskjell på dette? Hvis det er forskjell, betyr det at det er "mer greit" å stjele fra felleskassen som skal dekke utgifter til syke, eldre, aleneforeldre osv enn å stjele fra forretningslivet - noe som går ut over bedriftenes overskudd, forsikringsselskapene (og etter hvert også forsikringstakerne). Hvis man vil være en moralsk bevisst tyv, hvor kan man stjele med best samvittighet? Kanskje det er best å ikke stjele i det hele tatt? Jeg sier ikke at det ikke finnes folk med økonomiske problemer - men det er vel ikke alltid sånn at det er de som trenger det mest som jukser! Synes virkelig man skal holde seg for god til uærligheter som dette, særlig når man har ansvar for barn. Det betyr kanskje at man ikke har råd til nye klær, råd til å bruke mobilen, råd til å gå på byen, men sånn er livet faktisk! Forhåpentligvis kan de fleste etter hvert finne andre løsninger enn å juge til seg penger....
winneboo Skrevet 10. januar 2007 #4 Skrevet 10. januar 2007 Jess enig med deg. Det kjipe er at dersom det faktisk blir slutt mellom de å de har da allerede mottat OS i 3år, så sliter mora for da har hun ikke krav på mer penger. Dette virker det ikke som om de tenker over. Mannen driter jo i det for det blir jo ikke hans problem siden han mest sannsynlig er i jobb. Å da er det kjipt for mora vis hun ikke får skaffa seg en fulltidsstilling siden hun da må klare seg på egenhånd uten NAV.
Harepus Skrevet 10. januar 2007 #5 Skrevet 10. januar 2007 greit nok at en ikke skal stjele, men hvis en har så høy moral og mener at det en gjør er rett trenger man vel ikke å være anonym når man tipser, stå for det en gjør. ikke vær en falsk venn etterpå å trøst den som har blitt tatt....det er feigt
Mulan - Og to søte trollunger! Skrevet 11. januar 2007 #7 Skrevet 11. januar 2007 enig, bare meld ifra ;o)
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2007 #8 Skrevet 11. januar 2007 Jeg ville gitt beskjed til vedkommende først. Husk,man vet aldri årsak til at mor tar slike valg. Selvfølgelig skal man ikke godta svindel- men gi nå denne moren en sjangse til selv å avbryte os før Nav kommer inn i bildet.
Papira Mou Skrevet 11. januar 2007 #9 Skrevet 11. januar 2007 Helt enig med deg Viva_oslo !!! Godt skrevet... Kjenner ei som ble "tatt". Hakke peil på om det var etter tips fra andre, men det syns jeg ikke har noen betydning. Poenget er at hun ble tatt for å gjøre noe straffbart, og ble straffet for det. Men jeg tror kanskje ikke mange vet at i tillegg til at man mister stønader, kan man få en klekkelig bot. Hun jeg kjenner, ble det rettsak på rett og slett. Nav mente de kunne bevise at hun hadde "lurt" dem lenge fordi hun i den tiden var oppført som alenemor fikk et barn til. Og plutselig når Nav banket på, kunne de finne ting som tilhørte barnefar. Men siden han ikke var tilstede, var det ikke bevis nok. Noen dager senere banket de på igjen gitt! Smarte folk...Pappan var tilstede, og de hadde nye bevis til en rettsak. Hun tapte selvfølgelig, og i tillegg til å måtte betale advokat og saksomkostninger, fikk hun en bot på over 100.000. Syns faktisk det var rett og rimelig jeg ! Denne jenta er veldig åpen med det som skjedde, og forteller vel dette til andre som en advarsel på hvordan det kan gå. Og hun innrømmer at de visste jo at de gjorde noe galt, men trodde de ikke skulle bli tatt. han bodde der ikke hele tiden heller, og hadde adresse et annet sted. Men de bor sammen nå, og spleiser på boten++++ Som da er rett og rimelig. Så jeg hadde aldri turt ( eller villet)gjort det samme, nesten livredd når pappan her stikker hodet inn døra her ved henting... ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå