Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #1 Skrevet 10. januar 2007 Er det mange av oss som har barn med en mann med annen etnisk bakgrunn enn oss selv? Og syns dere det problematisk i forhold til oppdragelse og hvordan man forholder seg til barnets identitet som flerkulturell, da spesielt hvis far ikke er særlig tilstede?
Gjest Skrevet 10. januar 2007 #2 Skrevet 10. januar 2007 Min yngste jente er halvt tunisisk. Men hun er bare snart 2mnd, og faren er 100% fraværende foreløbig. Men jeg har vyer om å klare å lære både henne og meg fransk slik at hun vil ha et fellesspråk med sin far. (selv om han snakker norsk) Ellers vil jeg hun skal lære om Islam som er hans religion, og forhåpentligvis få lære litt om kulturen i Tunisia. Om jeg må gjøre alt dette alene eller om han vil bidra gjenstår å se. Han bor i Tunisia mens jeg bor i Norge, men vi er ikke ferdig med våre disputter ennå. Så hvem vet.... Kanskje han vil bidra etterhvert... Hvis jeg må lære henne dette selv vil det nok gå over lang tid, for jeg kan jo ingenting om kulturen der nede selv. Men er ivrig etter å lære da. Det kunne kanskje hjelpe meg å forstå bf. Har problemer med å se om hans måte å være på er resultat av kulturen han kommer fra, eller om det bare er han som er sånn )
Umulia med Amalia Skrevet 10. januar 2007 #3 Skrevet 10. januar 2007 Jenta mi er halvt Sri Lankesisk. Syns i utgangpunktet ikke det er problematisk. Har bodd på Sri Lanka, og kjenner språk og kultur relativt godt. Jeg er bevisst på at hun er flerkulturell og ønsker å tilrettelegge best mulig for at hun skal kjenne og være stolt av begge kulturer. Foreløpig er hun 10 1/2 mnd, så det strekker seg til litt barnevers ol foreløpig, og bilder av familien der. Tenker mer på om det vil bli et problem for henne å vokse opp som flerkulturell i Norge.
Gjest Skrevet 12. januar 2007 #4 Skrevet 12. januar 2007 heisann, min datter er halvt thai og jeg tenker mye på det. hennes far er så og si fraværende. (han har nylig bedt om bilder, men tar ikke det som et stort ønske om kontakt..) jeg er absolutt ikke interessert i et forhold med han, men ønsker veldig at han og min lille skal kunne bli kjent etterhvert. men han ønsker å være kjærste med meg og har så langt hvist mer interesse for det enn den lille. jeg har selv bodd en stund i thailand og er vel mer buddist enn kristen så kulturen og religion skal jeg klare. min bekymring blir språket. men har lekt med tanken på å bo der nede igjen og la henne gå på thai skole så hun kan lære seg språket og selv kunne kommunisere med familien sin en dag. er selv halvt chilensk og har aldri lært spansk av min far og det har alltid vært sårt for meg. er ikke så bekymret for at hun skal vokse opp her som flerkulturell da jeg har gjort det selv og ikke har hatt noe stress med det snakker gjerne mer om dette
Mamsen86 Skrevet 12. januar 2007 #5 Skrevet 12. januar 2007 Jenta mi er halvt pakistansk.. Og hun har jo kontakt med faren sin, så det blir jo til at hun vil lære hans språk også, og lære om hans kultur. Men nå er ikke barnefaren eller hans familie noe speiselt strenge muslimer, så oppdragelsen blir det nok ikke noe krangel om. Det er veldig viktig for meg at hun får vite om den siden av familien også!
Gjest Skrevet 12. januar 2007 #6 Skrevet 12. januar 2007 Er litt nyskjerrig jeg, så jeg spør! Du svarer om du vil ; ) Hvordan har familien til exen din vært mot deg og Emilia? Har dere noe kontakt? Har tidligere hatt endel pakistanske kamerater, og vet at familiene er veldig forskjellig. Men en ting er sikkert selvom de har hatt ikke pakistanske kjærster så har det vært sånn at de har sagt at de ikke har noe fremtid med den jenta og at familien ikke hadde godtatt ett langsiktig forhold... Selvfølgelig er dette sikkert med unntak.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #7 Skrevet 12. januar 2007 Heter vel ikke halvt Sri lankesisk....? Venninda mi er halv tamilsk og halvt norsk.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #8 Skrevet 12. januar 2007 Om man ikke vil påpeke om faren er tamil, singhaleser eller tilhører en annen etnisitet fra Sri Lanka, så er det da aldeles korrekt.
Umulia med Amalia Skrevet 12. januar 2007 #9 Skrevet 12. januar 2007 Sier sri lankesisk eller bare lankesisk av to grunner: For det ene er xens foreldre ikke fra samme etniske gruppe. Og for det andre mener jeg det bør fokuseres på en felles identitet som innbyggere av SL. Det er alt for mye fokus på de etniske skillene på SL, og det er med på å vanskliggjøre en løsning på borgerkrigen. Så derfor:-)
Umulia med Amalia Skrevet 12. januar 2007 #10 Skrevet 12. januar 2007 Divebaby. Er du oppvokst i en by? Og er du synlig flerkulturell? Jeg tenker som sagt litt på hvordan det blir for datteren min å være flerkulturell. Erfaringene mine med xen er varierte, i forhold til hvordan nordmenn forholder seg til han, men det er jo selvfølgelig litt anderledes siden han ikke er født her (snakker gebrokkent osv), også tror jeg kanskje samfunnet forholder seg forskjellig til menn enn kvinner med et utenlandsk utseende?
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2007 #11 Skrevet 12. januar 2007 Divebaby! Er du fra Oslo eller i nærheten?
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2007 #13 Skrevet 13. januar 2007 Så fint!!!! Da har du ikke noe annet valg enn å møte meg på en kaffekopp eller to,da du kommer deg hit;) Legger ikke ut nicket mitt her på alene.det er så mange som ikke tillhører her som er innom bare for å lage kvalme o.l og ettersom jeg svinser litt over hele forumet vil jeg ikke at folk skal ha noe å "ta" meg på,hvis du skjønner? Du og jeg har nok mere til felles enn du aner;) Har du en mail adr som ikke inneholder navnet ditt?Kunne ha lagt ut mitt,men har HELE navnet mitt er i adr,så hvis du har en adr som er uten navn kunne du ikke lagt den her slik at jeg kunne skrevet deg en mail? (det var jeg som spurte om du var fra Oslo eller i nærheten)
Gjest Skrevet 13. januar 2007 #14 Skrevet 13. januar 2007 [email protected] gleder meg til å høre fra deg!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2007 #15 Skrevet 13. januar 2007 Har skrevet deg en kjapp og gæli mail;)
Mamsen86 Skrevet 13. januar 2007 #16 Skrevet 13. januar 2007 Da har jeg byttet nick.. Helt greit, bare spør i vei! Er veldig godt kjent med det at pakistanske gutter har "lov" til å være sammen med oss norske, men noe langsiktig forhold er bare å glemme. Da er det trossing av familien ute å går, og det er jo ikke så populært! Jeg har mange kamerater som er pakistanere, og det er som du sier - forskjell fra familie til familie. En venninne av meg har barn med en pakistaner, planlagt faktisk - og familien hans vet ingenting om dette. Brødrene hans vet det, men ikke foreldrene. Og det er jo veldig trist da! En annen venninne av meg har vært sammen med kjæresten i to år, og i sommer så ble han giftet bort i pakistan. Det er jo ikke helt bra "rykte" for familien at sønnen klarer å pule på seg en unge med en norsk en, liksom... Og jeg syntes at det er veldig trist at den eldre generasjonen har det synet på situasjonen, for alt i alt så har det faktisk kommet en nydelig liten unge til verden - selvom mor & far kommer fra hver sin kant av jorden, med religionsforskjeller, forskjellig syn på livet og alt det der. Jeg har venninner som er gift med pakistanere - og det er godtatt av familien, liksom. På begge sider! Jeg kan ikke påstå at MIN familie hoppet i taket av glede da jeg sa at jeg var gravid med M.. Min urnorske bunadsfamilie, liksom! Men for å svare deg på spørsmålet ditt - nei, jeg har ikke noe særlig kontakt med hans side av familie. Ikke det at dem ikke vet om det, for det gjør dem. Har hatt litt kontakt med broren hans, som også faktisk har barn med en norsk dame - men ikke med moren hans. (Faren hans er ikke inne i bilde).. Men det er ikke det at hun ikke godtar dette, men det er pga M sin situasjon. Han er ikke HER akkurat nå, for å si det sånn. (Uten å egentlig gå noe nærmere inn på den saken) Og jeg får meg ikke helt til å bare slå på tråden, hehe.. Men som sagt, det er jo aldri helt populært for familien å ha miksa rasene på den måten - for dems er vel helst at sønnene gifter seg med bra pakistanske jenter!
Gjest vinterbrud Skrevet 14. januar 2007 #17 Skrevet 14. januar 2007 Jenta mi på 3 år er halvt tyrkisk,og hun har vanlig samvær med faren.Hans familie har inntil nylig ikke visst om henne. Jeg tenker en del på at hun har to kulturelle identiteter,og at hun må få det beste av begge.Jeg oppdrar henne som norsk,og så får eksen ta seg av det tyrkiske. Det hadde jo vært gøy om hun lærte språket etterhvert.
Mamsen86 Skrevet 14. januar 2007 #18 Skrevet 14. januar 2007 Morsomt at det er såpass mange her med søte små blandingsbarn! =) Vakreste i verden!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå