Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #1 Skrevet 10. januar 2007 Er det slik å forstå at dersom jeg ønsker min egen bror/søster som fadder (som har to barn og jeg er gudmor til ett av dem), så må jeg også inkludere samboer (ikke gift)? - Kan jeg ta "bare" den ene av dem eller må jeg ta begge? Aller helst ønsker jeg bare å ha den ene av disse to, av flere årsaker. Regner med jeg må bøye meg for "familielivets ve og vel" og må da ta begge.. Har aldri hatt et personlig forhold til denne personen.. Alt av tips/råd/meninger mottas med stooor takk:-)
silhah og emilie Skrevet 10. januar 2007 #2 Skrevet 10. januar 2007 det er vel vanlig å ha begge hvis de er et par..hvis sambo hadde blii spurt om å være fadder og ikke jeg så hadde jeg nokk blii litt såra...men det er meg da
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #3 Skrevet 10. januar 2007 Vet om flere jeg som er fadder til noen uten at partneren er det. Mange som gjør det slik i dag pga at det blir litt rart hvis man senere går fra hverandre.. noe som ikke er uvanlig i dag.. desverre.. Men hvis du velger ett par og bare den ene i det andre paret vil jeg si at det ser veldig rart ut.
mensana Skrevet 10. januar 2007 #4 Skrevet 10. januar 2007 Klart du ikke trenger velge begge! Er da overhodet ikke naturlig å velge en fadder man ikke har et personlig forhold til, og som man av flere grunner ikke egentlig ønsker å ha som fadder! Jeg er gudmor til to, selv om mannen min (nå eks- og slik tenker jo mange i dag) ikke var fadder.. - og jeg har selv valgt kun en halvdel av et par til fadder for egne barn. Velg etter hjertet, ikke etter plikt og skyldfølelse, det er mitt råd! Lykke til!
Jippi! Maibaby! Skrevet 11. januar 2007 #5 Skrevet 11. januar 2007 Det er bare tull at du "må" velge begge! Synes det er helt naturlig å be våre søsken om å være faddere uten å be deres partnere... Hvis du vil ha din søster som fadder og ikke samboeren hennes så er det helt greit. Det ville aldri falt meg inn å bli sur om jeg eller sambo ble bedt om å være fadder, men ikke den andre. Det er jo litt forskjell på forholdet du har til en søster eller bror og forholdet du har til en person de har valgt å leve med.
brumlemor Skrevet 11. januar 2007 #6 Skrevet 11. januar 2007 Hei, du kan fint kun velge den ene, det har vi praktisert i noen tilfeller i min og min mann sin familie. Ingen blir sur av den grunn(tror jeg!!) Synes du skal velge noen du er fortrolig med når du velge fadder. Lykke til
Keiko&Sivert Nikolai<3 Skrevet 11. januar 2007 #7 Skrevet 11. januar 2007 Heihei:) Eg har gjort nesten d motsatte av d du har gjort, har ei søster som e 11år eldre enn meg, ho e gift åg har en supersjønn liten gutt, som eg e tante til:) Jeg har valgt 3 venninner som gudmor.. åg siden barnefaren mest sannsynli ikkje blir å stille så mye opp sia han har sagt at han ikkje vil ha nåkka unge lenger;p Ågså har eg spurt svigerbrorn min om han vill være gudfar, siden han e den mest voksne mainnelige forbilde eg ville ha tell mi lille datter:) Eg spurte da søstra mi først om d va greit og forklarte ho situvasjon. Dessuten så har barnefaren to brødre som blir *onkla*, åg da e d litt kult at svigerbrorn min får en tell tittel, sia han ikkje har blodsbånd tell ungen:) (blir jo ikkje heilt d samme sia i di søster bare har samboer, mens søstra mi åg svigerbrorn min har hvert ilag i ca 15år:) Syns at du ska høre på magefølelsen din:)
Snupidupi Skrevet 12. januar 2007 #8 Skrevet 12. januar 2007 Du kan da ta bærre den eine... sku ikke vær nå problem det, mein nu æ... men inviter nu den andre i barndåpen også
Morango 29.05.2007 Skrevet 12. januar 2007 #9 Skrevet 12. januar 2007 Enig med snupidupi, Den som ikke er fadder må også inviteres. Og hvis din bror/søster alene blir fadder-så blir jo deres partner tante/onkel til barnet..De vil jo få en relasjon med dåpsbarnet uansett:)
Carta Skrevet 13. januar 2007 #10 Skrevet 13. januar 2007 Har selv en samboer som hadde et par som faddere. De ble etterhvert bittert skilt, og kan pr dags dato ikke oppholde seg i samme rom. Dere kan sikkert tenke dere en festlig konfirmasjon for denne gutten...? Altså: Ikke vel et par om ikke du har et sterkt ønske om det selv! Skulle det ene paret gå ifra hverandre er det vel kanskje sansynlig at barnet ditt aldri vil møte den ene fadderen sin...
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2007 #11 Skrevet 13. januar 2007 Må da kunne gå an å bare velge en! Ante ikke en gang at det var vanlig å la par være fadder sammen, jeg.. det har ikke vært praktisert i min familie i hvert fall! er selv fadder til noen barn uten at samboerern min er det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå