Gå til innhold

Bleieavvenning.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver fortvilet og få gutten her til å bli litt mer positiv til bleieavvenning, do og truser uten så stort hell.

Vet det er store forskjeller på når barna er klare for å slutte med bleier og sånn, men gutten her er tre år om 14 dager..

Han var gjort fra seg på do et par ganger, og sitter på doen et par ganger om dagen bare for å prøve. Vi presser ham ikke, og når han vil ned igjen så får han lov til det.

Nå har jeg prøvd å ta av ham bleia og legge på ham truse i stede. Forklart hvorfor osv. men han bare gråter når trusa kommer på.

Noen erfaringer med dette? Hva gjorde dere? Hadde så lyst å prøve truse nå, regner med at om han alltid går med bleie så går det tregere med avvenning. Det er sikkert greit og komfortabelt med bleie skulle jeg tro.

Tar i mot råd med stor takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi forberedet tre åringen vår før vi skulle slutte med bleie, han har en tendens til å utsette alt han ikke vil gjøre til i morgen *ler*.

Så vi laget en avtale om at i morgen (Eller en annen dag for deres del) skal vi slutte med bleie,minte på han dette flere ganger den dagen, og skrøt av han at i morgen da skulle han bli en av de store guttene som ikke hadde bleie! Han var enig med meg hele veien, så da dagen kom hadde vi snakket så mye om det at han var klar! + at når han hadde vært uten bleie i 14 dager dro vi på toys'r us å kjøpte den leken han ville ha! Det tok 1 uke for han å bli helt tørr på dagen og 3 uker så var han tørr om natten! Men alle barn er forskjellige, min var veldig klar.

Vil bare si lykke til, det ordner seg til slutt! :-)

Skrevet

Da guuten vår var 3,5 år og faortsatt brukte bleie var jeg ganske fortvila, men prøvde å ikke stresse. Han var redd for å sitte på do og skulle ikke ha truse på. En dag vi var på besøk hos noen tok vi av han bleia for å skifte til pysjamas, bleier var det tomt for og når han da måtte tisse kom han springende og tisset på doen. Etter det gikk det ikke lang tid før han var tørr. Vi har i hele høst sagt at når han sluttter med bleie skal han få gå i badebassenget med storebror og pappa og det har vært noe han har sett frem til og vært ekstra motiverende.

• 2 uker senere...
Skrevet

så godt å se/ lese at noe andre har strevd med det samme! Gutten vår vil ikke slutte med bleie heller! han hyler om vi setter han på do, så da blir det til at vi lar det være! vet ikke helt hva jeg skal gjøre! når vi foreslår at han skel tisse eller bersje på do blir han sint!

Skrevet

Hei,

Vi ble også litt utålmodig i sommer, før lillemann ble tre, han fyller i august. Tror han merket stresset, for han var helt konsekvent i å ikke si ifra, og i å tisse i buksen og overalt å gulvet. Ville fremfor alt ikke bruke truse, selvom vi hadde verdens tøffeste med racerbiler, spiderman etc. Ble så styrete at vi innså at han ikke var klar.

Så vi lot det ligge, lot han få lov å bestemme selv når han vill på do. Så i desember, når vi kom hjem fra juleferie bestemte vi oss for å prøve igjen. Denne gangen var han mer enn klar og ville gjerne selv. Han syntes det var gøy å gå på do, og vi lokket han med sjokolde hvis han bæsjet på do. Vet det ikke er riktig å lokke med slike ting, men det funket, og han glemte det fort, så sjokoladebelønningen varte bare fire-fem dager. Det var det verdt!

Så nå er han tørr, ble dagtørr i løpet av en uke, tørr på natt i løpet av tre. Så kluet er vel å vente til de er klare og ikke stresse, selvom det er vanskelig. Alltid noen som har klart det før dere etc, så føler man liksom presset:-)

Masevis av lykke til, og husk at barn er veldig forskjellig, min datter var tørr når hun var 2 1/2... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...