Anonym bruker Skrevet 9. januar 2007 #1 Skrevet 9. januar 2007 og min samboer har to fra før. De er hos oss annenhver helg fra tors til man. Jeg er så spent på hvordan ungene hans skal ta det å få en liten søster eller bror. Mor har bare de to, som nå er 5 og 6,5. Dere som har vært der jeg er nå før, hva er deres erfaringer? Kan jeg tørre å håpe at de to vil knytte seg ordentlig til babyen? Er det mer vanlig med sjalusi når ungene bor mest hos mor og da må dele sin lille tid med pappa med en ny tass?
*Ulrikke* Skrevet 10. januar 2007 #2 Skrevet 10. januar 2007 Jeg kan jo bare svare for oss, jeg er stemor til tre. De er nå 11, 7 og 6 år, og fellessnuppa er 14 mnd. Pr. måned er de hos oss fra mandag til mandag og fra fredag til mandag, altså 10 dager ca. Ja, de har knyttet seg masse til snuppa - og omvendt. Vi har ikke merket noe sjalusi (men de er jo vant til å dele oppmerksomhet uansett, siden de er flere). Her har det gått MYE bedre enn jeg hadde turt å håpe! Håper det samme skjer hos dere!
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #3 Skrevet 10. januar 2007 Hei. Var i samme situasjon. Her var eldste barnet spent og sporte mye om å få komme se den nye babyen, hun var på bes 1 gang. Den andre ungen har aldri sett babyen! Biomor likte slett ikke det kom en ny baby, hun sa mye drit til barna om den! Så nå er babyen 5mnd og har null kontakt med søsknene.. Tror nok ikke det blir no sjalusi, de er jo vant til å være to som må dele, en til spiller neppe noe rolle. Men kan jo bli sjalusi over hvem som får være mest sammen med babyen:) masse lykke til, og håper bimor der er "normal":)
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #4 Skrevet 10. januar 2007 bonusbarna mine er 7 og 10 år, de knytter seg til den lille. de er ikke noe mer sjalu på babyen enn på hverandre
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #5 Skrevet 10. januar 2007 jeg har en stesønn på 11 som er sjalu på vår gutt. han sier og gjør mye veldig merkelig rundt broren. han har prøvd å skade broren fra første stund, helt fra vold mot min gravide mage, til å prøve å lure i den vesle babyen bassiller med å klø seg selv i rumpa for å stikke fingrene i munnen på den lille. han har også forsøkt å nesten miste ungen når han holder han, men jeg er alltid like ved, så han får aldri sjangsen. allikevel sier han merkelige ting som om at han elsker sin nye lille bror, og han elsker sin far. han snakker til vårt barn om hvor heldig han er så får bo med faren. mesteparten av tida går det greit, men det kommer hele tiden tilbakefall i ondskapsfull, tvilsom, eller merkelig oppførsel. dette tror jeg er ekstremtilfelle, men jeg vil allikevel advare mot å ta for lett på dette med søsken sjalusi. jeg ville aldri ha latt et stebarn komme i en posisjon i forhold til fellesbarnet, der det i et øyeblikks sjalusi kommer til å gjøre noe de angrer på resten av livet. det er ikke alltid like lett å være liten.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2007 #6 Skrevet 11. januar 2007 Huff, det der ville jeg ha sjekka ut med psykolog, for det høres jo sykt ut!! Stesønnen din kan bli en ung drapsmann, og det er jo utrivelig å tenke på. Nå tror jeg ikke at vi kommer til å oppleve det samme her i huset - det er et ekstremtilfelle du snakker om, og direkte uansvarlig av far/mor dersom det ikke er grepet fatt i og gjort noe med tidligere.
freebird Skrevet 11. januar 2007 #7 Skrevet 11. januar 2007 Min mann har to barn fra før på 6 og 10 år og de ELSKER vår lille snuppe på 5mnd! ) De har gledet seg siden de fikk vite at jeg ble gravid og nå tar de stor del i hennes liv når de er hos oss, 50 % av tiden. Biomor ble plutselig veldig vrang mot far etter at jeg fødte, tror det har en sammenheng. Men hun sier nok ikke noe stygt til mine stebarn, da ville de bli utrolig såret og fornærmet og det vet biomor. Lykke til!
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 12. januar 2007 #8 Skrevet 12. januar 2007 Hei. Samboeren min har en jente på 4år fra før. Hun bor hos oss annenhver uke. I september ble hun storesøster til Mina. Hun gledet seg masse og er kjempe stolt. Det første hun spør om når hun kommer er om hun kan få kose med Mina. Hun er helt i hundre etter henne. Kan sitte lenge siden av henne å synge, leke, lese bok for henne mens hun ligger på teppe. Mina har store øyer til henne.. Begge storkoser seg.. Så her har det gått kjempe bra. Lykke til..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå